Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#1 Bericht door PA3EYC »

In april stopt Windows de ondersteuning voor Windows XP.
In mijn shack heb ik nog een Win XP machientje waar ik al mijn (zend)hobby programma's op heb draaien.
Als belangrijkste is dat mijn Logboek programma UR5EQF.

Mijn huidige PC is geschikt voor zowel de 32 als 64 bit versie van W7 en W8.1. Al die varianten zijn (nog) te koop.

Zijn er meerdere amateurs met dit probleem en voor welke Windows versie kiezen jullie?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#2 Bericht door PA3HMP »

W7 zonder twijfel, W8.1 is een ramp

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#3 Bericht door pe5jw »

Begin april even met offline wsus alle updates binnen halen en veilig stellen zodat je xp eventueel opnieuw kan installeren.
Als je niet met de pc op internet gaat is er nog niks aan de hand.
Met XP op internet is zo wie zo al lastig zonder alternatieve browser.

Ik heb ook nog xp draaien en enige alternatief zou een gestripte versie van w7/8 zijn mijn eeepc heeft gewoon niet de resources voor de volledige versies.
Als dat wel zo is zou ik naar w8.1 gaan gewoon om dat het kan.

(En w8.1 is zeker geen ramp als je w8 al geprobeerd hebt :) new gui is gewoon even wennen )
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#4 Bericht door PA3JMS »

Werk ook met W8 / W8.1. Is even wennen maar dan is het best goed te doen.

Wat ik wel heb gedaan is een directory Program Files Old aangemaakt. Daar in installeer ik oudere programmas. Die willen nog al eens in de Program directory schrijven. Windows 8 staat dat niet altijd toe. Door deze programmas in een eigen directory te plaatsen voor kom je dit.

Bij het installeren altijd run as administrator.

Wat ik wel vervelend vindt is dat je niet standaard een icoontje op je desktop krijgt als je een programma installeert. Je moet dat nu vaak zelf doen.

Had een nieuwe Laptop nodig en W8 zat er al op. Als ik nog een oude PC zou hebben met XP zou ik daar denk ik Linux op zetten. Al was het alleen maar om daar ervaring mee op te doen.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#5 Bericht door PA2OLD »

Ik heb software die alleen onder XP loopt. Andere versies geprobeerd maar helaas wil dat niet.
Mijn laptop was voorzien van Vista maar al gauw hebben we XP geprobeerd en toen bleek dat de XP drivers de hardware acceleratie van de videokaart werd ondersteunt was de keuze gauw gemaakt.
In plaats van 90 % CPU in HD werd het 15 % CPU en liep HD naar de TV vlekkeloos.
We zetten nu Ubuntu in een multiboot op de tweede HD zodat alle internet verkeer via Ubuntu loopt en ik voor de oude programma's XP kan blijven gebruiken.
Dat werkt prima en onder Ubuntu lopen ook vrij veel HAM programma's.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#6 Bericht door pa0ejh »

Microsoft zegt dat dan je PC met XP niet langer veilig, is XP dan ooit veilig geweest?? gezien alle Updates is XP alleen maar groter geworden, met W7 hetzelfde probleem, steeds meer Updates....

Ik gebruik XP nog steeds, updates staan al maanden uit, en Browser is Chrome en Mozilla Firefox.

Als je een AntiVirus programma steeds zijn updates laat halen kan er weinig gebeuren, heb sowieso een Image op de Externe schijf staan, dus gaat er wat mis dan is de dat snel verholpen.

Vooral je niet bang laten maken en aan W7 zal ook wel een eind komen, dan begint het verhaal weer opnieuw.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#7 Bericht door pe5jw »

Microsoft zegt dat ze niet langer ondersteunen, geen updates en dus geen beveilings updates uitbrengt.
Het gevolg daarvan is dat XP niet meer als veilig te beschouwen is.
Dat is wat anders als dat het niet meer veilig is.

XP is end of life 8 april 2014.
Je zal als je daarna updates doet zal je allerlei nag screen krijgen die je nu dus nog niet krijgt !

Virus scanner is belangrijk maar dat is niet relevant voor OS bugs die nu niet meer gepatched worden.
Net zo min als java/flash/kiwi en banaan updates.
Het is natuurlijk wel zo die die ook geen XP meer gaan ondersteunen je het zelfde verhaal voor die apps krijgt.

Wat ik wel grappig vind is dat Apple lifcycle toch wel wat anders in elkaar zit en daar bijna nietmand over valt.
Als MS het doet .....................
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#8 Bericht door PD4NX »

PA2OLD schreef:Ik heb software die alleen onder XP loopt. Andere versies geprobeerd maar helaas wil dat niet.
We zetten nu Ubuntu in een multiboot op de tweede HD zodat alle internet verkeer via Ubuntu loopt en ik voor de oude programma's XP kan blijven gebruiken.
Dat werkt prima en onder Ubuntu lopen ook vrij veel HAM programma's.
Mooie dual-boot oplossing, overigens ook mogelijk op een enkele HDD (notebook bijvoorbeeld met voldoende schijfruimte).

Tip: Probeer i.p.v. Ubuntu eens Elementary OS Luna. Het werkt ook op oudere computers heerlijk soepel en lekker snel.

Tweakers.net

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

-Verwijderd account

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#9 Bericht door -Verwijderd account »

Reagerend op de topictitel: "moet" het wel wederom windows zijn?

Ik ben het voorbije weekend druk doende geweest met een herinstal van Windows 7 op de desktop-pc.
Alleen al het updaten van Windows kostte al een héle dag.... Ruim 2,5Gb aan updates in totaal moest er opgehaald worden :shock:
Het was telkens weer update op update op update enzovoort totdat er eindelijk(!) geen updates meer waren.

Ik vraag me nu echt af of er goede alternatieven zijn als vervanger en die niet al te ingewikkeld zijn om je eigen te maken.
Tuurlijk, het overstappen naar een ander OS is iets wat ik best "eng" vind en daarom erg tegenop zie om te doen.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#10 Bericht door PD4NX »

PA4DHG schreef:Reagerend op de topictitel: "moet" het wel wederom windows zijn?
Ik vraag me nu echt af of er goede alternatieven zijn als vervanger en die niet al te ingewikkeld zijn om je eigen te maken.
Tuurlijk, het overstappen naar een ander OS is iets wat ik best "eng" vind en daarom erg tegenop zie om te doen.
Mum tries out Elementary OS Luna

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#11 Bericht door Randy »

pa0ejh schreef:Microsoft zegt dat dan je PC met XP niet langer veilig, is XP dan ooit veilig geweest?? gezien alle Updates is XP alleen maar groter geworden, met W7 hetzelfde probleem, steeds meer Updates....
Je denkt dat Microsoft zomaar updates uitbrengen om het onveiliger te maken? :)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#12 Bericht door pa0ejh »

Waarschijnlijk omdat het na 12 jaar nog steeds niet 'af' is, eerst SP2 toen SP3 en daarna nog Updates en de nodige plamuur om gaten te dichten, zal met W7 en W8 niet anders zijn.

Als er een nieuwe versie uitkomt is die nog lang niet 'af', zo is W7 2,5Gb groter geworden....

Niet dat ik klaag hoor, ben er zeer tevreden mee, maar de kreet 'niet langer veilig' daar heb ik moeite mee....

Als er een Linux versie is die net als Windows werkt qua nieuwe programma's installeren dan zal ik die zeker proberen, maar de vraag is of alle software voor handen is die ik nu on der Windows gebruik. . . .
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#13 Bericht door dxman »

W7, en dan de updates uitzetten :D , avast erop. en klaar ben je. never nooit problemen mee.
SWL Amateur ;-)

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#14 Bericht door on5rz »

simpel naast een goede firewall http://seconfig.sytes.net

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: Windows XP stopt. Welke windows versie nu?

#15 Bericht door Sync-AM »

Ik blijf het mooi vinden dat sommigen windows updates als een soort samenzwering zien. Vooral onder zendamateurs op een of andere manier...

Het wegvallen van extended support van XP is een mooie gelegenheid om de alternatieven te proberen lijkt me. Gebruik hier al jaren Debian GNU/Linux met veel plezier.

Plaats reactie