Korte, sterke wifi signalen

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Korte, sterke wifi signalen

#1 Bericht door pa8w »

Als ik zowel op laptop als op een android een wifi-analyzer laat draaien, dan zie ik de normale wifi signalen als min of meer stabiele blokjes in het 2,4 GHz spectrum.
Heel soms komt er twee drie seconden lang een nieuw signaal op dat ruim 20dB (!) boven mijn eigen wifi uitstijgt, en meteen erna weer spoorloos verdwijnt.
Mijn wifi analyzer ziet dat braaf als wifi signaal met een eigen ID. (weet zo niet meer hoe die ID luidt)

Kan een andere smart phone zo een korte burst afgeven?
Het moet of heel sterk zijn of heel dichtbij, om 20dB harder te zijn dan mijn eigen wifi op ca. 5 meter afstand...

Heeft iemand enig idee wat voor soort apparaat dit doet?

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Korte, sterke wifi signalen

#2 Bericht door PA3FAT »

Volgens mij kun je b.v. een iphone als een hotspot laten werken via zijn eigen 3g.

Misschien is het zoiets?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Korte, sterke wifi signalen

#3 Bericht door PA3BAS »

Ik heb gezien dat in andere landen wifi wordt gebruikt om internet thuis te krijgen. Op vakantie in ierland zag ik overal rare antennes op de daken die allemaal keurig dezelfde kant opwezen. Bij navraag kreeg ik te horen dat dat voor internet was.

Misschien gebruikt een bedrijf in de buurt spulletjes niet niet helemaal legaal zijn?
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Korte, sterke wifi signalen

#4 Bericht door pa8w »

Iphone of Android als hotspot lijkt me mogelijk inderdaad, maar hier in huis wordt dat zeker niet zo gebruikt.
En mijn buren (oudjes) hebben nog een telefoon met kiesschijf :wink: .

De optie van illegaal spul lijkt me dan nog het meest waarschijnlijk.

Dank voor jullie suggesties,

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Korte, sterke wifi signalen

#5 Bericht door Ton_O_E »

Wifi-direct op je telefoon ingeschakeld?
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte, sterke wifi signalen

#6 Bericht door PA2REH »

Zou het niet direct in het 'illegale' zoeken. Het frequentiebandje 2,4 GHz dat voor WiFi wordt gebruikt kent nog vele andere legale gebruikers. Het is niet exclusief en het Wifi signaal is in verhouding erg zwak (laag vermogen en breedbandig).
Ander gebruikers zijn bijvoorbeeld Bluetooth, microwave oventjes (magnetrons) etc.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromag ... at_2.4_GHz
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Korte, sterke wifi signalen

#7 Bericht door TomNL »

Maar die worden niet gezien als WiFi signalen. Zou het in de hotspot-sfeer kunnen liggen, dat je ISP je WiFi signaal boost om te zorgen dat het op straat ook nog bruikbaar is? Ik las dat ISP's ook bezig zijn met het plaatsen van WiFi hotspots in de kastjes op straat. Of dat toekomst of realiteit is is me niet bekend. Mogelijk dat dat iets is?

En verder: staat de radio van jouw WiFi device op 100%? Zo niet, zou dat die +20dB nog soort van kunnen verklaren met een legaal apparaat bij de buren.

Tot slot: in de gemodificeerde firmwares van oa. Linksys routers is het mogelijk om de WiFi naar -destijds, mogelijk intussen veranderd- 254mW te zetten. Heb je een handige buurjongen die zoiets gedaan kan hebben?

Ik ben overigens wel benieuwd naar het SSID. Vaak is daaraan te zien wat voor apparaat het *kan zijn*.

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: Korte, sterke wifi signalen

#8 Bericht door pa3ayw »

Met welke app en welk programma op de pc zijn deze waarnemingen gedaan, Wil?

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Korte, sterke wifi signalen

#9 Bericht door pa8w »

Ok,
Wifi-direct staat niet ingeschakeld.
En inderdaad zie ik alleen signalen die als Wifi-signaal worden herkend.

Maar ik ben bang dat ik mijn oorspronkelijke "probleem-" stelling moet herroepen: Ik zie het verschijnsel niet op de laptop, maar wel op de android.
Ik dacht stellig dat het op beide apparaten zichtbaar was, maar de laptop met inSSDer2.1 laat normale signaalsterkten zien, zonder genoemde uitspattingen van plotselinge sterke signalen.

De Samsung Android daarentegen laat ze wel zien, met inSSDer, met Wifi-Analyzer, en met OpenSignal.

Het heeft er dus alle schijn van dat alle 3 de Apps af en toe verkeerde info uit de Android lezen.
Een keer zag ik zelfs even een signaal vanuit niets naar volle schaal (0dB) schieten en daarna weer verdwijnen, terwijl mijn eigen wifi signaal in huis zo rond de -45dB zit. Dat kan gewoon niet kloppen.

Verder constateer ik dat de uitschieters nooit op mijn eigen wifi signaal zitten.
Het zijn altijd signalen die zwak op de achtergrond draaien en dan plotseling kort opleven.

Kortom: leesfouten in mijn Android.

Sorry dat ik jullie even op het verkeerde been heb gezet, en nogmaals dank voor het meedenken.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie