Opstopping wifi door wildgroei

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Opstopping wifi door wildgroei

#1 Bericht door PA9X »

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/22/ops ... netwerken/

Toen ik jaren geleden mijn eerste wifi aanzette, ontving ik 4 andere netwerken. Dat zijn er inmiddels ruim 20. Lange leve de netwerkkabel...

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#2 Bericht door PF9ZX »

Toen ik jaren geleden mijn eerste wifi verbinding maakte zag ik géén anderen nu zie ik zowat de hele straat. :mrgreen:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#3 Bericht door PH2LB »

PA9X schreef:Lange leve de netwerkkabel...
Amen. Ben idd blij dat ik het hele huis bedraad heb met Cat5.
Laatst gewijzigd door PH2LB op 25 aug 2013, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#4 Bericht door pe5jw »

En heb je ook al gemerkt dat je internet snelheid omhoog gaat en je wifi doorvoer snelheid omlaag ?
Ik wel, langzamerhand hopeloos en nu gaat ziggo ook nog met z'n hotspots aan de gang hier.

5ghz is helaas voor veel apparatuur geen alternatief.

(BTW waarom al dat gequote als je op het vorige bericht reageert blijkbaar een trent hier.)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#5 Bericht door PA3BAS »

Bijna alles staat standaard op kanaal 6. Kies een ander kanaal en het gaat misschien beter.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#6 Bericht door PA9X »

Ook de snelheid is niet meer wat het was. Een jaar geleden haalde ik in de huiskamer altijd minimaal 30Mb/s. Sinds kort zijn er twee sterke netwerken bijgekomen, één daarvan is mijn buurman wiens signaal (Experia box) door heel mijn huis sterker is dan dat van mijn eigen netwerk. Sindsdien haal ik nergens meer dan 10-15Mb/s.

Voor de draadloze apparaten zoals tablet en smartphone is het waardeloos. Ik heb nu een extra accespoint moeten installeren op zolder om boven ook nog ontvangst te hebben. Weer een netwerk extra...

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#7 Bericht door pe5jw »

pa3bas schreef:Bijna alles staat standaard op kanaal 6. Kies een ander kanaal en het gaat misschien beter.
Was dat maar zo :) ik heb hier 35+ signalen en alles zit vol.

Ik heb een 150mb verbinding maar via wifi mag ik blij zijn als ik nog 20 mb haal.
Dat is iets van de afgelopen maanden het aantal accespoints is behoorlijk toegenomen endan vooral de N (die gebruiken 2 volledige kanalen!)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#8 Bericht door elsinga »

Hier valt het wel mee, maar ben wel blij dat ik (ook) 5GHz heb. Daar doen de werklaptop en de Xperia Z tablet het prima op (al is het bereik een stuk minder, dat wel).

Nou mogen wij zendamateurs op 2.4GHz ook nog wat. Kunnen we niet een accespoint modificeren, zodat deze op kanaal -1 of 14 of zo werkt? ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik zie dat hier in de buurt bijna iedereen kanaal 6 gebruikt. Ander kanaal gekozen waar ik, zo te zien, de enige op ben.
Geen enkel probleem. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#10 Bericht door PA9X »

En dan nog die andere 2.4GHz apparaten: DECT toestel, draadloze speakers, draadloze muis en keyboard, etc. Met het programma Inssider kun je al het verkeer op die band zien.

Overigens is kanaal 14 niet beschikbaar in EU, ik geloof dat deze alleen in Japan gebruikt wordt??

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#11 Bericht door coolepascal »

PA9X schreef:Overigens is kanaal 14 niet beschikbaar in EU
egh well !!! OK DAAR DAT IS ROTSJIE DAAR !!!
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#12 Bericht door PD0AC »

Kanaal 14 wordt door de meeste access points wel ondersteund. Als ik dat wil dan dien ik voor 'Japan' als land te kiezen en de standaard te downgraden naar 801.11b. Misschien is mijn TP-Link daar strikt in, geen idee. Bijlage is van http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels.
Bijlagen
wifi.png
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#13 Bericht door Ton_O_E »

ik heb drie ap's. Eén binnen, één buiten voor in de tuin en één achter in de tuin. Allemaal via kabel op het netwerk op kanaal 1 5 en 9 met de zelfde essid. Werkt uit de kunst. Gewoon zorgen dat jouw signaal altijd het sterkste is.
Ik hoop niet dat iedereen dit nu gaat doen :D
Op de buitenwifi heb ik een straalpijp aangesloten, met een horizontale hoek van 3gr, die pak je honderden meters rondom nog op.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#14 Bericht door pa3ayw »

PA9X schreef:En dan nog die andere 2.4GHz apparaten: DECT toestel, draadloze speakers, draadloze muis en keyboard, etc. Met het programma Inssider kun je al het verkeer op die band zien.

Overigens is kanaal 14 niet beschikbaar in EU, ik geloof dat deze alleen in Japan gebruikt wordt??
Dect zit op 1880 - 1900 MHz, niet op 2.4 GHz. Draadloze speakers, muizen en keyboards meestal ook niet. Wel bluetooth, draadloze camera's en magnetrons, meer dan genoeg aan ellende dus.. :-(

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Opstopping wifi door wildgroei

#15 Bericht door PA5COR »

Linksys met linux software en ook via software op 250 milliwatt te zetten en nu op kanaal 3 met een homemade buitenaantenne ( 18 segmenten) dik signaal overal.
Iedereen hier in de buurt ( 36 wi fi punten op de laptop zichtbaar) blijft van kanaal 3 af daardoor.
Zit zelf 2 meter van de binnen antenne af, geen probleem, cat 5 kabel naar boven voor zoonlief.
Kan met telefoon tot op 200 meter gerust interneppen via de eigen router ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie