Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#1 Bericht door Dominic »

Hallo !
ik wil de autolampjes van de (achter)verlichting van mijn caravan "ombouwen" naar LED. Dat geeft namelijk (denk ik :roll: ) méér lichtopbrengst dan de normale gloeilampjes.

Zijn er passende oplossingen te koop ? Zo nee, kun je dan zelf aan de slag met LED's en wat zijn dán de benodigde voorschakelweerstanden en schema-aansluitingen ?
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#2 Bericht door EA5JEX »

Mijn zoon heeft dat ook gedaan, die zijn kant en klaar te koop.

Bij Dealextreem in China.
http://www.dealextreme.com/c/car-led-li ... =relevance
Kees

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#3 Bericht door Apae »

Let wel even op de kleur die je overhoudt. Rood hoort natuurlijk wel rood te blijven, geel/amber wel geel/amber, en wit moet wit zijn.
Ledlicht door een kleurfilter kan soms wat onverwachte resultaten geven.

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#4 Bericht door Dominic »

Dank voor de tips. Wist niet dat ze kant en klaar te koop zijn ... Ja, uiteraard de (juiste) kleur in de "gaten" (houden) !
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#5 Bericht door spirado »

btw. ik neem dan aan dat in deze vervangende LED lampjes een elektronische schakeling zit,
want toen ik eens vanuit een rijdende auto met een videocamera toevallig achterlichten filmde, zag ik later bij afspelen van het gefilmde, dat ze niet continue branden wat het menselijke oog niet ziet. (beeldjes per seconde conflict)
zelfs verschillende achterlichten op één auto hebben een ander "knipper patroon"
Dus er wordt niet alleen met simpele voorschakelweerstanden gewerkt lijkt mij,
De licht opbrengst ligt dan aan: hoe vaak (frequentie) ze uit zijn, dit heeft misschien op meerdere manieren een voordeel. (warmte/opgenomen stroom)

btw. de LED's zijn als een soort loop licht geschakeld, dus er brand maar één (of enkele) LED(s) tegelijk. (dot matrix display "idee") en met speciale LED's is het ook weer mogelijk om elektronisch de kleur van het licht in te stellen. Op Youtube zijn dan weer leuke dingen te zien :)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#6 Bericht door PA9X »

Zijn hier geen Europese regels mee gemoeid?

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#7 Bericht door Dominic »

ik heb gevonden wat ik zocht :
http://www.ledsgivelight.nl/
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#8 Bericht door PA0LMD »

Dominic schreef:ik heb gevonden wat ik zocht :
http://www.ledsgivelight.nl/
Heb je ook de waarschuwing gelezen ?
Moderne CAN bus auto,s slaan vaak alarm indien er een lampje met afwijkende stroom opname wordt toegepast.
Dat kan ook gelden voor aanhanger verlichting.
Meten is (z)weten

spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#9 Bericht door spirado »

PA9X schreef:Zijn hier geen Europese regels mee gemoeid?
Tuurlijk....... sorry hoor ! :lol:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#10 Bericht door pa5cal »

Zelfs wagens af fabriek met leds knipperen als je ze op de camera bekijkt. Kijk maar eens naar een paar top gear clipjes waar ze van die stijlvolle beelden maken die ze in slowmotion afspelen, dan zie je die led achterlichten duidelijk knipperen. Het lijkt me dus dat dat niks uitmaakt, zolang het maar niet met het blote oog te zien is en de lichtopbrengst (en kleur) voldoen aan de standaarden.

-P

spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#11 Bericht door spirado »

Wat ik er eigenlijk mee bedoelde, is dat er dus niet simpelweg een voorschakel weerstand bij leds gebruikt wordt, een andere poster merkte ook al op, dat bij ander "stroom gebruik" ook de boel misschien in de war geschopt kan worden, maar als de hele verlichting wordt vervangen hoeft dit ook geen probleem te zijn.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#12 Bericht door PA0LMD »

spirado schreef:Wat ik er eigenlijk mee bedoelde, is dat er dus niet simpelweg een voorschakel weerstand bij leds gebruikt wordt, een andere poster merkte ook al op, dat bij ander "stroom gebruik" ook de boel misschien in de war geschopt kan worden, maar als de hele verlichting wordt vervangen hoeft dit ook geen probleem te zijn.
dat kan in principe wel degelijk een probleem geven :
Achterlicht lampjes zijn altijd 5 Watt types, rem- en knipper zijn 21W. Ga je dus één of meerdere achterlicht lampjes plaatsen die beduidend minder dan 5 Watt opnemen dan kan dat een foutmelding veroorzaken.
Aanbieders van led lampjes weten dat ook en bieden vaak ook weerstanden aan die parallel aan de led geschakeld moeten worden om weer op het juiste stroomverbruik te komen.....maar of het die moeite allemaal waard is.
Meten is (z)weten

spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#13 Bericht door spirado »

PA0LMD schreef:
spirado schreef:Wat ik er eigenlijk mee bedoelde, is dat er dus niet simpelweg een voorschakel weerstand bij leds gebruikt wordt, een andere poster merkte ook al op, dat bij ander "stroom gebruik" ook de boel misschien in de war geschopt kan worden, maar als de hele verlichting wordt vervangen hoeft dit ook geen probleem te zijn.
dat kan in principe wel degelijk een probleem geven :
Achterlicht lampjes zijn altijd 5 Watt types, rem- en knipper zijn 21W. Ga je dus één of meerdere achterlicht lampjes plaatsen die beduidend minder dan 5 Watt opnemen dan kan dat een foutmelding veroorzaken.
Aanbieders van led lampjes weten dat ook en bieden vaak ook weerstanden aan die parallel aan de led geschakeld moeten worden om weer op het juiste stroomverbruik te komen.....maar of het die moeite allemaal waard is.
Okay, zoveel weet ik dan niet van auto's, heb er zelf geen een, maar wat zou dan het voordeel dan nog zijn om LED's te gebruiken, is het überhaupt goedkoper, en gaan de LED's langer mee ?
Of: welk spelletje wordt er dan door de verschillende partijen gespeeld ? complot, zou je haast denken.
Trouwens, de LED's waren wel voor de aangekoppelde caravan toch ? dan evengoed kan dit een probleem zijn ?

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#14 Bericht door PA0LMD »

spirado schreef:
PA0LMD schreef:
spirado schreef:Wat ik er eigenlijk mee bedoelde, is dat er dus niet simpelweg een voorschakel weerstand bij leds gebruikt wordt, een andere poster merkte ook al op, dat bij ander "stroom gebruik" ook de boel misschien in de war geschopt kan worden, maar als de hele verlichting wordt vervangen hoeft dit ook geen probleem te zijn.
dat kan in principe wel degelijk een probleem geven :
Achterlicht lampjes zijn altijd 5 Watt types, rem- en knipper zijn 21W. Ga je dus één of meerdere achterlicht lampjes plaatsen die beduidend minder dan 5 Watt opnemen dan kan dat een foutmelding veroorzaken.
Aanbieders van led lampjes weten dat ook en bieden vaak ook weerstanden aan die parallel aan de led geschakeld moeten worden om weer op het juiste stroomverbruik te komen.....maar of het die moeite allemaal waard is.
Okay, zoveel weet ik dan niet van auto's, heb er zelf geen een, maar wat zou dan het voordeel dan nog zijn om LED's te gebruiken, is het überhaupt goedkoper, en gaan de LED's langer mee ?
Of: welk spelletje wordt er dan door de verschillende partijen gespeeld ? complot, zou je haast denken.
Trouwens, de LED's waren wel voor de aangekoppelde caravan toch ? dan evengoed kan dit een probleem zijn ?
LED's zijn (nog) niet goedkoper maar hebben een veel langere levensduur en gebruiken minder energie dan lampjes en als de led's standaard in een auto zitten is daar natuurlijk bij het ontwerp rekening mee gehouden.
Ja, ook bij gebruik in een aanhanger kan de auto detecteren dat er iets mis is met het stroomverbruik.
Meestal zal de foutmelding zijn " lamp defect".
Meten is (z)weten

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Autolampjes "ombouwen" naar LED ?

#15 Bericht door Apae »

Waar je nu ook wel LED-ombouwsets voor ziet, zijn de achterlichten van diverse klassiekers. Die zijn vaak klein, en in het huidige verkeer eigenlijk te zwak om nog veilig te rijden onder slechte omstandigheden. Met LED kan je, zonder extra warmteontwikkeling, meer licht produceren uit zo'n unit. Om die reden stond afgelopen jaar bijvoorbeeld een ombouwschakeling in mijn Volvo-klassieker-clubblad: de Amazon is zo'n auto met zwakke achterlichten.
Ook voor klassiekers die nog een 6 volt systeem hebben is led een prima middel om de lampen wat sterker te maken.

Plaats reactie