Potmeter Lin en potmeter Log ??

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#16 Bericht door Ton_O_E »

:D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#17 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Een liniare potmeter heeft meestal een a achter de waarde erop gedrukt staan
en een logaritmische een b.


Een logaritmische potmeter is goed te gebruiken als audio volume regelaar
van een audio versterker .

Als je het simpel wit testen dan kan dat door de potmeter
gewoon even op te nemen in een audio tulp snoetje oid

Regelt ie audio lekker dan is ie logaritmisch en anders liniar

Je merkt het vooral het zachte audio regelbereik dat is super klein op een
liniare potmeter.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#18 Bericht door Aeolus »

Volgens mij kan het nog makkelijker doorgemeten worden...

stel je hebt een pot van 100 ohm, zet de draaiknop exact op de helft... meet je 50 ohm, is ie lineair, met je iets totaal anders, dan is ie waarschijnlijk logaritmisch.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#19 Bericht door PA3DAT »

Goed idee!
Dat zou PD8MJW eens moeten doen, dát is heel leerzaam! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1552
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#20 Bericht door pe5t »

En, gesnopen?

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#21 Bericht door PF9ZX »

PA3DAT schreef:Goed idee!
Dat zou PD8MJW eens moeten doen, dát is heel leerzaam! :D
Ik heb twee log versies besteld dus we gaan het zien. Ik stelde de vraag voordat ik wist dat er verschil bestond dus ben ik van de uitleg hier uitgegaan van mijn bepaling wat ik nodig zou moeten hebben.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#22 Bericht door EMCees »

Even over de constructie:
Een lin pot heeft een loper die over een weerstandsmateriaal loopt wat overal even veel volume heeft (l*rho)/A
waarin l = lengte, rho de soortelijke weerstand en A het oppervlak van de doorsnede.

Bij een log pot is A niet constant Die neemt af of toe via een log functie.

Als je bijv een Sinus pot wil, dan laat je een 1/sinus functie los op de doorsnede..... Met als gevolg dat de R sinus vormig verandert over de draaihoek van de pot.

panul
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2012, 14:36

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#23 Bericht door panul »

Als bij eenzelfde hoekverdraaiing van de as, dus van 0 naar 10 graden, van 10 naar 20 graden etc, de weerstand steeds evenveel toeneemt is de potmeter linreair,

Als bij een zelfde factor (=vermenigvuldiggetal) toename van de asverdraaiing, dus bijvoorbeeld van 1 naar 2 (steeds verdubbelen ) van 2 naar 4, van 4 naar 8, de weerstand steeds evenveel verandert is de potmeter logaritmisch.

Hieruit volgt dat als de weerstand tussen loper en uiteinde 0 is in een uiterste stand van de as, dat de waarde die je op de helft van het bereik meet oneindig veel meer is dan hij in de hoek was, en aangezien dat niet zo is bestaan werkelijk logaritmische potmeters dus niet, tenzij ze een goed gedefinieerde restweerstand hebben in de uiterste stand.

Zie ik dat goed?

Zo ja, dan kan de rode lijn in dat plaatje van PE7B dus niet kloppen als horizontaal de hoekverdraaiing en vertikaal het percentage van de totale weerstand staat (wat er niet bijstaat)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#24 Bericht door PE7EB »

Het plaatje is zover ik weet ook niet specifiek voor potmeters, was slechts bedoeld om grafisch het verschil tussen log en lin aan te geven. Plaatjes zeggen vaak meer dan duizend woorden :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

panul
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2012, 14:36

Re: Potmeter Lin en potmeter Log ??

#25 Bericht door panul »

Fred101 zet me ook aan het denken in dit topic. Hij zegt een condensator is 0-j30 en dus een weerstand van -30 ohm.

Geintje natuurlijk, het is de grootte van de reactieve component van de erdoorlopende sinusvormige stroom en die genereert geen verlies, en een negatieve weerstand van 30 ohm zou een stroom leveren in plaats van opnemen. Die levert wel vermogen. Als je een weerstand van -30 ohm aansluit op een accu van 12 volt dan wordt die accu niet ontladen met 12/30 ampere, maar geladen met 12/30 A.

Met wat onderdelen, waaronder een netvoeding, kun je een weerstand van -30 ohm maken, die levert vermogen als je er een spanning opzet, met een stroom evenredig met die spanning. Bijzonder soort acculader, die een laadstroom geeft evenredig met de accuspanning.

Als je bij ferrieten kijkt in de databoeken dan zie je dat ze de mu ook complex opgeven. Dat is die niet, maar je kunt in berekeningen appels en peren gelijktijdig meenemen als je de appels van een j voorziet. In dit geval staat de verliescomponent van het ferriet genoteerd als de imaginaire component.

Denk ik, weet dat ook niet zo zeker.

Voor vandaag einde der meligheid. Prettig weekeinde verder.

Plaats reactie