Cookies OK!

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Cookies OK!

#1 Bericht door PE2AAB »

Er zijn vast meer mensen die zich ergeren aan die irritante Cookiemeldingen.

Op 26 Mei 2011 is de cookiewet ingevoerd. Dit heeft als resultaat dat er nu op duizenden website aan de bezoekers wordt gevraagd om toestemming voor het plaatsen van cookies. De popups en balken waarmee dit gedaan wordt zijn natuurlijk ontzettend irritant.

CookiesOK is een gratis browserplugin welke probeert om deze meldingen te detecteren en te accepteren (of in ieder geval wegwerken). Als je gebruik maakt van CookiesOK dan betekent dit in principe dat je aan alle websites toestemming geeft om cookies te plaatsen.

Ga naar http://www.cookiesok.nl/ en download de AddOn voor FireFox of Chrome. Heb je IE? Tjsa dan werkt het helaas niet.

Bron: http://www.cookiesok.nl
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 06 mar 2013, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Cookies OK!

#2 Bericht door xxxx »

Bedankt voor de tip. Irriteerde mij er al mateloos aan.

Gr jelle

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Cookies OK!

#3 Bericht door PA2LAD »

Het zou respectvoller naar de gebruikers toe zijn om de site ook te kunnen gebruiken zonder gebruik van die cookies. Helaas mag je dan bij veel sites ophoepelen. Je mag dus slikken of stikken.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Cookies OK!

#4 Bericht door PA3BAS »

Nog irritanter is het als je aan het browsen bent op iets anders zoals een ipad. Soms wordt de voorkant van een site met Flash oid bedekt om ok te vragen. Een iPad doet niet aan Flash, dus dan kan je die site niet op....

Er staat me iets bij dat ze de regels iets minder idioot gaan handhaven. Wanneer gaan ze dat dan doen? Ik word ook wel gestoord van al die banners en andere irritantigheden.
.... But will it blend?

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Cookies OK!

#5 Bericht door TomNL »

pa3bas schreef: Er staat me iets bij dat ze de regels iets minder idioot gaan handhaven. Wanneer gaan ze dat dan doen?
Het is de bedoeling dat er een wetswijziging komt. Het concept zal over een week klaar zijn, zodat de 2e kamer er in Q3 over kan debatteren (...)

Gelukkig gaan meer en meer websites vooruitlopen op die wetswijziging.

PE2CH

#6 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Cookies OK!

#7 Bericht door PD0AC »

Ik heb deze plugin ook al een tijdje draaien. Wat een verademing, helemaal omdat ik alle cookies e.d. altijd laat verwijderen bij het afsluiten van de browser.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Cookies OK!

#8 Bericht door Aeolus »

PA4DHG schreef:
PA2LAD schreef:Het zou respectvoller naar de gebruikers toe zijn om de site ook te kunnen gebruiken zonder gebruik van die cookies.
+ 1

Daarmee zou dan gelijk aangetoont worden dat aanwezigheid en gebruik van cookies totaal overbodig is.
Maar zouden we daarmee dan niet kunnen vaststellen dat ze misschien toch niet zo overbodig zijn?

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Cookies OK!

#9 Bericht door TomNL »

PA4DHG schreef:
PA2LAD schreef:Het zou respectvoller naar de gebruikers toe zijn om de site ook te kunnen gebruiken zonder gebruik van die cookies.
+ 1

Daarmee zou dan gelijk aangetoont worden dat aanwezigheid en gebruik van cookies totaal overbodig is.
Misschien vat ik je reactie verkeerd op, maar ik hap toch:

Tracking-cookies zijn in principe overbodig, ware het niet dat ze waardevol zijn voor adverteerders. Zonder adverteerders kunnen veel websites wel opdoeken.

Stellen dat cookies in het algemeen (tracking-cookies buiten beschouwing gelaten) overbodig zijn bij het gebruik van het www is een onwaarheid, en dan druk ik me voorzichtig uit. Denk maar aan een winkelwagentje bij een webshop, het niet elke keer hoeven in te loggen op dit forum, etcetera. Cookies hebben wel degelijk een nut.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Cookies OK!

#10 Bericht door coolepascal »

PA4DHG schreef:
PA2LAD schreef:Het zou respectvoller naar de gebruikers toe zijn om de site ook te kunnen gebruiken zonder gebruik van die cookies.
+ 1

Daarmee zou dan gelijk aangetoont worden dat aanwezigheid en gebruik van cookies totaal overbodig is.
Mischien dat je jezelf eerst eens moet verdiepen in de technische reden en achtergrond van die cookkies voordat je zo'n uitspraak doet.
Zekers, het is nergens voor nodig dat websites deals met allerlij ranzige organisaties sluiten waardoor handel en wandel van consumenten getraceerd kan worden.
Als je daar iets tegen hebt, dan is er Ghostery dat op diverse browsers prima werkt.

Zendamateur.com maakt ook gebruik van cookies om je session vast te leggen. hoewel webknutselaars kenlijk vergeten zijn dat er ook andere technieken zijn om dit probleem op te lossen om zoiets te kunnen moet je n.l. moeite doen en daar houden we niet zo van.

Het hele probleem rondom cookies is gewoon ontstaan als een gevolg van commercieel belang van organisaties die eigenlijk niets meer doen dan onschuldige consumenten bespioneren, gecombineerd met politici die van toeten nog blazen weten maar wel een vinger in de pap willen steken, niet wetende dat ze zich ver buiten hun vakgebied begeven en aldus wederom hun vingers aan de hete pap zullen branden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Cookies OK!

#11 Bericht door pa5cal »

Ik kan er niet veel meer aan toevoegen als alleen dat ik het te gek voor woorden vind dat men de wet zo heeft opgesteld. Heel veel sites gingen recalcitrant er tegenin en zeiden: je accepteerd cookies, of de site werkt niet. Mooi is dat.

Gelukkig heeft de firma abine er iets op gevonden, donottrackme https://www.abine.com/dntdetail.php

De website functionaliteit blijft, maar de google analytics van deze wereld ed. ziet niks van je :)

-P

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Cookies OK!

#12 Bericht door PF9ZX »

Internetdiscriminatie noem ik dit. Nou ja, het zal wel weer.

Alsof IE gebruikers er geen last van hebben. Ze gebruiken IE niet altijd zomaar. Maar omdat er clubje eikels zijn die dit blijkbaar niet willen/kunnen accepteren wordt daar geen rekening mee gehouden. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Cookies OK!

#13 Bericht door Aeolus »

wat bedoel je precies Marcel?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Cookies OK!

#14 Bericht door coolepascal »

PD8MJW schreef:Alsof IE gebruikers er geen last van hebben. Ze gebruiken IE niet altijd zomaar. Maar omdat er clubje eikels zijn die dit blijkbaar niet willen/kunnen accepteren wordt daar geen rekening mee gehouden.
:lol: Ik weet niet of bij iedereen het kwartje valt hoor :wink:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Cookies OK!

#15 Bericht door PD4NX »

Mijn hangjas kan geen haakje vinden Marcel. :?
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Plaats reactie