IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#1 Bericht door elsinga »

Stel, je hebt een IC7000, die max 22A trekt tijdens zenden (en 2A tijdens ontvangst). Maar je hebt ook een lease-auto en wilt dus niet teveel extra bedrading trekken, maar je hebt wel een 12v outlet van max 10A beschikbaar. Kun je dan iets doen met een kleine extra accu (zo'n 7Ah motorfiets ding bijvoorbeeld) als buffer? Vanuit een 7Ah kun je tenslotte rond de 20 minuten 22A treken (alles ideaal verondersteld, ik weet het, maar laat het eens 10 minuten zijn...).

Nu zijn er vast schakelingen die een 13.8 volt kunnen begrenzen op 10A. En die ik dus als laadcircuit kan gebruiken, tussen 12v outlet en 7Ah accu in. Maar is dit een praktische opstelling?

Uiteraard is dit geen geheel hypothetische vraag. :) En ik ben nog bezig met een max 30A aansluiting in de kofferbak, waar in mijn Mondeo toevallig 1 van de 2 hoofdzekeringpanelen zit en waar een 30A aansluiting zit die waarschijnlijk niet gebruikt wordt. Maar dit leek me wel een leuke manier om het nog portabeler op te lossen. En die 7Ah accu komt wellicht voor "portabel" QRP gebruik nog eens van pas, als er geen voeding aanwezig is.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Theo

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#2 Bericht door Theo »

Ik zou dit niet aanraden om te doen.
Beter is het dan om het zendvermogen te beperken, zo dat je onder de 10 ampère blijft.
Dat hele stekker ding zou ik niet willen gebruiken, veel te onstabiel.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#3 Bericht door pc1mb »

Dan moet je bij de IC7000 met z'n klasse AB eindtrap wel ver omlaag in zendvermogen.
Da's echt de verkeerde radio om te gebruiken met een beperkte stroomvoorziening.

Op 2m krijg je er maar 25W uit bij precies(!) 10A, op HF (even snel geprobeerd op 12m) kom je zelfs niet verder dan 12 watt uit 10A.
Op 70cm haal je (net) wel het volle vermogen uit 10A. Om de zekering heel te houden zal je nog wel iets lager moeten dan deze (van metertje op voeding afgelezen) waardes.

En de mijne schijnt een modificatie te hebben om minder heet te worden, dus het zou zomaar kunnen dat je uit een originele IC7000 nog minder haalt.

Een bufferaccu... laat ik het zo zeggen, leg maar vast een emmer zekeringen klaar ;) De hoofdaccu gaat toch vrijwel alle stroom leveren, door de veel hogere inwendige weerstand van een kleine bufferaccu. Om dat goed werkend te maken kost meer moeite dan een extra draadje trekken door de auto.

Gewoon goed doen dus... of een geschiktere mobiele set kiezen die wat meer kan met 10A
(met m'n FT8900 krijg ik moeiteloos 50 watt zendvermogen uit zelfs een 10A gezekerd sigarettenaanstekerpluggie...! Niet aan te raden, maar geeft wel het verschil aan...)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#4 Bericht door elsinga »

Okay, dus toch maar die 30A aansluiting regelen. Het was ook te leuk om waar te kunnen zijn. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#5 Bericht door pe5jw »

Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#6 Bericht door pc1mb »

Huh... een voltage booster gaat niet helpen tegen ploffende zekeringen vanwege teveel stroom hoor :wink:

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#7 Bericht door pe5jw »

Marcel die 1e heb je wel gelijk in maar die 2e is toch echt om de piek vermogen aanvraag op te vangen (4 farad).
Dat is een truc die ook bij audio installaties toegepast wordt.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#8 Bericht door elsinga »

Had ik inmiddels ook aan gedacht: als een (kleine) *accu* teveel interne weerstand heeft, dan zou een condensator wellicht wat zijn. Dan zou die MFJ-4403 wellicht wat kunnen zijn. Ga ik eens in duiken (maar zal wel weer de nodige centen kosten, vast duurder dan nu die 30A aansluiting regelen). Dank!

[edit] Leuk ding die MFJ4403, maar er zit geen ingangstroombeperking ingebouwd, dus die bak trekt gewoon zoveel stroom als'ie kan krijgen. Die 4 Farad bank is een leuke, maar als er 22A gevraagd wordt en die 4F kan dat niet leveren gaat er toch echt 22A via de ingang getrokken worden. Da's dus wel jammer, zeker omdat 'ie 120 dollar kost. Maar over het idee er achter ga ik eens goed nadenken. :) [/edit]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#9 Bericht door pc1mb »

Een supercap zou in SSB zonder processor/compressor kunnen helpen om de piekjes op te vangen, zoals ie in de audiowereld ook gebruikt wordt. Je zou je kunnen afvragen of die piekjes wel lang genoeg zijn om een zekering door te doen smelten, ik denk het niet eens. Scheelt dus misschien wat in het PEP vermogen SSB.

Bij car audio wordt een supercap volgens mij vooral gebruikt om de spanningsval van iets te dunne bedrading of een iets te kleine dynamo/accu wat op te vangen bij flinke pieken. Niet zozeer om de zekering heel te houden, die zijn meestal zo snel niet.

Voor FM, met constant zendvermogen, snijdt dat geen kaas. Omdat de spanningval in de auto heel minimaal is, kost het zelfs bij meerdere farads maar een fractie van een seconde om de supercaps die paar honderdste volt te ontladen zodat ze niet meer meehelpen.

Nee, laat de lapmiddelen nu maar thuis, en trek gewoon een draadje vanaf een aansluiting die wel 22A kan leveren :wink:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#10 Bericht door elsinga »

Ik ga woensdag toch naar de garage om de winrterbanden er af te laten halen (inderdaad, die lopen nu haast vanzelf weg met dit weer ;)) en zal dan de monteur even vragen of ik de 30A gezekerde aansluiting die voor een voorstoelverstelling is die ik niet heb kan gebruiken. De hete kant van de zekering kan ik wel zo'n platte krimpstekkerdiges in doen (IC7000 is zelf toch dubbel gezekerd) en de massa moet ik vast ergens vlak in de buurt kunnen regelen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#11 Bericht door pc1mb »

Wel een zekeringhouder in de draad doen dichtbij het aftappunt als je het zo aftapt ; niet alleen de ICOM zelf maar ook een beschadigde draad kan tenslotte kortsluiting maken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#12 Bericht door elsinga »

Check! Liefst ga ik aansluiten op de koude kant van de 30A zekering, maar weet niet of dat kan. Anders inderdaad zelf met 30A in de draad afzekeren. Dank voor de herinnering!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#13 Bericht door pa5cal »

een condensator heeft niet hetzelfde gedrag als een accu. Hij loopt linear leeg. Hij zal dus in no time in spanning dalen en daarmee zal er dus ook in no time lading uit het draadje getrokken worden :)

In de boom industrie doen die dingen ook niks. Niet tenminste wat men er van denkt, ze vangen een zeer beperkte piek van enkele ms. op om daarmee de regelaar in de dynamo de kans te geven om bij te schakelen, die is namelijk trager. Dat is eigenlijk alles ;)

Persoonlijk zou ik nog eerder een aparte accu in de koffer van de frod (pardon ford) duwen :)

-P

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#14 Bericht door elsinga »

Zojuist de zomerbanden onder de auto laten zetten en gelijk schijnt de zon. 8)

Ook de monteur even gevraagd naar een 25A voeding in de kofferbak. Oplossing was heel eenvoudig: de bestaande 15A 12v-outlet in de kofferbak is nu met 30A gezekerd. :) Ik kan daar dus gewoon een accessoireplug/aantekerplug in doen en daar de 22A van de IC7000 gaan trekken.

Vraag: ik zie steeds netvoedingen die ook zo'n outlet hebben, maar daar mag je dan max 10A trekken. Ik gok even dat dat niks met de maximale stroom te meken heeft die de netvoeding kan leveren (achterop is tenslotte dan steeds 25 of 30 A mogelijk), maar met de aansluiting zelf. Kan ik dus met een gerust hart die 22A gaan trekken met zo'n aansluiting en bijbehorende stekker? Of wordt dat te warm na verloop van tijd? Ik ga er even van uit dat de bedrading in de auto het wel kan hebben, dit is tenslotte door de garage zo aangegeven (maar als iemand een werkplaatsboek van een Ford Mondeo Econetic 1.6tdci uit 2102 heeft liggen en het kan bevestigen, graag).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#15 Bericht door Apae »

elsinga schreef:als iemand een werkplaatsboek van een Ford Mondeo Econetic 1.6tdci uit 2102 heeft liggen
Die kans lijkt me klein...

Plaats reactie