FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#1 Bericht door PD4NX »

Al geruime tijd werk ik met een dual-boot van Windows en Linux. Nu zijn dat Windows 8.1 en Zorin OS 6 Ultimate. Zorin OS 6 is gebaseerd op Ubuntu 12.04 LTS (Long Term Support).
Vraag me niet waarom ik dat doe, blijkbaar vind ik dat spannend (of omdat Microsoft de desktop PC steeds minder omarmt). Zelfs zo spannend dat ik merk dat ik Windows steeds verder achter me laat.
Het is een feit dat er voor onze hobby nog open-source software hiaten zijn. Een voorbeeld is het wondermooie FT-817 Commander waar geen Linux versie voor is.
Onlangs vond ik in de FT-817 Yahoo Group een beschrijving van een methode om via Wine deze software toch werkend te krijgen met een USB/RS232 converter.
Nog niet zelf geprobeerd maar alles blijkt te kunnen werken.

http://g8ogj.org/files/FT-817%20Command ... %20ipb.pdf

Partities heb ik onder Windows gemaakt (ook een NTFS data partitie) met een aparte partitie voor Zorin. De Zorin installer vond deze automatisch en plaatst het in feite naast Windows.
Het werken met commando's via de terminal is me (nog) vreemd. Met zoekmachines kom je ook ver is gebleken.

Tevens ben ik overgeschakeld van een HD naar een SSHD (een tussenvorm van een HD en een SSD).
Doel is om de opstarttijden een flinke boost te geven, wat ook is gelukt. Eigenlijk had een SSD mijn voorkeur. Echter het gebrek aan kennis over het functioneren van een dual-boot met zo'n device èn de flinke kosten, bracht mij tot de aanschaf van een Seagate Laptop SSHD 500GB - 2.5inch (€ 63,00).

Voor de liefhebbers van Teamspeak 3 is er nu een eenvoudige installer (nog niet in het softwarecentrum aanwezig).

Zomaar een schermafdrukje van Zorin OS 6 met Windows 7 look en een leuk achtergrondje. :mrgreen:
Mijn accountnaam rechts onderin heb ik weggepoetst.
Afbeelding

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#2 Bericht door PD5WL »

Gewoon proberen... is mijn ervaring (sinds FreeBSD 0.31 :P )
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#3 Bericht door PD4NX »

Met de gratis versie van EasyBCD kun je de keuze voor het besturingssysteem met de Windows 8 boot manager maken. Uitleg.

Afbeelding

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#4 Bericht door pe5jw »

Die bootmanager tip is wel handig thx.
Gebruik nu een dualboot naar w7 op een vhdx werkt prima maar alleen voor windows OS.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#5 Bericht door PE1LGW »

Vast een stille hint betreft ssd drives.
Nooit defragmenteren, is ook niet nodig, acces tijden zijn toch gelijk over de gehele drive.
De mogelijkheid bestaat dat de ssd geen toegang meer geeft tot de data.
Dit is in de meeste gevallen ook niet te herstellen, altans niet met behoud van data.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#6 Bericht door Vertrokken »

Zorin is een heel mooie distro, heb ik zelf ook gebruikt tot Mint met Mate uitkwam.
Zoring gebruikt Gnome3 en die vind ik een verschrikking in tegenstelling tot Gnome2 (die nu Mate heet).
Smaken verschillen.

Anyway, als logging en CAT besturing gebruik ik CQRLOG, is gewoon te downloaden en werkt als een speer.

Hier is mijn bureau-blad, sorry voor de rommel, ik ben niet zo'n opruimer (zijn wel 2 schermen) :lol:

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
En anders Virtualbox gebruiken en een echte XP (oid) in een virtuele machine installeren.

En aangaande SSD's, ik gebruik een harddisk voor /home, /var/log en de rest komt van SSD.
Dit om onzinnige bewerkingen tegen te gaan zodat de SSD een langere levensduur heeft, vooral logging en home doen nogal wat bewerkingen, vandaar dat ik die op een harddisk van 320GB doe.
Die hybrids is zonde van je geld, sorry, beter had je een harddisk + losse SSD gebruikt en het file-systeem opgesplitst zoals super-eenvoudig is onder linux.
Bijlagen
Linux mint.png

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#7 Bericht door pa3met »

PD1EU schreef:Met de gratis versie van EasyBCD kun je de keuze voor het besturingssysteem met de Windows 8 boot manager maken. Uitleg.

Afbeelding

-Ed
doe mij maar grub (en als het niet anders kan, grub2).

met easybcd (*) heb ik nogal eens gezien dat als er iets aan windows mankeert, dat het helemaal niet meer wil werken.
Nu kan je altijd bij je linux partitions komen gelukkig, omdat dat wat beter uitgedact is dan dat onder windows, als je het mij vraagt.

(*) ik heb het zelfs voor elkaar dat easybcd niet eens wil installeren, want "iets is er mis" en de oplossing via google gefet je ook geen plezier.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#8 Bericht door pa3met »

PE1LGW schreef:Vast een stille hint betreft ssd drives.
Nooit defragmenteren, is ook niet nodig, acces tijden zijn toch gelijk over de gehele drive.
De mogelijkheid bestaat dat de ssd geen toegang meer geeft tot de data.
Dit is in de meeste gevallen ook niet te herstellen, altans niet met behoud van data.

PE1LGW
sowieso hebben SSD's andere mount options nodig, waaronder noatime. Beetje afhankelijk van het filesystem heb je dan ook nog "ssd" als mount option (btrfs). Verder discard/trim; zorgen dat je de partitions aligned hebt etc. In ieder geval lol genoeg.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#9 Bericht door Vertrokken »

pa3met schreef: sowieso hebben SSD's andere mount options nodig, waaronder noatime. Beetje afhankelijk van het filesystem heb je dan ook nog "ssd" als mount option (btrfs). Verder discard/trim; zorgen dat je de partitions aligned hebt etc. In ieder geval lol genoeg.
Niet waar.
Enkel NOATIME is zinvol, de rest is onzin.
De Linux kernel doet zelf een trim indien nodig, zit er al meer dan een jaar in.
Onder Linux kan je die gewoon mounten als een andere partitie, al is EXT2/3 beter dan EXT4, maar veel verschil maakt het niet.
Zorg er wel voor dat /home, /var/log, /tmp op een harddisk loopt, zo voorkom je onzinnig geschrijf op de SSD wat de levensduur verkort.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#10 Bericht door Vertrokken »

pa3met schreef: doe mij maar grub (en als het niet anders kan, grub2).

met easybcd (*) heb ik nogal eens gezien dat als er iets aan windows mankeert, dat het helemaal niet meer wil werken.
Nu kan je altijd bij je linux partitions komen gelukkig, omdat dat wat beter uitgedact is dan dat onder windows, als je het mij vraagt.

(*) ik heb het zelfs voor elkaar dat easybcd niet eens wil installeren, want "iets is er mis" en de oplossing via google gefet je ook geen plezier.
Grub2 is veel beter, bovendien eenvoudiger, want je kan de /boot ergens anders op zetten, ging met Grub1 niet.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#11 Bericht door pa3met »

ON2NSV schreef:
Grub2 is veel beter, bovendien eenvoudiger, want je kan de /boot ergens anders op zetten, ging met Grub1 niet.
met grub had ik altijd al een aparte partition als je dat bedoelt. grub2 is best wel shoddy eigenlijk.

Ik zit in de unix/linux wereld en je bent de eerste eigenlijk die ik hoor/lees die dat vindt ;-)
Met name bij recovery wordt grub2 als erg vervelend gezien. Maargoed, ieder zijn smaak.
(Zo zijn er ook mensen die systemd super vinden ;-))
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#12 Bericht door Vertrokken »

pa3met schreef:
ON2NSV schreef:
Grub2 is veel beter, bovendien eenvoudiger, want je kan de /boot ergens anders op zetten, ging met Grub1 niet.
met grub had ik altijd al een aparte partition als je dat bedoelt. grub2 is best wel shoddy eigenlijk.

Ik zit in de unix/linux wereld en je bent de eerste eigenlijk die ik hoor/lees die dat vindt ;-)
Met name bij recovery wordt grub2 als erg vervelend gezien. Maargoed, ieder zijn smaak.
(Zo zijn er ook mensen die systemd super vinden ;-))
Ja en? Ik werk al 20 jaar met Linux en heb al diverser Unixen gebruikt waaronder Solaris en Irix.

Grub1 heeft als enorm nadeel dat je die altijd volledig in de MBR of de eerste sector van een partitie moet schrijven.
Als je veel OS'sen op je machine hebt staan kom je dan ruimte te kort, bovendien is het ding niet herstelbaar op zichzelf en kent geen CLI.
Grub2 is veel beter, want alle beperkingen zijn van de baan, de enige beperking is de grootte van de /boot.

Grub1 is inderdaad makkelijker te recoveren, maar zo lastig is Grub2 nu ook weer niet...bovendien, recoveren van Grub doe je niet elke dag :lol:

Als je Grub al lastig vind te recoveren, dan moet je windows eens recoveren :lol:

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#13 Bericht door PD4NX »

ON2NSV schreef:En anders Virtualbox gebruiken en een echte XP (oid) in een virtuele machine installeren.
Dan mis je wel de mogelijkheid om te kunnen lezen en schrijven van en naar een NTFS(3g) data partitie.
Ook de weergave van audiofiles blijkt niet zo goed te zijn.
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: FT-817 Commander in Ubuntu via Wine.

#14 Bericht door Vertrokken »

Nee hoor, je kan gewoon elke directory/schijf mounten en die komt dan als netwerk-schijf in je virtualbox.
Geen enkel probleem.

Ook audio is totaal geen probleem, maar je moet natuurlijk wel een CPU hebben met virtualisatie uitbreidingen, dus niet een oude CoreDuo of P4 want daar gaat het slecht mee lukken.
Als je een moderne quad-core oid hebt zal je geen problemen ondervinden, ik doe het zelfs met een Dualcore AMD64 Sempron, werkt prima.
Als je maar genoeg ram in je machine hebt, ik heb zo 8GB erin zitten, met 4GB kan je dit wel vergeten want dan kom je in de problemen en natuurlijk de 64bit Linux draaien anders kan je er nog niks mee.

Plaats reactie