Logboek programma

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Logboek programma

#1 Bericht door PA4WK »

Hallo mede amateurs,
ik heb een ICOM IC7200 aangeschaft, ben bezig met antennes en kan dus binnenkort gaan starten op de HF banden.
Ik ben nog op zoek naar een logboek programma, niet te ingewikkeld met allerlei toeters en bellen en koppeling met QRZ.com en dat soort dingen.
Behalve wat normaal in een papieren logboek staat zou het leuk zijn als de gewerkte afstand en liefst op een kaartje er staat.
Het mag natuurlijk gratis zijn, maar voor een mooi programma wil ik ook wel wat betalen. (natuurlijk niet de hoofdprijs)
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Logboek programma

#2 Bericht door pe5jw »

Ik zou er gewoon 1 pakken al die toeters en bellen hoef je niet te gebruiken.
HRD of logger32 bv.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Logboek programma

#3 Bericht door Aeolus »

+1 :)

Hoe wil je de gewerkte afstand afgebeeld krijgen als je geen qrz koppeling hebt? Of je zal in elk qso om een locator moeten vragen, of je zult er vrede mee moeten hebben dat de afstand verre van accuraat is. Ik zou voor HRD gaan.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Logboek programma

#4 Bericht door Ton_O_E »

Als ik geen locator heb, gebruik ik de stad, om de afstand te berekenen (ook via google)
dan ben je nog redelijk in de buurt, en de stad is meestal wel gebruikelijk om te vermelden in een qso.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Logboek programma

#5 Bericht door PA2EFR »

Je kunt ook achteraf, met een pilsje erbij, even alle calls nazoeken via google/qrz etc.
Ik werk zo weinig dat ik alles in Excel stop.
Daar kun je zelf allerlei formules op loslaten, als je er handig mee bent.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Logboek programma

#6 Bericht door PA3EYC »

HRD ben ik mee gestopt. Kost teveel voor zaken die ik niet gebruik. Ik gebruik enkel het logboek. Dus ben ik op zoek gegaan naar een ander logboek programma.
Ik heb slechts enkele eisen:
- Cat verbinding met de tranceiver;
- Administratie voor QSL ontvangen of verzonden;
- Eenvoudige up- en download naar LotW;
- Verbinding mogelijk met Telnet cluster.
Alle toeters en bellen extra zijn mooi meegenomen.

http://www.ucxlog.de/ werkt goed. Kost 20 euro/2 jaar maar mag kosteloos uitgeprobeerd worden.

Door een artikel in FA ben ik http://ur5eqf.com/ gaan uitproberen. Schrik niet van de Russische site. Het programma incl helpfuncties zijn in het Engels. Programma heb ik nu ca. een maand en ben daar zeer over te spreken. Ik ontdek nog steeds nieuwe dingen.

Probeer gewoon wat dingen uit en zie welke je het best bevalt.

Succes.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Logboek programma

#7 Bericht door Aeolus »

PA3EYC schreef:Kost teveel
De gratis versie van het programma kost teveel?

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Logboek programma

#8 Bericht door ON5GM »

Ik ben hevige HF'er en gebruik DW4WIN, waar ik heel tevreden over ben. :D
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Logboek programma

#9 Bericht door PA2LAD »

Aeolus schreef:
PA3EYC schreef:Kost teveel
De gratis versie van het programma kost teveel?
Voor de nieuwste versie moet je wel betalen en daar zal PA3EYC het waarschijnlijk over hebben.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Logboek programma

#10 Bericht door Aeolus »

dat idee heb ik ook, maar je kunt voor zover ik weet ook nog de oude versies downloaden die wel gratis zijn :)

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Logboek programma

#11 Bericht door PA8E »

Er zijn volgens mij net zoveel logboekprogramma's als radio's. Het is maar net wat je wilt. En niet te vergeten wat voor operating systeem je op je computer draait. Enkelen die ik geprobeerd heb:

- HRD op Windows, heeeel veel toeters en bellen en extreem steile leercurve;
- MacLoggerDX op Mac, ook zeer uitgebreid, betaald (iets van $100);
- Aether op Mac, een stuk beperkter en overzichtelijker, ook betaald (ik meen $40);
- CQRlog op Ubuntu linux, erg fraai programma met veel mogelijkheden maar wel overzichtelijk en gratis.

Inmiddels kan ik goed werken met HRD en gebruik dat veel als ik met Windows werk. CQRlog begint voor mij wel een steeds serieuzer alternatief te vormen op het linuxplatform.
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

PA1FJ

Re: Logboek programma

#12 Bericht door PA1FJ »

Youlog een simpel, gratis en goed programma.
http://youlog.i0dx.org/

73 Fred

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Logboek programma

#13 Bericht door Randy »

PA3EYC schreef:HRD ben ik mee gestopt. Kost teveel voor zaken die ik niet gebruik. Ik gebruik enkel het logboek. Dus ben ik op zoek gegaan naar een ander logboek programma.
Ik heb slechts enkele eisen:
- Cat verbinding met de tranceiver;
- Administratie voor QSL ontvangen of verzonden;
- Eenvoudige up- en download naar LotW;
- Verbinding mogelijk met Telnet cluster.
Versie 5 van HRD kan dit prima, dus hoezo kost teveel. Die is gewoon gratis...

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Logboek programma

#14 Bericht door PA3EYC »

Ik heb inderdaad zo weinig eisen dat bijna elk log programma dat kan. Ook de gratis versie 5 van HRD. Die heb ik hier ook nog draaien omdat ik daar vele jaren mee gewerkt heb en dat geeft een vertrouwd beeld t.o.v. andere logboekprogramma's die ik weer eigen moet zien te maken.

Wat mij eigenlijk al heel lang tegenstaat bij HRD is de grote interface om de zender met de pc te kunnen bedienen. Daar is HRD indertijd voor gemaakt en is later uitgebreid met een logbook.
Eigenlijk is HRD een programma om de tranceiver met de PC te bedienen met een logboek als extra. Ik moet dus altijd HRD eerst starten en dan het logboek.
De andere programma's die ik noem (en er zijn er meer) zijn wel echte logboekprogramma's met een cat interface. Dat is dus een compleet andere benadering.
Daarnaast bieden die (gratis) logboek programma's veel meer dan het logboek van HRD versie 5.
Die extra's zijn ze nu wel in HRD6 aan het implementeren maar dan moet ervoor betaald worden. En als ik schrijf dat HRD teveel kost dan bedoel ik uiteraard de versie 6.

Versie 5 wordt niet meer door de makers ondersteund. Dus bij nieuwe tranceivers is het maar afwachten of het werkt. Vandaar dat ik mij aan het oriënteren ben met andere logboekprogramma's.
Ik heb er geen hekel aan om voor goede programma's geld te betalen. Maar met HRD versie 6 wacht ik nog even voordat ik goedkopere alternatieven geprobeerd heb.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Logboek programma

#15 Bericht door Aeolus »

Kijk overigens ook gerust eens naar PZTLog: http://www.m0pzt.com/?pztlog

Het is gebouwd door een amateur die ik goed ken, en met de software die hij maakt heb ik sowieso altijd erg goeie ervaringen. Voor mezelf is HRD het beste logprogramma, maar misschien is PZTLog juist voor anderen iets wat beter werkt :)

Plaats reactie