Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#1 Bericht door PD2ODR »

Ik zit met een probleempje.
Voor een aantal weken geleden is er bij mij tijdens een inbraak flink huisgehouden.
Nu heb ik een paar flinke buitenlampen opgehangen met sensor... Te laat natuurlijk, maar dat is een ander punt van discussie!
Je voelt hem al aankomen natuurlijk :lol:
Als we met een groepje op 10mtr zitten te praten gaan met enige regelmaat de lampen branden.
Dit gebeurt al met vermogen vanaf 10 watt, en dan uitsluitend als ik de microfoon los laat.
Inmiddels heb ik de lampen al aangesloten op tijdschakelaars om het probleem een beetje te onderdrukken
maar daarmee is het natuurlijk nog niet opgelost.
Klinkt dit bekend of heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
73's Otto

pa1mt
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:10
Roepletters: pa1mt
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#2 Bericht door pa1mt »

pd2odr schreef:Ik zit met een probleempje.
Voor een aantal weken geleden is er bij mij tijdens een inbraak flink huisgehouden.
Nu heb ik een paar flinke buitenlampen opgehangen met sensor... Te laat natuurlijk, maar dat is een ander punt van discussie!
Je voelt hem al aankomen natuurlijk :lol:
Als we met een groepje op 10mtr zitten te praten gaan met enige regelmaat de lampen branden.
Dit gebeurt al met vermogen vanaf 10 watt, en dan uitsluitend als ik de microfoon los laat.
Inmiddels heb ik de lampen al aangesloten op tijdschakelaars om het probleem een beetje te onderdrukken
maar daarmee is het natuurlijk nog niet opgelost.
Klinkt dit bekend of heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
73's Otto

Klinkt vervelend, maar gewoon uitschakelen. Is haast niet op te lossen.

Succes.

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#3 Bericht door PD0RTT »

Mischien is het een mogelijkheid om te kijken of je de antenne(s) op een andere manier kan plaatsen.
Hoger wellicht en verder van die sensors af. Het kan zijn dat er mantelgolven op de coax staan, instralingsproblemen van de coax die (te) dicht bij de senors staan.
Of je kunt mischien ontkoppel condensators direct over de sensors kunnen plaatsen; 10 tot 100nF keramisch ofzo.
Hoever is de aftand tussen jou antenne en die sensors eigenlijk?

vr.grt.Martin

PA3ECZ

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#4 Bericht door PA3ECZ »

Hier gaat zo wie zo al iets niet goed, want als het goed is dan branden lampen nooit. ☺

Ik zit met een probleempje.
Voor een aantal weken geleden is er bij mij tijdens een inbraak flink huisgehouden.
Nu heb ik een paar flinke buitenlampen opgehangen met sensor... Te laat natuurlijk, maar dat is een ander punt van discussie!
Je voelt hem al aankomen natuurlijk :lol:
Als we met een groepje op 10mtr zitten te praten gaan met enige regelmaat de lampen branden.
Dit gebeurt al met vermogen vanaf 10 watt, en dan uitsluitend als ik de microfoon los laat.
Inmiddels heb ik de lampen al aangesloten op tijdschakelaars om het probleem een beetje te onderdrukken
maar daarmee is het natuurlijk nog niet opgelost.
Klinkt dit bekend of heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
73's Otto
Laatst gewijzigd door PA3ECZ op 27 apr 2012, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#5 Bericht door PA3DAT »

@PA3ECZ: ja, dat is humor :?

Nu alleen nog even leren hoe je moet quoten... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#6 Bericht door 19DT2120 »

Ik ken het probleem en bij mij hielp ook weinig .Ik heb er nu een klikaanuit draadloze 220V schakelaars tussen gezet en schakel op afstand alles uit wanneer het nodig is.

Afbeelding
Soms weet ik het ook niet meer.........

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#7 Bericht door EA5JEX »

Bekend probleem, lastig op te lossen.

BTW buitenlampen helpen niet tegen inbraak.

Kees PA5CW

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#8 Bericht door pc1mb »

Niets helpt tegen inbraak als ze het echt voldoende graag willen, maar het is nooit verkeerd om gelegenheidsdiefjes af te schrikken.

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#9 Bericht door PD2ODR »

PD0RTT schreef:Mischien is het een mogelijkheid om te kijken of je de antenne(s) op een andere manier kan plaatsen.
Hoger wellicht en verder van die sensors af. Het kan zijn dat er mantelgolven op de coax staan, instralingsproblemen van de coax die (te) dicht bij de senors staan.
Of je kunt mischien ontkoppel condensators direct over de sensors kunnen plaatsen; 10 tot 100nF keramisch ofzo.
Hoever is de aftand tussen jou antenne en die sensors eigenlijk?

vr.grt.Martin

Beste Martin,
De antennes op een andere plaats is uitgesloten. 17 mtr mast verplaats je niet zomaar.
coax en antennes zijn zeker 15 meter(of meer) van de lampen verwijderd.
Van mantelstromen is geen sprake.
de swr is uitstekend op de banden waarop ik werk.
10 meter gaat fout. 20/40 - 2/70 gaat zonder problemen.
Op 10 meter werk ik uitsluitend vertikaal. Horizontaal heb ik getest en geeft helaas dezelfde resultaten.

Wel heb ik gemerkt, dat als ik aan de gevoeligheid van de sensor draai... Het probleem zich verplaatst.
Minder gevoelige sensor houdt in dat ik meer vermogen kan maken, maar dan heb ik het probleem dat ze te laat of niet aangaan. Over die condensators heb ik ook al nagedacht, dat ga ik zsm eens testen.
pc1mb schreef:Niets helpt tegen inbraak als ze het echt voldoende graag willen, maar het is nooit verkeerd om gelegenheidsdiefjes af te schrikken.
Klopt, dat ben ik helemaal met je eens.
We spreken in dit geval over 2x 9000 lumen.
Een inbreker staat niet graag in het daglicht te werken :lol:

Theo

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#10 Bericht door Theo »

Het spul terug brengen naar de winkel met de mededeling dat het niet voldoet.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#11 Bericht door pc1mb »

Komt er een rare spike uit bij het loslaten van de mic ofzo? Andere T(R)X, zelfde euvel?

En over die lampen, toch handig om te kunnen zien wat je doet? ;) Dat geklooi met zaklampies is uit de tijd hoor, men hangt tegenwoordig van die handige buitenlampen op :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#12 Bericht door PD2ODR »

Theo schreef:Het spul terug brengen naar de winkel met de mededeling dat het niet voldoet.
Uitgesloten, het zijn al wat oudere lampen die via een collega-radioamateur bij mij zijn gekomen;)
pc1mb schreef:Komt er een rare spike uit bij het loslaten van de mic ofzo? Andere T(R)X, zelfde euvel?

En over die lampen, toch handig om te kunnen zien wat je doet? ;) Dat geklooi met zaklampies is uit de tijd hoor, men hangt tegenwoordig van die handige buitenlampen op :mrgreen:
Een andere zender maakt helemaal niets uit, het lijkt wel of het om de frequentie gaat.
10-11 gaan beiden fout. Op 11mtr zelfs nog sneller dan op 10.
Ik zou het bij zo veel licht wel uit mijn hoofd laten ergens in te breken :mrgreen:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#13 Bericht door pc1mb »

lamp openschroeven en flink huishouden met RFI maatregelen ;)

Om te beginnen de 230V <> schakelelectronica goed RF-filteren, daarna desnoods nog los gaan met alutape in de behuizing :)

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#14 Bericht door andre »

pd2odr schreef: Ik zou het bij zo veel licht wel uit mijn hoofd laten ergens in te breken :mrgreen:

Ahum... statistieken wijzen al jaren uit: de meeste inbraken vinden overdag plaats.

Al die flitslampen in tuinen maakt dat de inbraakwering daarvan tot een minimum is beperk doordat de sociale controle er niet(meer) is. Net als auto-alarmen waar niemand op reageert.

Laat je bouwkundige inbraakwering op een hoger nivo brengen en je zal zien dat je voor de volgende keer wordt overgeslagen want bij de buren zitten dan minder goede bouwkundige inbraakwering. Maarja, de kosten daarvan evenaren al gauw de prijs van een héél mooie hf set :mrgreen:

(Hier sprak een ervaren bouwkundig en elektronisch beveiliging monteur)
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Buitenlamp met sensor gaat aan bij indrukken van de mic.

#15 Bericht door pe5ed »

Dieven zijn niet onder de indruk van verlichting, wel van honden/ganzen..
Je denkt verkeerd dat ze niet gezien willen worden, dat boeit ze niet. Als jij maar niks zegt/doet.
Wat ze wel boeit is dat jij of anderen daadwerkelijk ziet dat ze inbreken. Ergo, mijn advies, eraf die lampen.
Zorg dat je huis gezien kan worden (struiken/heggen/e.d.), en dat het opvalt dat ze met zaklantaarns e.d. moeten werken.

Camera (eventueel nep) aan voor en achterkant, met een bordje waarop je waarschuwt voor camerabewaking. Dat helpt prima.

Mocht je desondanks toch willen verlichten, zorg alsjeblieft ervoor dat je GEEN licht bij anderen naar binnen laat schijnen.
Je doel om inbrekers aan te lichten is dan namelijk al om zeep, je buren zullen eerder de gordijnen dicht trekken.

Ter informatie, de meeste inbraken gebeuren overdag, vooral in de lente en de zomer, en dan meestal tussen 04.00 en 07.00, of gewoon in de middag
Meestal voorbereid, zodat van alle straatbewoners het patroon bekend is.

Plaats reactie