Comport adapter stoort op HF

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Comport adapter stoort op HF

#1 Bericht door PA1 »

Ik heb een comport usb adapter die mijn FT950 aanstuurt. Zodra ik HRD opstart begint die te storen op HF. Als ik HRD stop of ik zet de set uit dan is de storing ook weg (getest met een AOR 1500 met ssb) dus alleen de communicatie tussen de pc en de HF set is de boosdoener. Hoe kan ik die storing verhelpen? Ferriet?
Overigens heb ik ook een FT847 en die gaat via een echte compoort en die stoort niet, het is dus alleen die adapter.

Ik gebruik HRD alleen maar voor de dx cluster functie, als je een call ziet en je klikt je erop dan gaat de set mee en dat is erg handig ;-)
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Theo

Re: Comport adapter stoort op HF

#2 Bericht door Theo »

Andere adapter proberen?

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Comport adapter stoort op HF

#3 Bericht door PA3JMS »

Ik heb een 897d. Originele CAT kabel en een serieel / USB adapter. Opstarten HRD gaf storing. Ik heb toen de baud rate verlaagd en er is de mogelijkheid de Up-date snelheid in de communicatie aan te passen. Die heb ik toen verlaagd. Probleem was toen weg.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Comport adapter stoort op HF

#4 Bericht door PA1 »

Dat was een goede tip, de meeste storing is nu weg, het is er nog wel een beetje maar dat is peanuts. Overigens wordt de dezelfde comport ook voor powersdr if stage (voor de spectrumscope) gebruikt en dan stoort ie niet. Met power sdr kan je de set ook bedienen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Comport adapter stoort op HF

#5 Bericht door PE2AAB »

Ik heb hetzelfde euvel met mijn FT-950 i.c.m. een Sitecom USB2Serial adapter. Zodra ik deze in mijn laptop prik is de storing zo'n S9. Als ik de kabel uit de PC trek, valt deze terug naar normaal niveau (wat bij mij in het centrum van Valkenswaard zo'n S7 is. Terrible zullen we maar zeggen.)

Wat mij opviel was dat als ik de lader van de laptop eruit trek en de CAT van de FT-950 nog steeds gekoppeld met de USB2Serial adapter, de storing ook verdwijnt. Een andere baudrate heb ik nog niet getest maar ga ik zeker doen! Staat nu op 38K4 (even uit mijn hoofd)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3UL
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 apr 2009, 11:09

Re: Comport adapter stoort op HF

#6 Bericht door PA3UL »

Ja, bekend probleem.

Ik gebruik hier een SB2000 mk2 (USB) interface.
Als ik HRD opstart dan +s6 storing.

Gebruik ik echter de CT-62 (ook een USB interface) dan totaal geen storing.
Omdat de SB2000 alles in een is (dual com, audio ontkoppeling e.d.) wil ik die graag gebruiken.

Iemand nog tips om van deze storing af te komen?
Door het plaatsen van ferriet wordt het wel iets minder maar ik wil er natuurlijk helemaal vanaf.
Op de dummyload trouwens ook geen storing meer :mrgreen:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Comport adapter stoort op HF

#7 Bericht door coolepascal »

Mischien iets waar je niet zo snel aan zou denken, maar heb je al eens gechecked op aardlussen ?
Natuurlijk stoort die digitale prut behoorlijk maar als je dat ook nog eens combineerd met een aardlus dan heb je een aardige zendinstalatie
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie