wat is dit ?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

wat is dit ?

#1 Bericht door PA3HMP »

Bij het uit elkaar halen van een onbekend apparaat kwam ik dit tegen.
Het is geen diode (althans niet volgens de multimeter) een condensator ook niet.
Dus dan zou overblijven een overspannings gevalletje ? enkel heb ik die nog niet eerder in een glazen behuizing gezien.
Fabrikant is siemens, en er staat op 90 96 of 69 06

Wie weet er meer over ?

Afbeelding

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: wat is dit ?

#2 Bericht door PA3LS »

Ik geloof dat dat gasgevulde overspanningsbeveiligingen zijn. Iemand schreef ooit dat er een kans is dat er enig radioactief materiaal in zit. Niet kapot maken dus. Misschien heeft er iemand 'n gevoelige geigerteller om dat verhaal te bevestigen.

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: wat is dit ?

#3 Bericht door PE1CYM »

Dit is een gasonladingspatroontje wordt gebruikt in antenne ingangen tuners etc

Ik heb er nog wel een paar van liggen

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: wat is dit ?

#4 Bericht door PA3HMP »

Enig idee welke spanning ?
Want dan is het wellicht interresant om in mijn zelfbouw antenne tuner toe te passen oid.

Mark

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: wat is dit ?

#5 Bericht door fred101 »

Overspanningsbeveiliging. De afstand tussen de punten bepaald volgens mij de doorslagspanning. Net als bij luchtcondensators. Dus dat zou je kunnen uitrekenen.

Dat is ook iets om rekening mee te houde, het zijn kleine condensatorjes. Veel zal het niet zijn dus voor HF geen problerm. Ik heb er hier ook wat liggen. Toen ooit geprobeerd te testen met een 650V voeding. Dat gaf een aardige knal, wist ik veel dat je er beter een weerstand tussenbkan zetten bij zo'n test. Die waren dus veel minder ;-)
In een Fluke 8500 zitten ze ook. Het bereik van die meter was 1000V dus die zullen wel meer dan 1000V zijn.

Met een weerstand en hoogspanningsvoeding of curvetracer kan je ze waarschijnlijk wel testen. Is meer voor static dus hoge spanning maar niet te veel stroom zodat je een mini plasma bolletje krijgt.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: wat is dit ?

#6 Bericht door PA3HMP »

De afstand is pak hem beet 1,5mm dus dat zou wel een paar honderd(450?) volt aan moeten kunnen als het lucht zou zijn, hoewel ik niet weet wat het effect is van het gas, misschien eens aan een variac hangen en een kleine 220V lamp in serie zetten, maar hoger in spanning zal me niet lukken.

mark

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: wat is dit ?

#7 Bericht door fred101 »

Denk niet dat je dat redt met en gloeilamp en variac.
In lucht is het dacht ik ongeveer 1000V per mm
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: wat is dit ?

#8 Bericht door PA0FRI »

PA3HMP schreef:Fabrikant is siemens, en er staat op 90 96 of 69 06
Wie weet er meer over?
Het zijn gasgevulde overspanning beveiligingen geschikt voor gelijk en wisselspanning. Ook wel varistor genoemd. De spanning (foto 230V) staat bij mijn Siemens er op maar bij de Siemens ernaast niet.
Bijlagen
varistor.jpg
varistor.jpg (17.52 KiB) 3994 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: wat is dit ?

#9 Bericht door fred101 »

Varistor is een variabele weerstand. Dit zijn geen weerstanden en ook geen varistors. Het zijn de moderne varianten van sparc gaps.
Ze zijn er zover ik weet in diverse spanningen. Maar hoe siemens ze noemt weet ik niet. Ik noem het maar sparc gaps naar hun grotere broertjes. Ze worden ook surge arrestors genoemd.
http://plasmalabs.com/production/Spark_ ... _Arresters
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: wat is dit ?

#10 Bericht door PA3HMP »

Hoi Fred en Frits, zoals degene waar de website naar verwijst ken ik ze wel, deze glazen variant niet, overigens komen ze uit een Duits meetapparaat van ik schat de jaren 80, ik heb het in iedergeval voor onderdelen gekocht in de jaren 90 dus modern zijn ze in iedergeval niet :mrgreen:

als de 230 bij de foto slaat op 230 V dan vermoed ik dat deze geschikt zijn voor 90V en zou ik ze moeten kunnen testen met variac en lamp in serie.

Mark

Plaats reactie