Zonnecellen/paneelen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Zonnecellen/paneelen

#1 Bericht door Wiebe »

Ik heb na veel jaren dubben toch meer eens 2 zonnepanelen gekocht .
Het zijn panelen van het merk victron monocrystalline 12 v /bluesolar
Ze worden verkocht via diverse winkels maar ik zag ze staan in een folder van lasaulec.
De panelen zijn 50 watt ,hierbij de specs.

• Lage spanning-temperatuur coëfficiënt verbetert functioneren bij hoge temperaturen.
• Uitzonderlijke prestaties bij weinig licht en hoge gevoeligheid voor licht over het gehele
zonnespectrum.
• 25 jaar vermogens- en prestatiegarantie.
• 2 jaar garantie op materiaal en arbeid.
• Gesloten, waterdichte en multifunctionele aansluitkast creëert hoog veiligheidsniveau.
• Hoge-prestatie bypass diodes minimaliseren de dalingen in vermogen die veroorzaakt worden door
schaduw.
• Het geavanceerde EVA (Ethylene Vinyl Acetate) behuizingssysteem met achterplaat die uit drie lagen
bestaat voldoet aan de strengste veiligheidsvoorschriften voor het werken met hoge spanningen.
• Het stevige, volledig geanodiseerde aluminiumframe zorgt voor een eenvoudige montage op het
dak met een verscheidenheid aan standaard montagesystemen.
• Het geharde glas van zeer hoge kwaliteit zorgt voor een verbeterde slagvastigheid en stijfheid van
het paneel.
• Pre-wired quick-connect systeem met MC4 (PV-ST01) connectoren.

SPM50-12 760 x 540 x 35 755 x 535 5.5 50 18 2.78 22.2 3.16

Temperatuur coëfficiënt van Isc (%) +0.037/°C +0.037/°C +0.037/°C +0.037/°C +0.05/°C +0.037/°C +0.037/°C
Temperatuurbereik -40°C tot +80°C
Oppervlakte maximale laadcapaciteit 200kg/m²
Toegestane hagelbelasting 23m/s, 7.53g
Type aansluitkast PV-JH03-2 PV-JH02 PV-JH02 PV-JH02 PV-RH0301 PV-JH03 PV-JH200
Connector Type No connector MC4 MC4 MC4 MC4 MC4 MC4
Kabellengte 450mm 750mm 900mm 900mm 900mm 900mm 1000mm
Output tolerantie +/-3%
Frame Aluminium
Productgarantie 2 jaar
Vermogens- en prestatiegarantie 10 jaar 90% + 25 jaar 80% van vermogensoutput
Kleinste verpakstuk 1 paneel
Hoeveelheid per pallet 40 panelen 40 panelen 20 panelen 20 panelen 20 panelen 20 panelen 20 panelen
1) STC (Standard Test Condities): 1000W/m2, 25ºC, AM (Air Mass) 1.5
BlueSolar Monokristallijn Panelen

http://www.victronenergy.nl/solar/bluesolar-panels/

Ik heb dus 2 stuks van 50 watt besteld het lijkt me een leuk experiment om een tranciever uit een accu te voeden .
En als ik weer eens in het veld ben [erg rustige ontvangst en geen qrm ].

Hebben meer mensen hier ervaringen met zonnepanelen deze waren het goedkoopst en leverbaar .
Ze kosten ongeveer 120 euro per stuk ik ben ze nog niet goedkoper tegen gekomen .
Wel vind ik het wattage wat aan de hoge kant voor het oppervlak .

Groeten Wiebe.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Zonnecellen/paneelen

#2 Bericht door pa5cal »

Victron maakt die dingen natuurlijk niet zelf dus ik ben benieuwd van wie de panelen zijn. Overigens is dat merk nogal bekend van zijn watersport artikelen. Zelf heb ik bij schoonpa een victron inverter/charger op de boot zitten achter 2x80 watt BP zonnecellen. Ik heb er zo geen specs van. Wat me opvalt is dat de laad installatie heel erg bepalend is voor de performance van je totale systeem. Het laad regime van je lader is namelijk niet perse gelijk aan je belasting. Met 160watt solar op stevig zonnige dagen in 560 Ah accu's kunnen we toch maar max. 4 dagen zonder walstroom of de motor laten lopen. Uiteraard zit er iets meer dan een HF set aangesloten maar vergis je niet wat een moderne set in standby doet voor display enz.

Ik ben benieuw!

-P

cowboy
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:44

Re: Zonnecellen/paneelen

#3 Bericht door cowboy »

Als je een Chinees paneel geen probleem vindt kun je hier ook terecht: http://www.sun-solar.nl/?page_id=15

Daar betaal je voor een 90 watt paneel nu 145 euro. Ik heb van dit merk een set op het dak liggen sinds afgelopen oktober. Wat kun je er over zeggen, het werkt als het licht is. Of het beter of slechter is dan Victron panelen. Ik weet het niet, ze zijn wel goedkoper dus.

Met 100 watt aan panelen moet je je transceiver wel aardig kunnen voeden. Zeker als je er een 50ah accu bij zet moet je makkelijk een paar dagen kunnen overbruggen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnecellen/paneelen

#4 Bericht door pc1mb »

Heb je ook een laadstroomregelaar besteld? Voor 't geval je eens niet aan het zenden bent terwijl de panelen in de volle zon liggen... daar krijg je gebakken accu's van want zo'n paneel kan wel 18 volt leveren.

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Zonnecellen/paneelen

#5 Bericht door Wiebe »

pc1mb schreef:Heb je ook een laadstroomregelaar besteld? Voor 't geval je eens niet aan het zenden bent terwijl de panelen in de volle zon liggen... daar krijg je gebakken accu's van want zo'n paneel kan wel 18 volt leveren.
En daar komt probleem 2 om de hoek zetten ,je hebt pmw of was het pwm regelaars en mppt ??? regelaars .
De mppt schijnen beter te zijn omdat die de 17 volt van de panelen omvormen [stepup/down].
DE pmw/pwm regelaars schijnen de spanning gewoon naar 14 volt te brengen.
Dat is dus ook alweer een verschil 2,7a X 17 volt= 45.9 Watt of 2,7A x 14 volt =37Watt.

Volgend probleem ,willen we 1 of 2 accu,s laden en dat de lader regelt welke eerst of met hoeveel stroom geladen word.
En willen we een lader die je kan instellen op de verschillende accu,s ,agm nat /agm gel/ed.
En laad hij met 3 trappen of meer voert hij voor natte cellen 1x per maand een extra hoge lading door on het zuur even door te schudden .
Met display of zonder .

En dan hebben we het nog niet over de prijs.

Ik denk dat ik eerst een goedkope er aan zet later kijken we wat er nog te krijgen is .
Een accu heb ik gelukkig wel ,een vmf 12 volt 60 AH .
De eerste accu uit een wagen die het bij mij wel doet .
De andere auto accu,s waren altijd snel stuk .
Lipo,s zijn me jammelijk nog wat te duur bij een redelijke inhoud ik heb er al wel 1 gemaakt van 11,1v bij 12 Ah.
Eerst maar eens lekker testen en vragen wat de rest gebruikt .

Ps de cellen zijn ook chinees zoek maar op het merk bluesolar dat staat er ook bij .

Groeten Wiebe.

cowboy
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:44

Re: Zonnecellen/paneelen

#6 Bericht door cowboy »

Bij wat bewolkt weer geeft een MPPT lader een beter rendement. Ik heb zelf deze in de 10A uitvoering:

http://www.ivt-hirschau.de/advanced_sea ... pt&x=0&y=0

Was zo'n beetje de goedkoopste MPPT lader die ik kon vinden. Werkt goed, maar is verder beperkt in de instelmogelijkheden. Zeker als je met bijvoorbeeld een AGM accu gaat werken zou ik niet te veel bezuinigen op de lader omdat je toch een wat specifieker laadpatroon nodig hebt. En aangezien accu's ook steeds duurder worden en harder slijten bij verkeerd laden is bezuinigen op de lader niet altijd de juiste zuinigheid.

Let ook even op. Tijdens het laden kan de accuspanning stijgen naar 14,2 volt afhankelijk van de lader. Apparatuur die op 12 volt werkt met 10% marge kan hierbij in storing schieten. Ik heb bijvoorbeeld een omvormer die bij 14 volt in de beveiliging gaat. Als de accu dus vol is en hij staat in float charge, kan de omvormer niet aan. Met een zender moet het geen probleem zijn, maar zeg het toch maar even.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnecellen/paneelen

#7 Bericht door pc1mb »

Kijk erg uit met MPPT laders ; soms wordt een lader MPPT genoemd maar is het "stiekem" gewoon een PWM lader. Ze zeggen dan "kijk, de 17 volt wordt netjes omgevormd naar 14, dus is het MPPT, want het paneel wordt op max power point 17 volt (bv.) gehouden!". Maar zo werkt 't dus niet. En dan betaal je veel te veel voor zo'n ding. eBay MPPT laders waren bijna allemaal neppers, de laatste keer dat ik keek...

Alleen een echte MPPT kan Iout > Iin. Koop dus alleen een MPPT regelaar waarvan getest is (solar fora!) dat Iout > Iin.

En reken jezelf niet te snel rijk ; ook een MPPT regelaar heeft wat verliezen, net als elke andere schakelvoeding.
Met de huidige prijs van zonnepanelen is een paneeltje erbij onder de streep al gauw goedkoper per watt winst, dan een 'echte' MPPT regelaar.

Mijn conclusie was dan ook, om dan maar een 'gewone' regelaar aan te schaffen. Maar als je maar weinig oppervlak aan panelen kwijtkan, en daar toch het maximale uit wil halen, ga je misschien toch voor MPPT.

Een ander aandachtspuntje is dat zowel MPPT als PWM regelaars fikse stoorbronnen kunnen zijn ; beide zijn een vorm van schakelvoeding tenslotte.

cowboy
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:44

Re: Zonnecellen/paneelen

#8 Bericht door cowboy »

pc1mb schreef:
Een ander aandachtspuntje is dat zowel MPPT als PWM regelaars fikse stoorbronnen kunnen zijn ; beide zijn een vorm van schakelvoeding tenslotte.
Dat is helemaal waar. Mijn lader stoort enorm dus koppel ik de lader af als ik de zender aan zet.

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Zonnecellen/paneelen

#9 Bericht door Wiebe »

Dat van je kunt beter 1 paneel bijplaatsen dan een duurdere regelaar kopen klopt natuurlijk.
Daar had ik nog niet aan gedacht ,een goede regelaar mppt 150 euro .
En een goedkopere pmw regelaar 50 euro dan koop ik er graag nog een paneel bij van 100 euro .

Ik zal het allemaal eerst eens testen en post de resultaten hier wel .

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Zonnecellen/paneelen

#10 Bericht door pa5cal »

De storing van al die apparaten is wat mij inderdaad het meeste zorgen baart. Ik ben voornemens het dak van de stal tzt te vervangen (is nu asbest golfplaat) door zonnepanelen. Kan ik een leuk drupje stroom afhalen en ook nog aan het net terug leveren. Ik zit echter niet te wachten op een stoor-bak. Zijn daar al ervaringen mee?

-P

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Zonnecellen/paneelen

#11 Bericht door Wiebe »

Laat ik nu na veel wachten de panelen eens binnen hebben .
Het zijn best wel joekels maar passen nog goed in de auto ,max vermogen wat ik heb gezien is een goede 80 watt.
Dit wel in volle zon zonder regelaar .
Ik heb met 2 scharnieren de panelen inklapbaar gemaakt nu nog een handvat monteren en rubberen voeten er op monteren.
Voor het laten werken van mijn zenders er op moet dit wel voldoende zijn .
Wel heb je met bewolkt weer echt maar een beetje power ,komt de zon op dan gaat het redelijk hard .

Groeten Wiebe .
Ps ik zal morgen eens wat foto,s plaatsen .

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnecellen/paneelen

#12 Bericht door PA3DAT »

cowboy schreef:
pc1mb schreef:Een ander aandachtspuntje is dat zowel MPPT als PWM regelaars fikse stoorbronnen kunnen zijn; beide zijn een vorm van schakelvoeding tenslotte.
Dat is helemaal waar. Mijn lader stoort enorm dus koppel ik de lader af als ik de zender aan zet.
Mag dat zomaar, dat levert geen problemen op?
Ik wil een zonnepaneel op de camper, moet ik ergens een schakelaar inbouwen om het paneel tijdelijk
af te kunnen schakelen?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Zonnecellen/paneelen

#13 Bericht door pa5cal »

Sterk afhankelijk van de gebruikte regelaar. De regelaar op de boot stoort nauwlijks, het is de victron inverter die roet in het eten gooit.

-P

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Zonnecellen/paneelen

#14 Bericht door Wiebe »

vandaag even zonder regelaar een accu geladen ,tis een oude accu dus niks vernield .
met redelijk wat bewolking toch een 16AH kunnen laden ,dit had veel meer kunnen zijn als ik een betere opstelling had .
De panelen leveren niks als er geen echte zon is het is dus hollen of stilstaan en in volle zon is het al snel 70 watt .
Met een max van 90 watt .
Een mppt regelaar lijkt me dus wel een leuke investering.
Het experiment lijkt me nu al redelijk gelukt ik zal zeker mijn zenders er op kunnen laten draaien .
Ik schat dat de opbrengst op een dag als vandaar bij een goede plaatsing zeker 40AH kan bedragen .
En dat is met bewolking .

Met de scharnieren geplaatst heb ik er voor gekozen de lichtkant naar binnen te laten wijzen .
Afbeelding
Foto van de achterkant .
Afbeelding
En een foto van de voorkant opengeklapt .
Afbeelding

Om de storing te omzijlen kun je natuurlijk ook de regelaar omzeilen door hem te overbruggen .
Als je de spanning maar in de gaten houd van de accu .
Anders een spannings geregelde ballast maken voor het geval dat ?? bij 15 volt ?

Groeten Wiebe.

pa1mt
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:10
Roepletters: pa1mt
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Re: Zonnecellen/paneelen

#15 Bericht door pa1mt »

even op Ebay.de kijken. betaal je ongeveer een euro per watt.

Plaats reactie