HF Storing door netwerk device

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Aphexx
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2013, 09:39
Roepletters: PD4PA

HF Storing door netwerk device

#1 Bericht door Aphexx »

Beste mede amateurs,

Ik ben in het bezit van een 100 Mb/s Ethernet netwerk met meerdere devices (TV, PC's, Media player en satellite ontvanger met HD). Mijn 100 Mb/s Ethernet netwerk bestaat uit twee switchen en een ADSL router.
Aan de ADSL router zit een centrale switch met 8 poorten. Vanuit deze switch gaat er een netwerk verbinding naar een decentrale switch (verdieping lager). Op deze switch zit een mijn satellite ontvanger aangesloten en TV aangesloten.

Ik loop tegen het probleem aan dat wanneer ik de satellite ontvanger op de centrale netwerkswitch aansluit er vervelende en hinderlijke HF storing signalen ontstaan. De afstand tussen de satellite ontvanger en HF ontvanger is 8 meter met daar tussen een betonlaag van de verdieping.

Wanneer ik de centrale switch door een 10 Mb/s vervang is de storing nagenoeg weg.
Wanneer ik centrale switch door een andere 100 Mb/s vervang is de storing er weer.

Ik te denken om eens een optische scheiding op de aangesloten netwerk kabel te gaan maken. Dus ethernet naar glas naar ethernet. Ik heb echter geen idee of hiermee mijn probleem dan is opgelost.

Mijn vragen:

Wat veroorzaakt nu eigenlijk het probleem?
Is dit de 100 Mb/s netwerk connectie vanuit de Sat ontvanger?
(opmerking, andere apparaten lijken geen HF storing te veroorzaken).
Is het een combinatie van merk switch en sat ontvanger?
Zijn er andere amateurs met soortgelijke problemen?
Zijn er andere amateurs welk soortgelijke problemen hebben opgelost?
Zoja, op welke wijze en wat waren de kosten hiervan?


Met vriendelijke groet,

Peter PD4PA

Paul PD0PSB

Re: HF Storing door netwerk device

#2 Bericht door Paul PD0PSB »

Hoi Peter,

Ja, IT apparatuur en HF zijn vaak geen vrienden ;-)

Ik zou het eerst zoeken in de (switched) power adapters, om te beginnen die van je sat receiver.
Vervang ze indien mogelijk 1 voor 1 door normale transformator adapters, zo kun je de "rotte appel" vinden.

Ook ringkernen waar je je ethernet meerdere malen doorgeen wikkelt willen soms helpen.

Zelf heb ik voor o.a. Remoterig ook last ondervonden van ethernet.
Hoe sneller hoe meer storing, en de ethernetkabels zelf transporteren de RFI door je huis.
Fibre optic geeft een goede oplossing, maar let ook daarbij ook op eventueel storende voedings adapters!

Inmiddels doe ik vrijwel alles met wifi en gebruik alleen transformator voedingen als ik HF aan heb staan. Wifi laat zich overigens uitstekend "passief" transporteren via coax met aan beide uiteinden een kwartgolf voor 2,4GHz. Die truck pas ik toe voor moeilijk bereikbare ruimtes.

73!
Paul
PD0PSB

Aphexx
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2013, 09:39
Roepletters: PD4PA

Re: HF Storing door netwerk device

#3 Bericht door Aphexx »

Hoi Paul,

Ik denk dat je mij misschien verkeerd heb berepen. De storing ontstaat wanneer ik de ethernet kabel in de switch 100 Mb/s steekt. Als ik deze ernaast houdt is er niets aan de hand. Het lijkt er bijna op dat de switch het signaal produceerd. Aleen als ik de switch door een andere 100 Mb vervang (ook van NetGear) gebeurd precies het zelfde. Wanneer ik de switch door een 10 Mb van 3COM vervang niets aan de hand, perfecte oplossing echter te traag (zit een HD in de SAT ontvanger. deze gebruik ik als NAS.

Ik heb inderdaad aan WIFI (ook te traag) of een opto coupler voor ethernet > glas > ethernet gedacht. Misschien is een ethernet > USB > Ethernet een oplossing. Geen idee.

Denk je dat er nogf nog meer opties zijn die ik zou kunnen inzetten? Wil natuurlijk voor de goedkoopste en beste optie gaan. ;-)

Groetjes Peter

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: HF Storing door netwerk device

#4 Bericht door PE1PQX »

Ik denk dat het overstappen naar UTP - glas - UTP je geen oplossing gaat geven. Wat mogelijk wel helpt is je hele LAN op 1Gbit/sec om te bouwen.
Hier in huis werk ik met 2x 1gbit switches (beiden NetGear) en heb totaal geel last van 'rommel' op hf, en vhf/uhf.
Ook zou je de UTP stekkers kunnen na-knijpen, hier kan ook nog al eens de nodige ellende ontstaan (één van de vingers maakt dan onvoldoende contact met het draadje dat er onder zit).
Indien je de UTP zelf geperst hebt, check dan ook de kleurvolgorde... Die is niet voor iets zo.

Wikkelen om/door ferriet?? NIET DOEN!! Maximaal één ferriet clamp er om en niet teruglussen, meer niet! De signalen door de UTP zijn ook hoogfrequent en ferriet dat HF blokkeert, kunnen ook de signalen DOOR die UTP gaan nadelig beinvloeden.

succes!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Paul PD0PSB

Re: HF Storing door netwerk device

#5 Bericht door Paul PD0PSB »

Hoi Peter,

Bij dit soort storing is het vaak juist niet wat je denkt.

Het kan heel goed zijn dat apparaat A niet stoort, maar de storing pas onstaat als je apparaat B erop aansluit. Klinkt misschien onlogisch, maar storing onstaat pas als deze een geschikte "antenne" vindt, of via mantelstromen kan gaan lopen. Pas als je de storingsbron toegang geeft tot iets dat kan gaan stralen onstaat de QRM.

Het kan dus heel goed zijn dat de voedingsadapter van apparaat A stoort maar dat je dat pas merkt als je een ethernetkabel naar apparaat B aansluit. Ook kunnen er dan aardlussen ontstaan waardoor de QRM ineens vrij baan krijgt.

Ik zou dus 1 voor 1 alle mogelijke storingsbronnen elimineren en met bv een wideband receiver van heel dichtbij gaan snuffelen waar nu eigenlijk de *bron* van je storing zit.

Ja, ethernet lijnen kunnen storen, maar doen dat soms weer juist niet als de voeding van je router/splitter/whatever een transformator voeding is. Ik heb storing gezien van 10/100/1000Mb met als voornaamste verschil de frequentie van de QRM. Ethernet storing zelf zijn vaak alleen overal carriers, de ruisbulten die onstaan zijn vaak juist de PSU/DC converters.

Kortgezegd: heel vaak begint de ellende in een geschakelde adapter, en vindt vervolgens zijn weg via allerlei aangekoppelde kabels en andere apparaten.

Hier is overigens mijn RFI "bijbel":
http://audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf
Zeer de moeite waard om te lezen.

73!
Paul
PD0PSB






Aphexx schreef:Hoi Paul,

Ik denk dat je mij misschien verkeerd heb berepen. De storing ontstaat wanneer ik de ethernet kabel in de switch 100 Mb/s steekt. Als ik deze ernaast houdt is er niets aan de hand. Het lijkt er bijna op dat de switch het signaal produceerd. Aleen als ik de switch door een andere 100 Mb vervang (ook van NetGear) gebeurd precies het zelfde. Wanneer ik de switch door een 10 Mb van 3COM vervang niets aan de hand, perfecte oplossing echter te traag (zit een HD in de SAT ontvanger. deze gebruik ik als NAS.

Ik heb inderdaad aan WIFI (ook te traag) of een opto coupler voor ethernet > glas > ethernet gedacht. Misschien is een ethernet > USB > Ethernet een oplossing. Geen idee.

Denk je dat er nogf nog meer opties zijn die ik zou kunnen inzetten? Wil natuurlijk voor de goedkoopste en beste optie gaan. ;-)

Groetjes Peter

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: HF Storing door netwerk device

#6 Bericht door pa3met »

ik zou ook even checken of het wel een cat 5/6 kabel is.


Mijn buurman heeft eens gehobbied met het verkeerd aansluiten van de connectors en een verkeerd type kabel.
Uiteindelijk heb ik gewoon een nieuwe kabel getrokken en wel goed aangesloten, De rommel was weg.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie