Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag dat?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag dat?

#1 Bericht door elsinga »

Ik ben even nieuwsgierig. :mrgreen:

Stel je hebt een 5GHz 802.11a accesspoint, dat de mogelijkheid heeft om buiten de in NL toegestane kanalen (lees: boven kanaal 140) ingesteld te worden. Bijvoorbeeld een [ur=http://www.airlive.com/product/product_ ... 7258862098]Airlive Airmax DUO[/url]. In NL mag een F amateur tot 5850MHz uitzenden, dus je zet het ding op kanaal 160 (5800MHz) en je komt zelfs in standje Turbo (40MHz breed) niet boven de 5850MHz. Je gebruikt twee van deze dingen om een alleen voor amateur toegankelijke link op te zetten, bijvoorbeeld om op een velddag iedereen van internet te voorzien of om twee repeaters via IP te koppelen. Aangezien dat ding zich niet kan identificieren met spraak zet je in de SSID je call.

Zou zoiets mogen?

Even mijn interpretatie: het mag *niet*, want het is een repeater en je mist hiervoor een ATOF. En je voldoet niet aan de eis om je call in 1 van de daartoe aangewezen modi uit te zenden. En bij internet-verbinding zou de verbinding ook door niet-amateur gebruikt kunnen worden. Maar klopt dat ook?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#2 Bericht door PE2AAB »

Hmm..

Leuk vraagstuk.

Call in de SSID misschien?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#3 Bericht door PA3DAT »

elsinga schreef:Aangezien dat ding zich niet kan identificieren met spraak zet je in de SSID je call.
Dat schreef ie al... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#4 Bericht door coolepascal »

Even over nagedacht wat de bandbreedte van zo'n accesspoint is ?
Welke modulatie techniek wordt toegepast ?
op welke manier je een identificatie behoort te geven ?
of het doorgeven van berichten van derden (het internet) toegestaan is ?
Leg die vragen gewoon even neer naast je machtigings voorwaarden.

Dan laat ik uiteraard even in het midden of je er mogelijk colega amateurs mee stoort,
en ook niet of mij het wat boeid of je zo'n dingetje in de mast hangt.

Het is ook maar de vraag of de heren van AT zin en tijd hebben om zich met dit soort vraagstukken bezig te houden.
Er zijn nu eenmaal overlappende situaties die veelal het gevolg zijn van ontwikkelingen in technologie en het vervagen van landsgrenzen waardoor er onduidelijkheden in wetgeving zijn ontstaan (mag ik een portofoontje al dan niet voorzien van een CE keurmerk en in Nederland gekocht ook zonder meer gebruiken)
Gelden er andere normen voor gekwalificeerde mensen als zendamateurs, en het wat minder getalenteerde mediamarkt volk ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#5 Bericht door pe5jw »

Gebruik de zoek functie even er is al een en ader over geschreven hier.
In Oostenrijk/zwitserland/duistland is er een netwerk dat op 2,4 werkt met aangepaste wifi netwerk apparatuur (ben de naam even kwijt).

SSID is volgens mij alleen niet voldoende omdat je daarmee maar 1 station identificeerd het accesspoint.
En je deelt informatie van derden, een discussie punt dus.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#6 Bericht door PE2AAB »

PA3DAT schreef:
elsinga schreef:Aangezien dat ding zich niet kan identificieren met spraak zet je in de SSID je call.
Dat schreef ie al... :wink:
:-) Overheen gelezen.

Maar verder in dit topic wordt ook een punt genoemd; de tegenpartij heeft geen callsign. Naar mijn weten wordt dat niet meegezonden.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#7 Bericht door PE7EB »

pe5jw schreef:(ben de naam even kwijt)
HAMnet
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#8 Bericht door elsinga »

@coole: allemaal zaken die ik ook al had bedacht, maar elders bleek ik ook al een keer iets te enthousiast de regels te hanteren (in dat geval te streng dus) en ik vroeg me dit even af. ;)

Ik heb 1 installatie bedacht waarmee dit het dichts bij "mogen" komt: aan beide kanten van de 5GHz verbinding een amateur, beide met de call als SSID en er een platte IP verbinding erover die nergens aan gekoppeld is.

Overigens vraag ik me ook af hoe ver een 802.11a verbinding komt met voldoende smalbundelige reflectoren en 120W als vermogen. Daar moet je een aardig netwerkje mee kunnen bouwen. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#9 Bericht door pa5cal »

wat je ook doet, verschillende radar systemen zitten in die band en als je daar op stoort heb je gegarandeerd snel bezoek. Als je denkt dat het moeilijk te vinden valt, het AT maakt gewoon gebruik van de radar schotel zelf om het signaal op te pikken met een daarbij horende zeer nauwkeurige richting (ze komen daarvoor langs).

Kortom, ik denk dat het een hele gemakkelijk band is om problemen te krijgen ;)

-P

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#10 Bericht door elsinga »

Is er toch nog iets makkelijk. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een 5GHZ AccessPoint gebruiken op de amateurband, mag da

#11 Bericht door PA0ETE »

Je mag in principe alles uitzenden, als het tenminste niet geëncrypt is of op een andere manier tegen de algemene uitgangspunten voor zendamateurisme ingaat. Een belangrijke doelstelling van het zendamateurisme is nu eenmaal het experiment, en dan probeer je vanzelfsprekend wel eens wat. Je kunt het vergelijken met Tetra. Dat was vorig jaar natuurlijk ook een niet-gebruikelijke manier van digitaal uitzenden. Ik vermoed wel dat zo'n wifi-router een van de typen modulatiesoorten is die vereist dat je je call in een van de daarvoor geselecteerde modulatiesoorten moet uitzenden. Bij Tetra moet dat bij voorkeur in FM. Die identificatie mag desnoods met een tweede apparaat op een tweede antenne (Tetra-apparatuur kan voor zover ik weet zo goed als altijd alleen Tetra uitzenden). Het maakt daarbij bijvoorbeeld niet uit of AT op dat moment al dan niet ontvangstapparatuur voor die modulatiesoort beschikbaar heeft, ze kunnen de roepnaam ontcijferen en weten daarmee van wie de signalen komen.

Je moet uiteraard wel oppassen met bijvoorbeeld het weerradar. Die kwestie heb je in Duitsland ook. Ik denk dat wanneer je als amateur legaal bezig bent, gekeken hebt of je zelf op de frequentie niets van een andere gebruiker waarneemt, en dan onbedoeld toch stoort omdat je niet de frequentie van het radar in De Bilt kent (ik weet trouwens niet of die wel binnen de amateurband zit), dat je dan geen problemen krijgt. Je wordt dan wel benaderd, dat je dat een volgend keer toch echt niet meer moet doen, maar aangezien je je gewoon aan de regels houdt is er geen probleem tenzij duidelijk is dat je beter had moeten weten (bijv. omdat je hier in het forum verteld is dat dat radar rond die frequenties werkt :-) ).

Er zijn meerdere mensen met Hamnet bezig in Nederland. Er is in het verleden ook gedacht om te proberen de D-STAR-repeaters via zo'n infrastructuur aan elkaar te linken, in plaats van via internet. Hamnet maakt niet noodzakelijk alleen gebruik van kant-en-klare apparatuur die toevallig al te gebruiken is, voor zover ik het begrepen heb gaat het simpelweg om een IP-net binnen amateurbanden met het doel een zo groot mogelijk gebied te bestrijken, dat kan ook met een link op 70 cm of op 23 cm. Het oorspronkelijke initiatief voor Hamnet komt uit Oostenrijk.

Plaats reactie