Wat is magnetisme ?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Wat is magnetisme ?

#1 Bericht door coolepascal »

Nog nooit heeft iemand mij op een voor mij tevreden stellende manier duidelijk kunnen maken wat magnetisme is.
Goed ik kan er mee omgaan, ik kan er mee rekenen, mee experimenteren,
Maar als je vraagt wat magnetisme nu eigenlijk is krijg je hooguit een vaag nietszeggend en veelal incorrect leuterverhaal over veldlijnen.

Kom op wie weet het nu echt wat het is ?
En vooral.. waarom bestaat er zoiets als statisch magnetisme (voor de kijkers thuis waarom bestaan magneten zonder wisselend veld zoals bij een spoel die op een wisselstroom is aangesloten et geval is, waarom werkt dat ding ook op gelijkstroom en waarom moet een transformator een wisselend magnetisch veld hebben ? al is die laatste mij dan weer wel duidelijk)

Ok... wie heeft er hier wel goed opgelet op school ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: Wat is magnetisme ?

#2 Bericht door PA2RUS »

coolepascal schreef:Ok... wie heeft er hier wel goed opgelet op school ?
Volgens mij heb jij het over elektromagnetisme: Google en Wiki zijn geduldig.....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisme

Prima leesvoer op deze druilerige zondag

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat is magnetisme ?

#3 Bericht door pe2er »

coolepascal schreef:En vooral.. waarom bestaat er zoiets als statisch magnetisme...
...anders blijft de deur van je koelkast niet dicht zitten en wordt je bier koud.

;-)

De meer gangbare term is permanente magneet. magnetisme is een eigenschap van (sommige)materialen en er is die niet zoiets als een 'waarom'.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is magnetisme ?

#4 Bericht door coolepascal »

@PA2RUS ik bedoel het verschijnsel magnetisme, niet de oorzaak ervan, die kennen we immers.
@PA2ER je bevestigd mijn vraag. overigens (hoe erg sommige mensen dat ook vinden ik drink thuis altijd bier op kamertemperatuur, kwestie van gewenming)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Wat is magnetisme ?

#5 Bericht door pa3dsc »

Ik kan het niet uitleggen, maar Erik Verlinde heeft een interesante kijk:

http://www.science.uva.nl/home.cfm/032B ... 60E61463DC
http://www.youtube.com/watch?v=jZfjsp8bzhg

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is magnetisme ?

#6 Bericht door coolepascal »

Vanavond es kijken, nu te druk... centjes verdienen en zo.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.


Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is magnetisme ?

#8 Bericht door coolepascal »

Jongens bedankt voor de links, maar ook in Limburg kennen wij Google (jazeker zelfs in Limburg !)
Maar wie weet nu echt hoe het zit, en kan het mij dan ook uitleggen.
Dat was dus de vraag.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Wat is magnetisme ?

#9 Bericht door Thijzer »

Pascal, jongen, hoe ver heen ben je nu? Je drinkt bier op kamertemperatuur, woon je dan niet aan de verkeerde kant van het Kanaal?

Geen antwoord op je vraag maar wel een bezorgde buurtbewoner...

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is magnetisme ?

#10 Bericht door coolepascal »

Geen zorgen Thijs, ik was voorlopig nog niet van plan zakenlijke klant bij jou te worden :mrgreen:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wat is magnetisme ?

#11 Bericht door Steef »

Ik vind het in die wetenschapforum links van mij wel duidelijk uitgelegd.
Wie praat luistert niet

henk2007
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 sep 2007, 20:12
Locatie: voerendaal

Re: Wat is magnetisme ?

#12 Bericht door henk2007 »

Pascal er is een duidelijke uitleg en als je goed luistert begrijp je daarna meer, kijk eens op joetjoop bij de lessen van Larry Susskind, Het zijn er veel en welke je precies moet bekijken weet ik ook niet meer. Het zijn lessen die hij geeft voor studenten aan de Stanfort University. Ik dacht dat het de les was over het pas ontdekte Higgs deeltje.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9372,d.bGE

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wat is magnetisme ?

#13 Bericht door Ton_O_E »

Wat is licht?
Wat is zwaartekracht?
Het is volgens mij niet heel eenvoudig uit te leggen, als het al uit te leggen is.
Zwaartekracht is een vervorming van de ruimte tijd. Snap je? ik niet!
Het heeft iets te maken, met een wirwar van draaiende electronen, en als iets magnetisch is, zijn ze netjes geordend (dacht ik)
Voorheen PA3TON

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Wat is magnetisme ?

#14 Bericht door Vertrokken »

Wat ik me weet te herinneren is het niets anders dan krachtlijnen die de weiss-gebiedjes in een bepaald materiaal met hun neus allemaal dezelfde kant op weet te draaien.
Nu denk ik dat die gebiedjes als zodanig geleuter zijn en dat het in werkelijkheid domweg een bepaald krachtveld is.
Net zoals je bij licht fotonen hebt, en bij atomen elektronen en protonen, zo zal magnetisme ook wel iets hebben maar heeft niemand er nog een naam aan gegeven.

Van fotonen weten we dat ze bestaan, maar niet exact hoe ze werken want ze durven vreemde dingen te doen.
Van elektronen weten we ook dat ze bestaan.

Ik heb gekeken maar niet een naam kunnen vinden, dus noem ik ze maar even krachtveld.

Magnetisme is in feite niets anders dan weisgebiedjes die door een krachtveld een bepaalde richting op gedraaid worden.
Zijn deze gebiedjes zwak dan zijn ze makkelijk te manipuleren, zoals ferrietkernen.
Is dit sterk dan kan je er zelf mee gaan richten en iets anders magnetisch maken door energie over te dragen, zoals metaal waar je de gebiedjes kan richten.
Of je kan het elektronen laten bewegen in een draad en zo stroom opwekken.
Het meest leuke is dat je er licht mee kan buigen, als het maar sterk genoeg is :lol:

Naar mijn idee is het een deeltje net als fotonen, maar zenden ze geen licht uit echter het is in staat andere materialen of fotonen te beïnvloeden.

Zie het zo: Een lamp maakt van Elektronen Fotonen, dat wij kennen als licht.
Maar vuur doet dat ook door verbranding.
Een fotocel kan het dan weer terug omvormen naar elektronen.

Een spoel maakt van elektronen magnetische velden.
Waarmee je een stuk ijzer kan magnetiseren (opladen zoals een accu).
Met die magneet kan je dan weer elektronen maken door langs een spoel te gaan, tot je alles verbruikt hebt en de magneet op is.

Ik snap dat je dit allemaal al snapt, maar ik zie magnetisme hetzelfde als licht of elektriciteit, het is gewoon een andere vorm van "energie".
Net als er energie in olie of mais zit, haal je het eruit dan neemt het een vorm aan en die kan je dan weer omvormen.

Aangaande een permanente magneet, sorry dit klopt niet, naar verloop van tijd neemt de kracht af, al denk ik wel dat ze door de aarde met haar roterende kern "opgeladen" worden waardoor het lijkt dat ze onbeperkt magnetisch zijn.
Ze zouden zo'n experiment op het ISS moeten doen, verlies een magneet in de ruimte sneller dan op aarde? Want als dat zo is, dan verklaard dit een boel.

Hoe dan ook, dit is zo'n beetje zoals ik er over denk, het is lastig uitleggen als ze geen naam voor het krachtveld hebben. En dat maakt jou vraag dus zeer interessant :lol:

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wat is magnetisme ?

#15 Bericht door Ton_O_E »

Je maakt geen electronen, je zet ze in beweging.
Voorheen PA3TON

Plaats reactie