Laptop adapter

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Laptop adapter

#1 Bericht door pa4o »

Buren hebben een Packerd Bell laptop. De orginele adapter is er niet meer bij. Hebben ze ooit eens een andere voor aangeschaft (made in China). Niet de orginele dus. Nu stoort deze vanzelf weer ontzettend bij mij op de hf banden. De orginele is een Delta SADP-65kb A. Ik heb er zelf weinig verstand van, maar heeft iemand hier ervaring mee met deze type? Dan schaffen we gewoon een nieuwe aan en probleem is hopelijk opgelost.

Peter

Reneke
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 dec 2010, 11:50

Re: Laptop adapter

#2 Bericht door Reneke »

Ik denk dat je elke schakelende voeding zal horen op de hf.
Althans als ik mijn ontvanger aan zet en daar een computer of laptop bij zet is dit ook goed merkbaar.

Ik ben overigens wel benieuwd of hier een oplossing voor is of komt.
Zal straks eens kijken of er verschil zit in de voedingen die ik hier heb qua storing.

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Laptop adapter

#3 Bericht door pa4o »

Hoi Reneke,

Ja klopt wat je zegt, maar van deze adapter is het wel heel erg. We hebben zelf ook 2 laptops en als ik met mijn wereldontvangertje daarbij ga begint hij ook te storen. Maar een paar meter verder is dat al weer weg. Maar van deze die zo erg stoort is op een 30m nog goed hard te horen. Dus ik denk dat die niet mag, of ding is kapot. Verder hebben die mensen zelf ook nog een andere laptop die ook niet stoort. Dus alleen deze doet het.

Peter

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Laptop adapter

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

Ferriet om de netkabel en de laagspanningskabel doen, zo dicht mogelijk bij de voeding.
Neemt uiteraard niet alles weg maar zo kunnen in ieder geval die 2 kabels niet voor antenne gaan spelen.

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Laptop adapter

#5 Bericht door pa4o »

Hoi Hans,

Ik had dat al geprobeerd maar hielp niks helaas.

Peter

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Laptop adapter

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

Heb je de kabels een paar keer door het ferriet gehaald ?

Het is uitzoeken waar de storing door wordt getransporteerd.
Met ferriet zorg je ervoor dat de kabels niet gaan stralen van troep die in de voeding wordt gemaakt.

De voeding inblikken geeft een warmteprobleem, ze lopen meestal op hun top en worden flink warm.
In een schoenendoos met daaromheen dubbeltjes gaas moet voor HF een kooi van faraday opleveren en de troep binnenin houden ( wel ferriet om de kabel om die niet als antenne te laten werken ).

Als de voeding flinke schakelpulsen in de 230 V maakt kan het net worden vervuild.
Je kunt hem dan aansluiten via een netfilter ( laat wel het ferriet zitten ).

Het blijven lapmiddelen natuurlijk. Beste is een goede op te zoeken en die slechte te vervangen.
Er zijn verschillende merken universele laptopvoedingen te koop.
Heb zelf 2 Kingston dingen in huis die ik op zolder niet hoor storen maar dat kan per type natuurlijke verschillen.

In de goedkope chinese rommel zitten vaak wel de plaatsen voor ontstoring maar de componenten zijn weggelaten om te besparen.
Hoe dat door welke keuring heen komt blijft een mooi discussiepunt wat elders op dit forum vaak wordt aangehaald.....

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Laptop adapter

#7 Bericht door pa4o »

Hoi Hans,

Ik ga morgen achter een andere aan. De laptop is een Packerd Bell en heb al 1 gezien op inet van het merk Acer. Dit lijkt mij wel een goede.
Kan de adapter wel gaan inpakken maar is niet echt een mooi oplossing. Ze neemt hem ook vaak mee naar ander plek. Veel te lastig dan.

Bedankt voor het meedenken. Hoop dat het met een nieuwe ook dit stoorprobleem is afgelopen.


Peter

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: Laptop adapter

#8 Bericht door dxman »

aluminiumfolie ( alu tape ) erom heen . probeer eerst de kabel alleen.
SWL Amateur ;-)

Plaats reactie