Zonnecellen/paneelen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnecellen/paneelen

#16 Bericht door PA3DAT »

Ik overweeg de aanschaf van de duo-regelaar van www.zonnepanelen.nl,
http://www.zonnepanelen.nl/campingsyste ... ergie.html

Iemand daar storingservaring mee? Zou wel toevallig zijn, denk ik... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Zonnecellen/paneelen

#17 Bericht door Apae »

Geen ervaring mee, maar ik vind die site een hoog "wij van WC-eend" gehalte hebben.
Oftewel: ik heb het gevoel dat hun spullen wat overpriced zijn, en je met een beetje zoeken stukken goedkoper uit kunt zijn voor feitelijk dezelfde produkten.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnecellen/paneelen

#18 Bericht door PA3DAT »

Ik heb al een boel prijzen vergeleken, veel goedkoper dan daar vind ik het nog niet...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Zonnecellen/paneelen

#19 Bericht door Wiebe »

Pa1mt ,ik wilde juist de panelen dichtbij kopen en heb geen ervaring met ebay en paypal .

Pa3dat, lees wel goed de gebruiksaanwijzing ,ik heb nu 1 regelaar maar die kan je niet instellen welke accu je wilt laden .
Daarom ben ik nog even zoekende het heeft voor mij nog wel tijd .

Het zou leuk zijn dat je zelf via de comp je eindspanning kunt instellen met een eventuele hogere spanning om je accuzuur soms door te bubbelen .

Loodaccu,s pfff eigelijk heb ik er een hekel aan geef mij maar lipo,s .

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnecellen/paneelen

#20 Bericht door pc1mb »

Door te bubbelen? Waar is dat nou goed voor... als lapmiddel tegen sulfateren ofzo?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnecellen/paneelen

#21 Bericht door PA3DAT »

Wiebe schreef:Pa3dat, lees wel goed de gebruiksaanwijzing ,ik heb nu 1 regelaar maar die kan je niet instellen welke accu je wilt laden .
Daarom ben ik nog even zoekende het heeft voor mij nog wel tijd .
De duoregelaar van € 49,94 kan 2 accu's laden, waarbij jij zéf instelt hoeveel % van de stroom naar
de ene en hoeveel % naar de andere accu gaat. Voor nog geen twee tientjes extra krijg je daar
een prachtig paneeltje bij, waarop allerhande info is af te lezen!
De handleiding: http://www.zonnepanelen.nl/manual/laadregelaar.pdf

Nu maar hopen dat het ding niet stoort op HF... :oops:

Dat was mijn vraag: als ik storing heb van de laadregelaar op HF, kan ik dan ongestraft de verbinding
tussen de zonnepanelen en de laadregelaar tijdelijk onderbreken?
Is dat niet schadelijk voor de zonnepanelen, bijvoorbeeld?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Zonnecellen/paneelen

#22 Bericht door Wiebe »

PA3DAT schreef:
Dat was mijn vraag: als ik storing heb van de laadregelaar op HF, kan ik dan ongestraft de verbinding
tussen de zonnepanelen en de laadregelaar tijdelijk onderbreken?
Is dat niet schadelijk voor de zonnepanelen, bijvoorbeeld?
Niet dat ik weet ,maar ik zou dan gewoon de regelaar overbruggen en de accu voor die tijd zonder regelaar laten laden .
Wel staat er op het paneel hem niet te monteren zonder hem af te dekken maar dat is meer wat voor als je 20 in serie zet .
Dan loopt de spanning erg op .

Zelf zoek ik nu wel een regelaar die je kan instellen met een eindspanning ,voor lood/gel/ed accu,s
pc1mb.
Het 1 keer in de maand verhogen van je laadspanning schijnt goed te zijn om je accuzuur weer te mengen .
Er kan te veel verschil in soortelijk gewicht ontstaan tussen het zuur bovenin en onderin de cel .

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnecellen/paneelen

#23 Bericht door pc1mb »

@PA3DAT: afkoppelen en afdekken is het mooiste denk ik. Overbruggen (= ongeregeld aansluiten) zou ik niet snel doen, tenzij je zeker weet dat je op dat moment meer verbruikt dan de panelen kunnen leveren. Maar een beetje zendamateur schroeft dan dat ladertje open en corrigeert de ontwerpfouten, toch? :wink:

@Wiebe: Lijkt me onzin, het electrolyt circuleert vanzelf wel als de accu wat moet doen (en dus iets warmer wordt). Zulke verschillen zouden alleen kunnen ontstaan in een accu die langdurig stilstaat. Toch heb ik zoiets nog nooit gedaan, en accu's gaan bij mij altijd veel langer mee dan gemiddeld...

Sowieso bij 'onderhoudsvrije' accu's (lees: "onderhoud onmogelijk gemaakt") is dat middel erger dan de kwaal ; bij elke keer "doorbubbelen" verlies je electrolyt wat je niet meer kan aanvullen! Zou ik nooit doen dus. Voor langdurige opslag kan je een accu het beste eenmalig vol laden en dan afkoppelen en met rust laten. Een paar keer per jaar nog eens controleren en zo nodig opladen. Langdurig leeg staan is heel slecht, maar een volle accu onnodig bij blijven laden ook. Menig loodaccu is vermoord door overdreven (druppel)laadbeleid...

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Zonnecellen/paneelen

#24 Bericht door Wiebe »

Marcel .
Ik vertel alleen maar wat ik lees en laat het laden van loodaccu,s nu best wel een precies werkje zijn als je lang er van wilt genieten .
Zeker als je niet zoals ik 1 accu hebt gekocht ,maar een dikke accubank van 20 of meer cellen/accu,s .
Mijn gekochte lader [cheapo] laad maar door tot 13,5 volt en heeft wat te weinig amps [4,5]
Ik ga nu nog wat experimenteren met 2 power modules.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=471433
Leuke printjes ,werkt het niet met de zonnecellen dan heb ik altijd nog 2 leuke laders/voedingen .
Eigenlijk zou ik een laad regelaar moeten aanschaffen die in 3 etappes laad .
Die van PA3DAT doet dat ook zover ik de specs heb gelezen ,ook het doorbubbelen kun je instellen zo te lezen .

Ik knoei/hobby wat aan hiermee .

Groeten Wiebe.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnecellen/paneelen

#25 Bericht door pc1mb »

Wiebe schreef:Ik vertel alleen maar wat ik lees
En ik wat ik doe, een jaartje of 15 lang met allerlei auto-accu's voor de auto en electro hobbies. En observeer wat vrienden doen en laten, en wat goed en fout gaat daarmee. Welke accu's hun normale levensduur overstijgen, en welke accu's 'm helemaal niet halen.

Maar er zijn vast meer wegen die naar Rome leiden. Maar met onnodige extra ingrepen kun je in elk geval ook een hoop verkeerd doen, en er is maar heel weinig mee te winnen t.o.v. een veel minimalistischer regime. Daar wou ik het maar bij laten.

Moderne meertraps laders zijn trouwens een prima idee, dat helpt echt wel. (maar alleen als er ook werkelijk geladen moet worden...)

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Zonnecellen/paneelen

#26 Bericht door Apae »

pc1mb schreef: Langdurig leeg staan is heel slecht, maar een volle accu onnodig bij blijven laden ook. Menig loodaccu is vermoord door overdreven (druppel)laadbeleid...
En aangezien dat onnodig laden van volle accu's best een mogelijkheid is bij een systeem van alleen zonnepanelen, laadregelaar en accu's, vraag ik me af of je in een thuissituatie niet beter de panelen aan het lichtnet kunt koppelen, en de accu's met een gewone (3-traps) lader vanuit het lichtnet kunt voeden. Immers, als je die ontkoppelt voor het gebruiken van de set, heb je ook de gewenste schone stroom.
Bij een mobiele situatie kan je natuurlijk weinig anders, en loop je dus risico op kortere levensduur van de accu's, of moeten de panelen onderbemeten blijven tov de accubank.

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Zonnecellen/paneelen

#27 Bericht door Wiebe »

Marcel .
Vertel alstublieft eens hoe je volgens jou een accu zou moeten laden .
Ik leer graag bij maar zonder verdere info word dat niets .
Op het modelbouwforum hebben we ernst grunman?? voormalig medewerker van fokker .
Die heeft al daar een hoop uitgelegd en volgens mij staat er van hem ook een heel verhaal op het forum van pa3dat .
Wat ik vooral mis is de max c van een te laden accu .
Ook het maximale aantal c ontladen van een loodaccu kom ik nooit tegen .
En om te leren heb ik deze set aangeschaft ,beetje duur leergeld maar je moet wat .

Ik heb nu ipv mijn oude vmf green accu een wilco semi tractie erbij gekocht .
Eens kijken of die het beter doet ,ontladen met een pure sinus omvormer max 80 watt ontladen en weer opladen
met de zonnecellen .

Groeten Wiebe.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Zonnecellen/paneelen

#28 Bericht door pa5cal »

Doorbubbelen kan wel degelijk zin hebben. Wat er verdampt is water, niet de zwaardere zuren. Dat kun je gewoon aanvullen met gedestileerd water. Te lang druppel laden kan funest zijn maar laten we wel zijn de laadspanningen van verschillende soorten accu's zijn zeeer nauwkeurig. dus in stappen van .05v!!! Daar zit meestal het probleem. Als je het echt goed wilt doen zul je ook nog een temperatuur compensatie moeten hebben in je regelschakeling. Als de accu (of omgeving en dus ook accu) warmer wordt moet de spanning omlaag enz. Het verkeerde laadregime voor de verkeerde accu is inderdaad funest bij de meeste laders kan het type accu worden ingesteld. De meeste goede zonnepaneel laders hebben een omschakeling erin zitten dat wanneer accu(set) 1 vol is ze overgaan op 2. Onbelast laten kan alleen als je niet te veel panelen in serie hebt staan maar bij 2 panelen is het me in 15 jaar nog niet gelukt om iets kapot te krijgen... ymmv

Rechtstreeks in het lichtnet koppelen blijf je met het probleem van verliezen zitten van de inverter en het feit dat vrijwel alle inverters storen als de ziekte.

In mijn ervaring, al sedert 1997, met zonnecellen, accu's, laders en inverters op plezier vaartuigen heb ik wel geleerd dat efficientie komt voor de rest anders zit je met een teleurstellend lege accu of verdraait weinig bang for your buck :)

-P

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Zonnecellen/paneelen

#29 Bericht door pa5cal »

Wiebe,

er is geen echte max C voor het ontladen van een accu. Het punt is dat je interne weerstand de spanning uiteindelijk enorm zal doen instorten en de accu onbruikbaar zal maken. Uiteraard geld wel dat voor een hogere ontlaad als wel laadstroom je accu sneller zal slijten, alsmede dieper ontladen zal lijden tot een kortere levensduur. 80% DOD (depth of discharge) wordt veelal gehanteerd maar dit is voor een simpele lood accu al redelijk dodelijk als dit vaak voorkomt. Voor start accu's (semi tractie is een hele populaire term maar feitelijk niks anders dan een stevige start accu, laat je daar niet door verleiden!) geld dat een kortstondige hoge stroom (starten) voor een tiental seconden goed te leveren is. Dit is mogelijk omdat de platen een verzadigde lading hebben (ik ben de technische naam even kwijt) waardoor eerst de electronen van de oppervlakte die opgehoopt zitten zullen oversteken zonder schade aan te richten. Ga je een grote stroom voor langere tijd ontrekken van de accu dan zul je, versimpeld gezegd, in de platen gaan vreten. De electronen gaan met een dusdanig grof geweld van punt a naar b dat ze stukken van je loden plaat er mee afslaan (dit gebeurd ook bij lage stromen na verloop van tijd toch, hiermee slijt een accu). Om zoveel van dat oppervlakte effect als mogelijk te hebben, wat we willen in een start accu, zitten er hele dunne platen in x veel. Hiermee vergroten we het oppervlak en dus de piek stroom. Omdat ze dusdanig dun zijn zullen ze bij hoge stromen ook krom kunnen trekken (langdurige grote stromen dus).

Bij echte tractie accu's zitten forse dikke platen in, nuja je kunt het haast geen platen meer noemen. Deze hebben echter een beperkte oppervlakte en zullen dus ook maar een beperkte stroom kunnen leveren (er is maar zoveel oppervlakte die electronen kan overdragen). Dit soort accu's zal dus eerder last hebben van instortende klemspanningen.

Tenslotte is daar nog het peukert effect. Hoe groter de stroom, hoe minder capaciteit de accu heeft. Daarom staan er op "echte" accu's ook verschillende waarden. Bij start accu's staat meestal de waarde over 24u op de accu. In de US is dat meen ik 20u. Dus staat er op een accu 80Ah dan bedoelen ze daarmee dat de accu 80Ah kan leveren indien je daar 24u in europa of 20u in amerika over doet. In het laatste geval zou dat betekenen dat je 80/20 =4Ah uit je accu kunt trekken over een periode van 20 uur voordat je op 80% DOD zit (bij een nieuwe accu) wat overigens al verdraait laag is! Ik zou niet verder dan 50% gaan om de levensduur aanzienlijk te vergroten.

Om overigens de accu weer te laden met 80Ah moet ook rekening gehouden worden met het feit dat een accu laden zeker niet 100% efficient is. Met een goede lader en goede accu heb je zeker 100Ah nodig om hem weer op orde te krijgen.

Affijn, ik hoop dat ik geen termen verwisseld heb :) Tis allemaal van het oude bolle hoofdje en het is nog vroeg *kuch* Ik wordt vast verbeterd her en der.

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnecellen/paneelen

#30 Bericht door pc1mb »

@pa5cal: 'doorbubbelen' is geen verdamping maar electrolyse. Er komt dus geen waterdamp uit een accu bij het "doorbubbelen", maar een mengsel van waterstofgas en zuurstof. Ook wel (en niet zonder reden) knalgas genoemd. Dus nog gevaarlijk ook, als je het niet buiten doet. Een ontplofte accu komt best wel eens voor met overladen, en dat wil je echt niet meemaken.

Dat je het water kan aanvullen is maar ten dele waar. Bij een 'onderhoudsvrije' accu kan dat niet meer. De bekende rij losse dopjes vind je niet zo veel meer op accu's. Dat geeft eigenlijk ook al aan, dat doorbubbelen en weer bijvullen niet de bedoeling is... (misschien in lang vervlogen tijden wel geweest, maar nu in elk geval niet meer).
Wiebe schreef:Marcel .
Vertel alstublieft eens hoe je volgens jou een accu zou moeten laden .
Ik leer graag bij maar zonder verdere info word dat niets .
OK dan, is niet zo moeilijk. Gewoon de bekende meertraps lader. Het kan vast veel verfijnder, maar de basis is dit:
(0) zo nodig desulfateren met pulsen.)
1) bulk... dus laden met maximale laadstroom (maar niet meer dan de accu mag hebben natuurlijk, totdat de spanning de maximale laadspanning van die accu bereikt (14,x volt en iets temperatuurafhankelijk - zie datasheet).
2) absorptie... diezelfde maximale spanning gedurende een beperkte (!) tijd vasthouden of totdat de laadstroom onder een bepaald %C gezakt is. Een valkuil is dat dat lastig te meten is als er verbruikers op aangesloten zijn tijdens het laden. In dat geval heb je een meetshunt nodig tussen accupool en accu, of je lost het op door de tijdsduur te beperken. De meeste processorgestuurde laders doen het op tijd, want die weten vaak niet wat de capaciteit van de aangesloten accu(bank) is, en kunnen dus de juiste 'eindstroom' ook niet weten.

Komt er voldoende power uit je panelen dat je er een volledige laadcyclus t/m eind van de absorptiefase eruit haalt, dan is daarna afkoppelen het beste, maar float mag ook.
Sowieso 'floaten' als er verbruikers aangesloten zijn:

3) float; lader begrenzen op de bekende 13,x volt, die komt ook uit de datasheet. Kan ook wat temperatuurafhankelijk zijn. Float dient om de accu vol te houden ondanks de verbruikers, maar zonder te overladen zoals met 14 volt zou gebeuren. Float heeft m.i. als doel dat de capaciteit van de accu pas aangesproken wordt als de lader eraf gaat, of als er meer stroom verbruikt wordt dan de lader kan leveren. Maar een ongebruikte accu die permanent onder floatspanning staat, gaat nog steeds korter mee dan eentje die met rust gelaten wordt en alleen tijdig opnieuw opgeladen. Langdurig float (of druppelen) is ook de eenvoudigste manier om zelfontlading te compenseren, maar geeft niet de langst mogelijke levensduur.

Het kan vast nog iets verfijnder, maar wat ik hierboven omschrijf werkt al heel erg goed. Dus met verdere verfijning is niet zo veel meer te halen zou ik zeggen (maar je kunt het er wel gemakkelijk mee verpesten).

Na het laden:
- Alleen opnieuw laden, als de accu echt niet meer vol is. "Niet solle met een volle" ;)

Na ontladen (of zelfontlading):
- meteen weer opladen. Niet langdurig (weken, maanden) leeg laten staan.

Kortom: wel altijd de laadtoestand in de gaten houden.
Wiebe schreef:Wat ik vooral mis is de max c van een te laden accu .
Ook het maximale aantal c ontladen van een loodaccu kom ik nooit tegen .
En om te leren heb ik deze set aangeschaft ,beetje duur leergeld maar je moet wat .

Ik heb nu ipv mijn oude vmf green accu een wilco semi tractie erbij gekocht .
Eens kijken of die het beter doet ,ontladen met een pure sinus omvormer max 80 watt ontladen en weer opladen
met de zonnecellen .
Semi tractie kan in elk geval beter tegen diep ontladen dan een gewone startaccu, dus dat is een flinke verbetering!

Een vuistregel van de maximale DoD (depth of discharge) die verstandig is zonder blijvende capaciteitsvermindering, staat hier, globaal per soort loodaccu. Ik weet het, "wij van wc-eend...", maar het verschilt sowieso per merk/type accu, dus verder dan een ruwe vuistregel kom je niet.

Toch heb je nu een accu die twee keer zo goed tegen diep ontladen kan dan je vorige! Dat levert dus twee keer zoveel nuttig bruikbare capaciteit voor hetzelfde formaat accu...
Laatst gewijzigd door pc1mb op 19 apr 2012, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie