RMS Express (Winlink) crasht aldoor

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#1 Bericht door elsinga »

Zo,

het leek me wel leuk om ook wat met WinLink2000 te kunnen doen, dus e-mailen via HF. Dus RMS Express en WinMorTNC gedownload en geinstalleerd volgens de getting started PDF. Alleen crasht RMS Express elke keer dat ik iets doe wat een bestand schrijft (althans, zo lijkt het).

Het begint bij het invullen van mijn gegevens, drukken op Update toont het Win7 schermpje "RMS Express has stopped working". Uiteindelijk toch een ini bestand gekregen met de juiste gegevens erin. Dus mailtje gemaakt. Idem foutmelding bij het posten in de outbox.

Heeft iemand ervaring met RMS Express onder Windows 7 64-bit?

Ik heb al alle rechten gegeven op de RMS Express programmafolder, maar dat hielp ook al niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#2 Bericht door PA3BAS »

Wat je ook kan proberen is de "DARES-manier" met AGPWE, dus niet winmor

Eerst AGWPE downloaden en installeren om de geluidskaart te gebruiken.

Set op geluidskaart aansluiten

set instellen op 144.800 en kijken of je aprs-meldingen doorkrijgt, die moet je enigzins te begrijpen voorbij zien trekken.

Winlink installeren en instellen om met AGWPE te werken. (Je kan ook de installer van alles van de DARES-website afhalen, wel opletten dat ie meer installeert, en meteen ook alles automatisch wil laten opstarten. Kan je geloof ik ergens uitzetten.....

Winlink goed configureren, en gaan met die banaan.

Denk er aan dat je niet zomaar een RMS in de lucht mag zetten zonder ATOF..... Testen zal geen probleem zijn, maar volcontinu kunnen ze moeilijk over gaan doen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#3 Bericht door elsinga »

Ik wil geen RMS server oid hosten, ik wil als amateur via RMS mails versturen (naar een RMS server). ;)

Maar die AGPWE/winlink, dat lijkt voor Packet te zijn. Da's heel wat anders dan RMS is. Maar ook niet oninteressant, dat niet. ;) [edit] Na wat lezen lijkt dit ook met RMS servers te kunnen werken, althans ik zie daar wel wat over... duik ik dus zeker even in, dank! [/edit]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#4 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij is een rms een relay message station. Een soort repeater dus.

Correctie: een Radio Mail Server.

Leesvoer: http://www.winlink.org/SysopSoftware
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#5 Bericht door PA3JMS »

Het afgelopen jaar ook met WinLink gespeelt en dat gene gedaan wat ik denk dat Robert ook wil. Alleen eigen E-mail versturen en ontvangen. Ik gebruik daarvoor WINMOR (Zenden en ontvangen via geluidskaart en een simpele geluidskaart interface). RMS express gebruik ik voor het verzenden en ontvangen van de e-mail. Dat gaat goed. Je maakt in dit geval verbinding via HF met een station wat wel verbinding heeft met internet en een WinLink E-mail server. En vraagt dat station je mail door te sturen of mails die voor jou bestemd zijn (en dus voor niemand anders) aan je te verzenden. Alles via HF en zonder verbonden te zijn met het internet. Hiervoor heb je dus geen ATOF nodig. Er is niemand anders die van je station gebruik maakt.

Koppel je, je station met internet en ga je berichten van derden door geven, en staat het24/7 aan, dan heb je wel een ATOF nodig.

@Robert ken het probleem helaas niet. Ik werk met Vista en dat gaf geen problemen.
73 Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#6 Bericht door elsinga »

Jan heeft gelijk. :)

Overigens heb ik de software ook al in de compatibiliteitsmodus (winXP) geprobeerd. Hielp niks...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

JR599
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2011, 11:03

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#7 Bericht door JR599 »

Ik stond afgelopen zomer op een camping in Frankrijk waar geen GSM/WIFI ontvangst was. :? Ik heb 3 weken lang succesvol Winlink met Winmor gebruikt op een Windows 7 laptopje. Voornamelijk via 80m, 40m en 30m mail kunnen versturen met accespoints in Italië, Zwitserland en Duitsland. Het bijzondere was wel dat Winlink aangaf dat de beste keus adv (via Winlink downloadde) propagatie verwachtingen vaak Noorwegen was maar is dat me nooit gelukt. Je moet soms even geduld hebben met versturen en ontvangen, soms switchen van band of frequentie in die band, maar het lukte uiteindelijk altijd. Ik kreeg wel het gevoel van de vroegere packet tijd. :lol: Eigenlijk liet ik de boel de mail versturen/ophalen en ik zat in het zonnetje met een lekker biertje :D 8) :wink:

Op Yahoo Groups zijn in ieder geval 2 actieve groepen :

http://groups.yahoo.com/group/Winlink_Programs_Group

http://groups.yahoo.com/group/WINMOR

Misschien kun je daar je vraag eens stellen..........
Ik gebruik overigens Windows 7 32 bits (met RMS Express 1.2.2, inmiddels is er alweer 1.2.8 ), maar om nu meteen te concluderen dat 64 bits het probleem is........PS Wel Windows UAC uitgezet?


In ieder geval heb ik veel plezier aan Winlink gehad :!:

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#8 Bericht door PA3JMS »

Soort gelijke ervaring vanuit Schotland. In mijn geval met regen en whiskey :D

Wil wel op merken dat Winlink eigenlijk bedoelt is om te gebruiken voor noodverkeer of voor Maritieme stations. Het is dus niet de bedoeling om vakantie foto´s via Winlink te versturen :wink: . Dit alles om het systeem niet te zwaar te belasten (lees langdurig bezet te houden) Zodat er voldoende ruimte is voor eventueel noodverkeer of Maritieme stations die soms maar een kort tijd venster hebben om hun berichten te verturen.

Sorry is allemaal een beetje of topic maar het is een uitdaging om dit voorelkaar te krijgen en leuk om mee te werken.
73 Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#9 Bericht door elsinga »

Mij ging het ook om "het werkend te krijgen", wellicht wel eens handig op vakantie, maar zeker niet voor de foto's en zo. Wel leuk voor een weerkaartje bijvoorbeeld, al kan ik die ook wel (in z/w) van HF afplukken.

Maar de kerstvakantie begint bijna, dan heb ik wel wat tijd om wat te experimenteren. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Goza
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 aug 2012, 18:40
Roepletters: CU3AL
Locatie: Porto Judeu

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#10 Bericht door Goza »

Hallo,

Alweer een oud draadje, maar voor mij interessant.

Ben van plan om over een maand voor langere tijd te gaan zeilen op de atlantic.
Nu thuis alles voorbereiden en over twee weken naar de boot voor de laatste klussen.

Om email te verzenden of te ontvangen alsmede weerkaarten etc., kan je gebruik maken van een hele dure pactormodem met winlink, maar ik wil gebruik gaan maken van RMS Express en signalink interface naar mijn notebook

Ben benieuwd naar de verdere ervaringen van Robert en anderen en of het eenvoudig te installeren is.
73, de Johan CU3AL

geen leven zonder golven

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#11 Bericht door PA3BAS »

Weerkaarten kan je ook op 137 mhz ontvangen met gratis software...

Van mijn schoonvader (2x solo rond de wereld...) begrepen dat er allerhande amateurs zijn die weersberichten en andere berichten voor 'bootjesmensen' doorgeven.
.... But will it blend?

Goza
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 aug 2012, 18:40
Roepletters: CU3AL
Locatie: Porto Judeu

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#12 Bericht door Goza »

Hallo PA3BAS

137 MHz midden op de oceaan lijkt mij niet te werken.

Ja, het doorgeven van weerinfo door radioamateurs weet ik.
Ik heb daar in het verleden veel gebruik van gemaakt.
In die tijd kreeg ik mijn weatherfaxen met Lowe HF ontvanger binnen van Bloomberg ed.

Maar nu wil ik, met de tijd meegaand, ook Email kunnen zenden en ontvangen.
73, de Johan CU3AL

geen leven zonder golven

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#13 Bericht door PA3BAS »

137 Mhz werkt prima op de oceaan hoor. Met een circulaire antenne (die best in de mast van een schip kan zitten) kan je het signaal van weersatellieten oppikken die een weerkaart maken van het gebied waar ze overheen zweven. Je moet dan zelf die kaart interpreteren....
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#14 Bericht door DC4CP »

elsinga schreef:Zo,

het leek me wel leuk om ook wat met WinLink2000 te kunnen doen, dus e-mailen via HF. Dus RMS Express en WinMorTNC gedownload en geinstalleerd volgens de getting started PDF. Alleen crasht RMS Express elke keer dat ik iets doe wat een bestand schrijft (althans, zo lijkt het).

Het begint bij het invullen van mijn gegevens, drukken op Update toont het Win7 schermpje "RMS Express has stopped working". Uiteindelijk toch een ini bestand gekregen met de juiste gegevens erin. Dus mailtje gemaakt. Idem foutmelding bij het posten in de outbox.

Heeft iemand ervaring met RMS Express onder Windows 7 64-bit?

Ik heb al alle rechten gegeven op de RMS Express programmafolder, maar dat hielp ook al niet.
Het kan gebeuren dat je met oudere software niet alle rechten krijgt in de programm mappen.

Probeer eens met een rechtsklik , eigenschappen , zekerheid of security.
Voeg daar uw windows gebruikernaam toe met alle rechten, zodat de software in die map lezen, schrijven en wissen kan.

Goza
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 aug 2012, 18:40
Roepletters: CU3AL
Locatie: Porto Judeu

Re: RMS Express (Winlink) crasht aldoor

#15 Bericht door Goza »

Aha Bastiaan, daar had ik niet aan gedacht.

Dat ga ik uitzoeken. Bedankt voor de tip.
73, de Johan CU3AL

geen leven zonder golven

Plaats reactie