Opstarten vanaf andere partitie

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Opstarten vanaf andere partitie

#1 Bericht door Laurens PD9X »

Hallo,

Ik heb een PC gekregen waar ik zojuist XP op heb geinstaleerd. Echter, de schijf is opgedeeld in partities. De C: schijf bevat 7Mb en de H: schijf 160Gb.

XP staat op H: geinstalleerd, maar de PC boot vanaf C:

Hoe kan ik vanaf H: laten booten? Of de partitie verwijderen zodat ik alleen C: overhoud?

Ik moet nu de XP installatie CD plaatsen bij het opstarten, anders start XP niet op,

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#2 Bericht door PA3BAS »

Goed kijken op het scherm als je de PC opstart. Je ziet dan waarschijnlijk heel kort een melding dat je een functietoets of toetscombinatie moet indrukken voor een boot-menu. Daar kan je dan kiezen vanaf welke harddisk je wilt opstarten. Hij noemt de schijven dan anders (geen c: en d:), dus dat wordt even uitproberen.

Meestal kan je in de BIOS-setup (ook een of andere toets indrukken tijdens het opstarten) ook opgeven vanaf welke schijf hij altijd moet opstarten.
.... But will it blend?

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#3 Bericht door PA9RD »

Sowieso effe het bios induiken en daar evt de opstart volgorde veranderen. C is wel de standaard waar hij normaal gesproken van opstart. Dit is een normale alfabet volgorde. A was/is floppy, wat er nu tegenwoordig haast niet meer inzit dan de C schijf meestal de HDD dus en dan de overige letters die toegekend zijn. D en E worden meestal dus gegeven aan de CD/DVD speler en brander en zo kan je verder met de rest F, G, H die dus normaal gesproken aan de extra dingen toegekend worden zoals extra opslag, USB stick etc.
Ik vind het dus raar dat ze deze ingedeeld hebben in C en H, maar dat is waarschijnlijk wel bewust gedaan ivm de aangesloten apparaten waar de H dus niet gebruikt werd.

In mijn computer is mijn C schijf de eerste, dan de D aan mijn DVD speler en de E aan mijn brander, F is mijn 2e HDD, waar ik alles opdump wat ik nodig kan hebben maar niet direct en G is mijn externe HDD waar ik dingen opzet die ik gelezen heb maar wel wil bewaren voor evt later en als backup voor het geheel.

Ik zou bij het opstarten even drukken op de benodigde Functietoets om in het BIOS te komen en daar even te kijken (meestal is dat F2)
Suc6
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#4 Bericht door PA9RD »

Trouwens 7 Mb is weinig....dit zou een opstart partitie geweest kunnen zijn, maar aangezien daar waarschijnlijk niets opstaat om op te starten en mee te beginnen kijkt hij daarna naar de volgende bootsectie en dat is in jouw geval nu dus H en dat is een partitie van 160 Gb waar dus wel een OS op staat, XP in dit geval. Je had dus de C partitie eigenlijk gewoon groter moeten maken en XP daar op installeren. In het BIOS even veranderen en als je tijd hebt zou ik hem weer leeg maken en goed formatteren en dan evt de HDD opnieuw indelen met een of evt 2 partities en dan XP opnieuw erop maar nu op de C partitie.
Als je dit niet wilt (ivm tijd etc) dan even in het bios de volgorde veranderen, maar zeg nou zelf....7 Mb is weinig dus daar heb je eigenlijk niets (meer) aan.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

andre
Berichten: 2483
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#5 Bericht door andre »

http://partition-magic.soft32.com/


hiermee kan je (bijna)ongelimiteerd partities aanpassen zonder data verlies.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#6 Bericht door 19DT2120 »

Laurens ,Wat wil je met die pc doen: single OS of multiboot ? 1 partitie of meerdere.
Met de setup van XP kan je gewoon de schijf al indelen zoals jij het wil en bij een single OS is het altijd raadzaam op de 1e normale partitie te zetten.
Als je maar met 1 harde schijf werkt is het toch wel raadzaam om de schijf op te delen in een OS partitie en een data partitie,zodat je met problemen niet alles hoeft te wissen.
Multiboot via 1 hdd is soms wel mogenlijk maar niet aan te raden.Zo kon je w98 en XP wel op 1 hdd zetten,maar wil bv w7 een eigen schijf hebben.

Welke andere OS stond er nog meer op de schijf??
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#7 Bericht door Laurens PD9X »

Heb het terug kunnen brengen naar 1 C partitie. XP opnieuw geïnstalleerd, maar opstarten wil nu alleen maar met de installatie cd

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#8 Bericht door pe5jw »

Laurens,

Opstaren van de cd en kijken of je het aan kan passen.
De partitie moet "actief" zijn dat wil zeggen bootable.

Dat kan waarschijnlijk wel vanuit windows, de disk manager.
(rechter muisknop op deze computer en dan beheren kiezen > schijfbeheer en dan c als actief markeren)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#9 Bericht door Laurens PD9X »

Joeri,

Dit heb ik staan, zie jij iets verkeerd? Bij C staat systeem
Bijlagen
naamloos.JPG

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#10 Bericht door kees - pa3deb »

Laurens PD9X schreef:Joeri,

Dit heb ik staan, zie jij iets verkeerd? Bij C staat systeem
Laurens,

je kunt proberen op te starten met de installatiedisk en dan kiezen voor reparatie.
je moet dan het commando /fixmbr gebruiken.
Vermoedelijk is je masterbootrecord corrupt geraakt.

succes ermee!
73
Kees, PA3DEB

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#11 Bericht door pe5jw »

Fixmbr is zeker iets om te proberen, daarmee herstel je je bootsector.

Heb even geen xp bij de hand maar volgens mij was het rechtermuis op de c schijf en dan Partitie als actief markeren.

Even ergens een plaatje gejat :)
hier zie je de optie wel staan (niet bij de pijl :roll: ) 2 hoger.

Afbeelding
http://kb-nl.sandisk.com/app/answers/de ... ijf-beheer

Anders kan je nog met diskpart aan de gang gaan maar is iets lastiger.
http://support.microsoft.com/kb/300415/nl
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#12 Bericht door PD4NX »

Dit topic heeft nog geen *happy end*. :roll:
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#13 Bericht door TomNL »

pa3deb schreef:
Laurens PD9X schreef:Joeri,

Dit heb ik staan, zie jij iets verkeerd? Bij C staat systeem
Laurens,

je kunt proberen op te starten met de installatiedisk en dan kiezen voor reparatie.
je moet dan het commando /fixmbr gebruiken.
Vermoedelijk is je masterbootrecord corrupt geraakt.

succes ermee!
Als je toch in het recovery console bezig bent: naast fixmbr (zonder / ervoor) zou ik ook even fixboot doen:
http://www.microsoft.com/resources/docu ... x?mfr=true

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#14 Bericht door PE1PQX »

Naar mijn idee de beste methode om dit op te lossen:

booten van XP installatie CD, dan eerst alle partities van HD-0 verwijderen.
Daarna naar believen partities indelen (Voor XP is 80 gbyte ruim voldoende, maak dit wel de eerste partitie!!)

De BIOS zal in beginsel altijd van HD-0 willen booten, tenzij de BIOS anders ingesteld is.

Op de eerste partitie op HD-0 installeer je dan XP, de installatie CD maakt deze partitie automatisch actief. Hierdoor is C wel de boot- en OS partitie.

Om het voor je zelf eenvoudiger te maken zou je eerst de overige harddisks kunnen loskoppelen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Opstarten vanaf andere partitie

#15 Bericht door PD4NX »

En Laurens zwijgt.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Plaats reactie