Fileserver, met een Raspberry?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Fileserver, met een Raspberry?

#1 Bericht door Laurens PD9X »

Hallo,

Wat is een simpele manier om een fileserver te maken? Ik wil graag op afstand bestanden zoals foto's en video's kunnen sharen en uploaden. Ik ben helemaal niet bekend met deze materie. Ik heb wel eens een NAS gehad, dit heeft even gewerkt, maar toen was ik het spoor alweer bijster. Waarom ik deze ook weg gedaan heb is dat hij flink wat herrie maakte, daar bij ons de internetaansluiting in de kamer binnenkomt.

Een complete pc zie ik niet zitten, ik zoek iets kleiners. Kan het ook met een Raspberry Pi, en dan hier een externe harde schijf van bv 1TB aansluiten?

Laurens

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#2 Bericht door PD2EDR »

heel goed te doen Laurens, staan diverse tutorials over beschreven.

zoals: http://www.linuxuser.co.uk/tutorials/bu ... spberry-pi
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#3 Bericht door 19DT2120 »

ik zie het weer anders.
Je had al de nodige problemen gehad met een gewone nas !
Dus dan denk ik dat je dan beter geen Raspberry kan nemen want deze is qua gebruiksgemak,assembleren en installeren nog veel lastiger.
Nog een nadeel is dat de data transfer via usb2 gaat wat behoorlijk traag is.
Voorbeeld van een server : http://www.youtube.com/watch?v=fGYCrYT114o

Wil je toch zoiets proberen,dan kan je beter zoiets als een cubieboard nemen want deze heeft nl nog een sata poort zodat je veel makkelijker een hdd kan aansluiten en daardoor een hoger data transfer kan bereiken.

Afbeelding
Soms weet ik het ook niet meer.........

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#4 Bericht door ----- »

Je kan er ook Owncloud op installeren, dan heb je je eigen wolkje

Daar zijn ook tutorials over te vinden, dan heb je niet alleen file sharing (met foto's en muziek) maar kan je ook je agenda en contacten syncen over meerdere apparaten. o.a. ook op Android en iOS

Lekker alles in eigen beheer houden, ik draai dat ook zij het weliswaar op een Intel DG945GCLF met Atom 230 processor. is ook lekker zuinig.

Ik heb het ook op de RaspberryPi draaiend gehad maar ik vond de lange termijn stabiliteit van de RaspberryPi niet voldoende, om de zoveel tijd (weken) had ik last van een corrpute SD kaart. Met als gevolg dat ik alles opnieuw moest instellen.

Marcel

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#5 Bericht door Randy »

Een Raspberry Pi zou kunnen, maar als je meer wilt kan dit snel te langzaam worden. Zelf gebruik ik enkele Synology's. Zowel thuis in mijn VMware lab (mixed SSD/disk) alsook voor off-site backups. Het is een redelijk standaard Linux distro waar een *goede* web-based UI op geschreven is met regelmatige updates. Naast NAS draaien onder andere SickBeard, SabNZBD en CoughPotato erop om de film- en series te automagiseren. Wat rsync scripts sturen de data off-site naar een andere Syno in het datacenter (al heb ik thuis 100/100 Mbit). Daarnaast is het ook de VPN-server, de DLNA media-server die het weer naar m'n TV streamt, de time-machine voro de backups van OSX, de S-FTP-server voor de redactie en de opname voor m'n beveiligingscamera achter thuis op de antenne. Kost iets meer (enkel-bay circa 175 euro) maar dan heb je er ook helemaal geen werk mee en gen omkijken naar.

Pi's heb ik ook in de meterkast hangen. Onder andere de (reverse) proxy met Nginx en de ontwikkel-omgeving van Hamnieuws draaien erop. Lekker zuinig allemaal. Maar voor pure storage vind ik ze te langzaam en wil ik toch iets met RAID hebben of op twee locaties. Want een back-up is geen back-up.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#6 Bericht door Vertrokken »

Wat is er mis met een Atom of een AMD E-series?
Enkel voeding en geheugen toevoegen en je bent vertrokken.
Deze CPU's zijn een pak krachtiger dan een RasberryPi en hebben ook 1Gbit aan boord alsook meerdere SATA / USB poorten om randapparaten aan te sluiten.
Voor amper 200 euro heb je zo een krachtige NAS.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#7 Bericht door xxxx »

Zow de bitjes en bytjes vliegen je weer om de oren van menig computer expert!.

Er zijn zat simpele kant en klare oplossingen tekoop. Zelf draai ik op mijn NAS op Windows 2011 Homeserver wat mij prima bevalt, maar kan mij voorstellen dat niet elke leek dat draaiend krijgt. Een NAS van Synology is zeer betaalbaar en volgens mij voor een ieder uiteindelijk te begrijpen. Echter is dit soort materiaal niet altijd geschikt voor de Ipad generatie waarbij alles direct plug and play moet zijn, maar ga je er even voor zitten dan kom je vaak best ver.

Zaken als Raspberry's moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar om daar nu als leek een NAS driver mee op te gaan zetten zou ik zeker niet aanraden, en laten we het dan idd nog maar niet hebben over de doorvoer snelheid van een USB poort.

Ook iets om goed over na te denken......Wat wil je uiteindelijk echt met een NAS drive gaan doen, alleen wat bestanden centraliseren en sharen, of wil je serieus backups maken, wil je het gebruiken als streamer naar je tv of om media op te slaan voor je media center?
Als je namelijk alles gaat centraliseren op je NAS drive en een film gaat afspelen van 40Gb dan kun je dat wireless ook wel weer vergeten. Denk dat er veel zaken zijn waar je van te voren goed over na moet denken om teleurstelling te voorkomen.....Sharen van files klinkt bijvoorbeeld interessant maar als je thuis een trage upload snelheid hebt schiet dat ook niet echt op.

Gr Jelle

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#8 Bericht door Vertrokken »

http://www.freenas.org/
http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/reports/7153/1
http://www.openmediavault.org/

Gratis en veel simpeler dan Windows of de dure kant-en-klare Nassen.
Bovendien ben je leverancier onafhankelijk.

Er bestaan er zo een massa hoor.

Nergens voor nodig een dure Windows of Synology te gebruiken.

Keus genoeg zonder hoge kosten, elke "PC" voldoet.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#9 Bericht door pe5jw »

koop een router die het kan bv de asus 66ac.
Als je niet thuis ben in de materie moet je ook niet een het delen van een intern NAS beginnen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#10 Bericht door pe5jw »

BTW de raspberry is wat minder geschik als files server hij kan erg slecht met kleine files overweg de snelheid daalt dan heel snel.
Als je toch zo iets wilt kijk naar een beaglebone.
Met google vind je wel wat youtube vergelijking tussen die 2.

http://everettsprojects.com/2012/05/24/ ... ia-server/
https://wiki.sabayon.org/index.php?titl ... _ARMv7a%29




Als je eenmaal aan de NAS bent is een Tb wel wat weinig ;) ik zit al op 10.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#11 Bericht door PE9ZZ »

pe5jw schreef:Als je eenmaal aan de NAS bent is een Tb wel wat weinig ;) ik zit al op 10.
Da's waar, ik zit al op 36TB. Maar die complete fileserver (Ubuntu Server 12.04LTS met mdadm) heeft een boel aandacht nodig en is zeker niet gebruiksvriendelijk. Ik denk dat de TS niet onder een NAS uitkomt. Raspberry Pi is heel leuk, ik heb er ook eentje als TV patroongenerator maar ook dat is meer een hobbyding waar je toch echt wel je weg in moet weten. En corrupte SD kaartjes zijn natuurlijk ook helemaal niet leuk...

Tjerk, 9ZZ

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#12 Bericht door pe5jw »

Laurens misschien moet je eens naar synology kijken die hebben mooie complete oplossingen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#13 Bericht door Laurens PD9X »

Allen bedankt voor het meedenken! Misschien moet ik maar afstappen van het experimentele gedeelte en kijken voor een kant en klaar oplossing.


Laurens

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#14 Bericht door Vertrokken »

Experimenteel? Wat is er experimenteel aan FreeNAS??? :roll:

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Fileserver, met een Raspberry?

#15 Bericht door Laurens PD9X »

Graag wil ik mijn multimedia kunnen opslaan, bekijken met DLNA en sharen. Daarom lijkt mij dit een goede oplossing:
http://www.nascenter.nl/product/400405/ ... -2-tb.html

Plaats reactie