UNIX/Linux en onze hobby

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: UNOX en onze hobby

#31 Bericht door coolepascal »

Aeolus schreef:
coolepascal schreef:Ik ken ook zat programma's die er voor met name Linux zijn en die er niet voor Windows zijn.
Ongetwijfeld, maar wat zijn dat dan voor programma's? ben bijvoorbeeld benieuwd of het tools zijn die ik goed zou kunnen gebruiken.
Moeilijk te zeggen, iedereen heeft tegenwoordig een office pakket. Ik zelf heb nooit begrepen waar ik dat voor nodig zou kunnen hebben. Ik kan met LateX makkelijker en sneller mooie documenten maken dan met een wordprocessor.

Om wat voorbeelden te geven die ik dan weer net wel ken, Ardour (als ik het goed geschreven heb is een programma dat op veler verzoek naar Windows geporteerd is, de software van de MINI-VNA is voor linux ontwikkeld veel code developementtools en grafisce programma's komen van apple, Apache webserver is een OpenSource paket dat voor unix varianten bedoeld is en inmiddels ook (bietje clumsy dat wel) onder Windows draait.

Ik kan overigens de opmerking van DSC wel in de juiste context begrijpen.
Radio amateur ben je in eerste instantie (althans zo was dat toen ik mijn examen deed) omdat je geintereseerd bent in techniek.... je hoeft geen groot techneut en al zeker geen ontwerper of programeur te zijn maar alles downloaden of kopen en geen enkel idee te hebben wat voor signalen je nu eigenlijk de lucht in stuurt maakt het wel dat onze hobbie is verworden tot een veredelde CB. Niets mis mee, maar waarom dan nog al die banden reserveren ?

Damm over een half uur lunchtijd... kan ik weer naar geouwehoer over voetbal gaan luisteren :roll: . daar heb ik dus weer geen verstand van... :cry:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: UNIX/Linux en onze hobby

#32 Bericht door PA2EFR »

Ik werk al sinds jaar en dag met Linux.
Poosje zelf mijn websites gehost met een LAMP-server met Ubuntu Server er op.

Nu heb ik ook een desktopversie met Linux Mint Cinnamon er op.

Met de desktops gaat het nog niet naar 100% tevredenheid. Ik vind Linux (Unix) echt een console-OS, dus als server gaat het echt als een speer. Maar de desktop blijft minder "scherp" dan Windows, en het is altijd ook trager.

Mint staat op een oudere PC en ik moet het nog maar eens verder testen.

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: UNIX/Linux en onze hobby

#33 Bericht door Apae »

Trager heb ik dus echt geen last van: als ik zie op wat voor (oude) machines ik linux draai, en wat er op het werk windows staat te draaien... Je zou toch zeggen dat een i7 een stukje vlotter mag aanvoelen dan een simpele athlon64, maar nee...
Misschien moet je eens kijken welke windowmanager je gebruikt? KDE, Unity of Gnome met alle opties aangevinkt is natuurlijk wel sneller dan de vrijwel lege enlightenment die ik draai.

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: UNIX/Linux en onze hobby

#34 Bericht door Apae »

Oh, wacht, Cinnamon is een windowmanager. Gebaseerd op Gnome3, dus best zwaar.
Kan je met bijvoorbeeld XFCE (ook een standaard Mint-versie) goed uit de voeten, dan zal je desktop een heel stuk sneller worden!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: UNIX/Linux en onze hobby

#35 Bericht door coolepascal »

Fluxbox++ :D
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: UNIX/Linux en onze hobby

#36 Bericht door Aeolus »

LateX kun je vast leuke dingen mee doen, maar kun je er ook dingen mee saven in een begrijpelijk formaat zodat andere reguliere gebruikers het ook kunnen openen zonder allerlei exotische zaken te downloaden?

Ardour... hmm... als ik goed gegoogled heb dan is het een multitrack audio ding... ziet er uit als een soortgelijk iets als pro tools, wat ik dan gebruik. Geen idee of ardour beter werkt, net zoals dat jij waarschijnlijk niet weet of pro tools beter werkt. Reden dat jij er voor gekozen hebt is waarschijnlijk het feit dat het open source is, en de reden dat ik er voor gekozen heb is omdat het de industriestandaard is, zodat ik nog eens wat sessions door kan sturen naar anderen die zich met soortgelijke zaken bezighouden. Voor beide redenen valt iets te zeggen. Ook daar geldt weer, zijn er manieren om zaken toch in bepaalde standaarden te saven, zodat anderen die een andere applicatie gebruiken er ook iets mee kunnen?

Webserver draaien? dat soort dingen moet je niet doen met een windows bak, agree. Maar dat moet je sowieso niet draaien op een 'workstation'.

Die interesse in de techniek zal er bij iedereen wel in zitten, alhoewel de een er meer mee kan dan de ander. De hobby is dusdanig breed dat het in een mensenleven haast onmogelijk is om echt met elk aspect van de hobby bezig te kunnen zijn. Natuurlijk zijn er mensen zat die het gebruiken als een veredelde cb, nouja prima, moet men zelf weten.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: UNIX/Linux en onze hobby

#37 Bericht door coolepascal »

Aeolus schreef:LateX kun je vast leuke dingen mee doen, maar kun je er ook dingen mee saven in een begrijpelijk formaat zodat andere reguliere gebruikers het ook kunnen openen zonder allerlei exotische zaken te downloaden?
Ja dat kan idd. Het lijkt me altans redelijk om aan te nemen dat een reguliere gebruiker beschikt over naar keuze een pdf viewer, office paket, webbrowser, postscript printer (vrijwel elke HP en vele anderen), of gewoon een editor.
Al die en nog heel wat andere formaten kunnen met het zelfde bronbestandje gegenereerd worden, en LaTeX is ook nog eens een lang bestaande standaard (die je helaas eigenlijk aleen nog maar bij academicy ziet wat vreemd is, LaTeX is niet makkelijker dan bv html, en je kunt dat dus ook nog eens perfect gebruiken om automatisch mooie documenten te genereren.)
Vooral het maken van documenten waarin mathematische symbolen voorkomen is met LaTeX echt een eitje, terwijl dat in MS of Open Office een hele onderneming is.

Uit bovenstaande kun je overigens zelf concluderen dat je het gewoon onder Windows kunt gebruiken, zijn zelgs handige gui's voor..... brrrrr...
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: UNIX/Linux en onze hobby

#38 Bericht door kees - pa3deb »

Voor de broodnodige nostalgie:

Harwell Dekatron

De programmeertapes deden me denken aan mijn oude wortelenstamper....
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: UNIX/Linux en onze hobby

#39 Bericht door Randy »

in het dagelijks leven 80 iMacs en 70 Macbooks als workstations, ~500 EL5/EL6 Linux servers en 20 Windows Servers in beheer. Met alles werk ik even makkelijk. Linux is geen doel op zich maar een middel. De K-root servers die we beheren (1 van de 13 'hoofdservers' op Internet) draaien allemaal Linux, maar de Authenticatie op die boxen gebeurt weer tegen Active Directory, Windows dus, als zo'n beetje de enige werkende LDAP-service die door alle enterprise software gebruikt wordt.

M'n eerste Linux installatie was ergens in 1996 toen ik nog AX.25 deed op CB en FBB en BPQ voa EMM386 verre van geweldig samen werkten op DOS. Thuis alleen Linux draaien op de Symology NAS, meer dan voldoende voor OpenVPN/IPTables/IPv6. Voor de hobby een Win7 PC omdat alle software die ik wil gebruiken hier goed mee werkt. Als ON2/PD1AKL gebruik ik m'n MacBook Air als ik vanuit Antwerpen werk. Wanneer ik remote werk op 80/15/6/WARC gewoon de W7 PC via Teamviewer/Skype. Dan zijn er nog 2 VMware nodes in het datacentrum waar ik diverse (prive) projecten op host. Dit is een mix vab BSD/EL5/EL6/WIN2008.

Hobbymatig met Linux begonnen en daar verdien ik m'n dagelijkse kost mee. Alleen voor de (radio) hobby wordt het niet echt meer gebruikt.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: UNIX/Linux en onze hobby

#40 Bericht door pa5cal »

Ja die vervelende active direcotry, als we daar nou nog eens van af konden in unox land... :)

Ik heb de afgelopen jaren een MAC desktop, maar de kant is apple op gaat bevalt me niet dus wellicht binnenkort wel weer linux op de desktop, windhoos komt er nooit meer in (ik vind het product niet goed genoeg om voor te BETALEN nl.)

Tools onder unix/linux die ik mis onder windows zijn de ECHTE enterprise toepassing, HSM bijv. (Hierarchical storage management) en dan zowel de filesystems die het ondersteunen (JFS, XFS) als de software (DMF oa.) en de bijhorende tools (acsls, TMF, openvault...) Ik wil best toegeven dat M$ software beter is geworden door de jaren heen en dat foutlook een groot marktaandeel heeft weet ik ook wel, maar het echte werk zie ik nog altijd niet op windows gebeuren en waarschijnlijk ook nooit gebeuren ook.

Waar laat dat onze hobby? Tjah, Het moet allemaal kunnen en goed ook, wat mij het meest verbaasd is dat er duidelijk een hoop mensen zijn die aan oss software ontwikkelen, en duidelijk ook een hoop mensen die wat in windows bij elkaar klikken en soms nog vrij knap ook, maar klaarblijkelijk niet voor onze hobby onder linux ;)

-P

Plaats reactie