Zonnecellen/paneelen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnecellen/paneelen

#31 Bericht door PA3DAT »

Dus ik mag 2 panelen van 95Wp elk wel (tijdelijk) afkoppelen van de regelaar als die regelaar
een storende factor blijkt te zijn op mijn HF-verbindingen in de camper, 's avonds?
Gewoon een dikke hoofdschakelaar in de plus van de panelen, of een relais?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Zonnecellen/paneelen

#32 Bericht door pa5cal »

staan die panelen in serie of parallel? ik zou ze beide los schakelen maar ik moet bekennen op de boot doe ik dat ook niet, die staan parallel. Gaat al 15 jaar prima. Bij de regelaar is wellicht ook van belang dat die spanningsloos komt te staan, zonnepanelen eraf dan zal er geen stroom vloeien maar de regelaar ontvangt wel spanning van de accu polen waarmee, thans het type wat ik heb, blijft werken!

Inderdaad het is waterstof en zuurstof, vandaar dat water H2O is :) Overigens komt er dan nog altijd geen zuur vrij dus wat er gebeurd is dat je de verhouding tussen zuur en water in de accu veranderd, wat ook weer niet goed is. De onderhoudsvrije accu's hebben een ontluchtingsgat en kun je niet meer bijvullen nee tenzij je ze open sloopt... Het blijft in de basis dezelfde soort accu namelijk.

Overigens, je laatste opmerking: zelfde grootte accu grotere capaciteit is niet geheel waar, het ding zal zeker zwaarder moeten zijn gezien hij grotere platen zou moeten hebben :) anders is alleen de naam anders maar de bouw niet.

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnecellen/paneelen

#33 Bericht door pc1mb »

pa5cal schreef:Inderdaad het is waterstof en zuurstof, vandaar dat water H2O is :)
Ja goed, maar je zei dat het verdampte en dat is niet zo. Waterdamp is echt iets anders dan een mengsel van waterstofgas en zuurstof. Waterdamp knalt een stuk minder goed :wink:
pa5cal schreef:Overigens komt er dan nog altijd geen zuur vrij
Wel als-ie boem doet hoor, dan zit het zuur overal :wink:
pa5cal schreef:Overigens, je laatste opmerking: zelfde grootte accu grotere capaciteit is niet geheel waar, het ding zal zeker zwaarder moeten zijn gezien hij grotere platen zou moeten hebben :) anders is alleen de naam anders maar de bouw niet.
Hoho, dat zei ik niet. Ik zei: grotere nuttig bruikbare capaciteit, en daarmee bedoel ik alleen dat deel van de capaciteit, wat je kan benutten zonder de levensduur te verkorten. Bij een 100Ah gewone startaccu (auto accu) is dat maar 25Ah, bij een 100Ah natte semi-tractie is dat al 50Ah, dus twee keer zo veel! Maar beide "100Ah" accu's zullen wel ongeveer evenveel wegen en even groot zijn.

Plaats reactie