IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#16 Bericht door PA3JMS »

Is inderdaad een simpele oplossing. Ik zou zelf zo mijn bedenkingen hebben. Het is niet voor niets dat er af fabriek een 15A zekering in zit. Ik ga er van uit dat daar over is nagedacht. Een monteur op zijn blauwe ogen geloven dat 30A ook kan vindt ik wat bedenkelijk. Je moet de hele keten bekijken om vast te stellen of dit goed gaat.

In de meeste handleidingen is het advies om de voedende kabel van je set direct op de accu aan te sluiten. In de meegeleverde kabel zitten vaak zekeringhouders. Die zitten dan dicht bij de accu. Je gaat nu over de verdeelinrichting van het voertuig om het zo maar eens te zeggen en of dat dat nu zo wenselijk is.

De accessoireplug/aanstekerplug heeft als nadeel dat de stekker wat los kan zitten. Gevolg verminderde contact druk met als gevolg overgangsweerstand. Dit geeft weer vonken of warmte ontwikkeling. Ook de stekker die je gebruikt is vaak maar voor een 10 Ampere geschikt.

Ben zelf ook nog een beetje zoekende omdat ik met een vergelijkbaar probleem zit. De stroom is welliswaar niet zo hoog maar ik heb wel het vermoeden dat als ik aan het zenden ben de ingangsspanning van de set onderuit gaat als gevolg van de bedradingsweerstand die te hoog is. Ik gebruik ook de accessoireplug/aanstekerplug :D
73 Jan

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#17 Bericht door pc1mb »

De 10-15A standaard zekering is wellicht ook ingegeven om de aangesloten apparatuur te beschermen. Maar waarom zouden ze dan de bedrading extra dik uitvoeren zodat het ook 30A kan hebben? Dat stinkt inderdaad een beetje. Aan de andere kant: zo'n kofferbak aansluiting wordt wel vaker misbruikt met stekkerdozen vol koelboxen, omvormers en nog meer stroomzuipers eraan. Als dat foutging, zou de monteur dat echt wel weten.

Je gaat van een aansluiting die berekend is op minimaal 15A "all day long", naar hoogstens 22A, en dan ook nog beslist geen 100% duty cycle, want dat kan de IC7000 zelf ook niet hebben. Oftewel, het zal zo'n vaart niet lopen.

Maar het is een leasebak begreep ik, en als de monteur zegt dat het kan... waarom zou je je dan drukmaken. Houd hoogstens even de spanningsval in de gaten, want dat kost je ook zendvermogen :wink: En dat zegt meteen iets over dissipatie in bedrading en stekkerverbinding.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#18 Bericht door elsinga »

Die spanningsval als gevolg van de lange draadboom had ik ook al bedacht, net als de stroom die maar in piek zal worden afgenomen. En inderdaad, direct op de accu is beter, maar dan moet ik helemaal van voren naar achteren en door een schot heen en onder de vloer door... allemaal lastig. ;)

En ja, leasebak, dus vinger naar de garage als het misgaat (maar ik weet het liever zeker, geen zin in een bezoekje van de brandweer). En ja, 2102 was een typfaut, moet 2012 zijn uiteraard.;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#19 Bericht door PA3JMS »

Zekeringen zijn normaal gesproken om overbelasting van de bekabeling te voorkomen. Je wilt de zekering eerder laten doorsmelten dan je bekabeling. De zekering moet dan we aan het begin van je bekabeling zitten. Zit hij bij de aansluiting dan heeft hij een ander doel.

Ik ben het met je eens Marcel dat de DutyCycle van belang is. Maar dan gaan er meer factoren een rol spelen. Zoals thermische tijd constante, hoe ligt de bekabeling, wat is de omgevingstemperatuur, wat is de maximale temperatuur die de isolatie kan hebben, etc. M.a.w. je weet niet welke duty cycle veilig is.

Ook het gegeven dat je van 15A continue, naar 22A gaat met een x duty cycle is niet erg ongunstig. Echter als je een sluiting hebt ga je naar een duty cycle van 100% en dan is een zekering van 30 A ongunstig. Robert heeft de monteur de zekering vervangen door een trage of snelle zekering? 15A Traag vervangen door 30A snel is denk ik beter als 30 Traag.

Het meten van de spannigsval is ook een goede tip. Door de spanningsval te meten kan je inderdaad een beeld krijgen van het risico. P=UxI en dat zit in de kabel. 1 Volt Spaningsval 22 W, 2 Volt 44 W.
73 Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#20 Bericht door elsinga »

Moet even gaan kijken welke zekering... Helaas, staat alleen 30A op, geen S/F of iets dergelijks. Het is zo eentje:
[img=http://www.eijlander.nl/imagescript.php ... g&size=190[/img]

Info op die winkelsite:
openingstijd :
110% belasting : t > 4 u
135% belasting : 0.75 sec. < t < 1800 sec.
200% belasting : 0.15 sec. < t < 5 sec.
350% belasting : t < 80ms

Klinkt niet als heel snel. Maar een kortsluiting is binnen 80ms verbroken, dat is snel genoeg. ;) Klinkt trouwens alsof ik aan 15A al genoeg had gehad, 135% is dan net over de 20A en dat mag in elk geval continue 0.75s (en wellicht zelfs 3 minuten). Dat red ik in SSB niet, gok ik. :)

Maar die spanningsval ga ik zeker meten, eerst onbelast en daarna met max vermogen op HF. Weet ik ook hoeveel vermogen er in die draad blijft hangen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#21 Bericht door PA3JMS »

Als je de zekering "overbelast" heeft dat veroudering van de zekering tot gevolg. Het gevolg hiervan is de maximale continue stroom die de zekering mag voeren omlaag gaat. M.a.w. de 15A grens zakt. Hierdoor kan het zijn dat je zekering op termijn bij bijvoorbeeld 10A al doorsmelt. Ook de tijden bij de andere overbelastingsgrenzen worden korter.
73 Jan

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#22 Bericht door pc1mb »

Mannen, maak het nou niet moeilijker dan het is... :wink:
Je hoeft het ontwerpen van de hele auto niet opnieuw te doen.

johan1997
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:18
Locatie: Emmen ( MM ) :-)

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#23 Bericht door johan1997 »

Apae schreef:
elsinga schreef:als iemand een werkplaatsboek van een Ford Mondeo Econetic 1.6tdci uit 2102 heeft liggen
Die kans lijkt me klein...
:lol:
Johan PD1AQG JO32LS R11

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#24 Bericht door PA7RG »

elsinga schreef:Zojuist de zomerbanden onder de auto laten zetten en gelijk schijnt de zon. 8)

Vraag: ik zie steeds netvoedingen die ook zo'n outlet hebben, maar daar mag je dan max 10A trekken. Ik gok even dat dat niks met de maximale stroom te meken heeft die de netvoeding kan leveren (achterop is tenslotte dan steeds 25 of 30 A mogelijk), maar met de aansluiting zelf. Kan ik dus met een gerust hart die 22A gaan trekken met zo'n aansluiting en bijbehorende stekker? Of wordt dat te warm na verloop van tijd? Ik ga er even van uit dat de bedrading in de auto het wel kan hebben, dit is tenslotte door de garage zo aangegeven (maar als iemand een werkplaatsboek van een Ford Mondeo Econetic 1.6tdci uit 2102 heeft liggen en het kan bevestigen, graag).
Nee, dus! Schroef de voeding eens open en je ziet dat je draden naar de sigarettenaansluiting een stuk dunner zijn. Ik heb zelf de voeding aangepast net zoals men bij Dares doet: http://techniek.reiding.com/index.php?nav=1&artikel=14
Ik heb een speakon aansluiting erop gezet en dikkere draden ertussen gezet.
Ik zal binnenkort even een foto maken.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#25 Bericht door Noobopradiogebied »

ik weet het, ben een noob....maar is dit niks?


http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8579 ... Detail=005

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#26 Bericht door ON5GM »

Ik denk dat het meer werk vraagt om die 7000 deftig in de auto te monteren dan die 2 draadjes te trekken van de accu naar de tx. Mijn mening hé :mrgreen:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#27 Bericht door elsinga »

PA7RG schreef:
elsinga schreef:Zojuist de zomerbanden onder de auto laten zetten en gelijk schijnt de zon. 8)

Vraag: ik zie steeds netvoedingen die ook zo'n outlet hebben, maar daar mag je dan max 10A trekken. Ik gok even dat dat niks met de maximale stroom te meken heeft die de netvoeding kan leveren (achterop is tenslotte dan steeds 25 of 30 A mogelijk), maar met de aansluiting zelf. Kan ik dus met een gerust hart die 22A gaan trekken met zo'n aansluiting en bijbehorende stekker? Of wordt dat te warm na verloop van tijd? Ik ga er even van uit dat de bedrading in de auto het wel kan hebben, dit is tenslotte door de garage zo aangegeven (maar als iemand een werkplaatsboek van een Ford Mondeo Econetic 1.6tdci uit 2102 heeft liggen en het kan bevestigen, graag).
Nee, dus! Schroef de voeding eens open en je ziet dat je draden naar de sigarettenaansluiting een stuk dunner zijn. Ik heb zelf de voeding aangepast net zoals men bij Dares doet: http://techniek.reiding.com/index.php?nav=1&artikel=14
Ik heb een speakon aansluiting erop gezet en dikkere draden ertussen gezet.
Ik zal binnenkort even een foto maken.

Robert
Een foto hou ik me voor aanbevolen. En een demonteersessie had ik ook al in gedachten, om eens te zien of er iets fatsoenlijks qua draden aan hangt (2.5m2 of zo). en dan kan ik inderdaad net zo goed er een Speakon (ik was toch al van plan met Speakon connectoren te gaan werken) naast plaatsen, als ik de draden vanaf de zekeringkast toch moet trekken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#28 Bericht door elsinga »

ON5GM schreef:Ik denk dat het meer werk vraagt om die 7000 deftig in de auto te monteren dan die 2 draadjes te trekken van de accu naar de tx. Mijn mening hé :mrgreen:
Klopt. :) Ik was van plan de 7000 en voeding in een custom flightcase in te bouwen, samen met de 12-15v/30A voeding en ruimte voor de accessoires (extra ventiator voor geforceerde koeling, SWR/Watt meter, antenne tuner voor /A, extra coax kabel en litze):
flightcase vooraanzicht.jpg
flightcase bovenaanzicht.jpg
Dan in de Mondeo een Speakon connector, om aan te sluiten op de externe Speakon op de flightcase. Intern hangen daar de 7000 en eventuele accessoires aan. De 7000 plaats ik in de kofferbak, tegen de wand gesjord en zonder bovenkant voor de ventilatie. De head komt via een 3m kabeltje op het dashbaord te hangen, samen met een externe speaker en de microfoon, op een zuignapbevestiging die ik nu al voor een scanner of port gebruik. Op het dak komt dan een Chameleon V4 op een MFJ-336T tri-mag voet (ben wel beniwued tot welke snelheid dat blijft staan ;)) en de enkele kabel koppel ik via een duplexer aan de 7000.

Thuis til ik dan de flightcase er uit en zet de hele boel aan de 230 gekoppeld in de hobbykamer neer. Dan alleen nog 2x antennekabel aansluiten en ik ben klaar.

Voordelen: op meerdere plekken snel on-air (12v of 230v aansluiten en antenne(s) aansluiten en klaar!). nadelen: voor thuisgebruik is de flightcase wel wat groot, maar de 7000 en voeding wil ik zo bevestigen dat ze er ook makkelijk uit kunnen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#29 Bericht door PA7RG »

Foto's van de schakelende voeding type 8320 voorzien van speakon-chassisdeel.

Robert
Bijlagen
Aangesloten met kabelschoenen aan binnenkant van de bussen.
Aangesloten met kabelschoenen aan binnenkant van de bussen.
Het past allemaal net. Draad met dezelfde dikte als mijn voedingskabels van de FT-897.
Het past allemaal net. Draad met dezelfde dikte als mijn voedingskabels van de FT-897.
Speakon-chassisdeel past in het vrijgekomen gat
Speakon-chassisdeel past in het vrijgekomen gat
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC7000 voeden uit max 10A aansluiting in de auto?

#30 Bericht door elsinga »

Mooi gedaan! Had ik nog niet eens aan gedacht trouwens, maar is een goed idee. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie