microHAM micro KEYER II

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

microHAM micro KEYER II

#1 Bericht door Steef »

Ik hoop dat jullie het mij niet kwalijk nemen;

Bij deze wil ik een nieuw topic starten enig en alleen over de microHAM micro KEYER II.

Hoe ik over het apparaat denk zullen jullie wel weten.
Bedoeling is dan ook om niet alleen het apparaat de hemel in te prijzen.

Hoewel ik dat WEL zal doen :mrgreen: , is het misschien ook handig als hier wat blijvende tips komen te staan over bepaalde instellingen.
De set-up guides geven natuurlijk al de meeste duidelijkheid.
Echter kunnen instellingen per radio of versie van software toch weer verslillen.

Ik nodig dan ook iedereen die een MK2 heeft uit om zijn instellingen hier te posten.
En misschien ook wat ervaringen....

Verder heb ik een vraag gekregen omtrent het delen van de CAT.
Ik ga daar nog op terug komen, maar misschien hebben anderen daar ook al ervaring mee.


Ook wil ik nog even een quote van een mede amatur kwijt.
Hij heeft de USB 3 keyer, en heeft ook met mijn MK2 gewerkt.

De quote die is blijven hangen is: " Die USB 3 keyer is verkeerde zuinigheid geweest" :wink:

Onderstaand ga ik even de MK2 "prijzen", wat ik nu vergeet zal ik later nog aanvullen.
Ter verduidelijking; Ik heb geen aandelen! Maar ik gun een ander wel veel plezier in de hobby.
Het is dan ook puur informatief bedoelt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lineair schakel relais met programeerbare lead en tail tijd.
Ontvangst antennes ontkoppelen schakel relais met programeerbare lead en tail tijd.

Voice keyer met on the fly recording volledig bedienbaar vanuit N1MM, met automatisch de juiste berichten van de verschillende operators.
Met keypad of toetsenbord extreem makkelijk te bedienen Voice keyer met geluidskwaliteit exact gelijk aan originele audio.

Voorbeeld: Ik zeg K3LR en druk gelijk op 1, K3LR hoort K3LR 59 14 in een flow zonder niveau klank of welk verschil dan ook, en zonder enige vertraging.

K1EL CW keyer met mogelijkheden voorbij verbeelding.
Volledig te bedienen vanuit N1MM.
Maar ook stand alone als CW/FSK berichten keyer (dus zonder pc) zelfs met serienummer generator.

Geoptimaliseerde berichten voor een bepaalde contest kan je opslaan en het volgende jaar weer heel makkelijk inladen.

Je kunt instellingen maken en opslaan voor alle mogelijke situaties.
Dus een apart tabblad voor elke combinatie van radio en software.
N1MM-TS590, Writelog-TS590, HRD-TS590, N1MM-FT1KMP, Writelog- FT1KMP enzv.

Met inbegrip van audio niveau, routing, schakel momenten keyer berichten enzv.

Ook kan je alle instellingen opslaan op bvb een USB stick, en als je ergens gaat contesten waar ze MK2’s hebben je eigen instellingen in een keer laden.

Ingebouwde geluidskaart die voor het doel waarvoor hij is, ongeëvenaard is.
Met decoderen van AFSK modes met heel lage signalen (bvb EME) maakt dit echt het verschil.

Echte FSK RTTY.
Dus ALTIJD de juiste niveau instellingen, en dus een schoon signaal bij TX.

Automatische bediening van de Steppir.

Het delen van de CAT, zodat je 2 programma’s ter gelijke tijd kunt gebruiken.
RX van de 2de ontvanger helemaal apart routen. Dit samen geeft leuke mogelijkheden.

De mogelijkheid om 2 MK2’s op een PC aan te sluiten om een echt SO2R station te hebben.
Samen met N1MM in SO2R, zijn dan echt leuke dingen mogelijk. (wel ff wat meer dan 1 monitor aansluiten want past niet op 1 schermpje :lol: .

En wat ik nu nog vergeet…
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: microHAM micro KEYER II

#2 Bericht door Laurens PD9X »

Ik heb onlangs deze keyer over laten komen uit de USA. Iemand kon m voor me meenemen, scheelt toch zo'n 80euro dan als je m hier koopt.

Ik gebruik icm met de FT-950, en ben er nog wat mee aan t stoeien. Na een tijdje de boel weer even opgestart icm N1MM, maar er waren toch een aantal dingen veranderd. Normaal zag je op het display de frequentie meelopen, maar nu blijft de welkomstboodschap erin staan. Heb al wat geprobeerd in de router software met Display, onder andere operating frequency, maar dat helpt niet, wat ik dan zie op t display: ---.---.--- (knipperend) De frequentie in N1MM loopt wel mee, dus CAT is ok.

Ook als ik de voicekeyer uit N1MM gebruik is er een klein probleempje. De keyer werkt wel, en er komt ook audio uit, maar onder in het scherm van N1MM staat een rood bolletje met de error can't find audio/wav etc..

Dus wel wat vreemd, iemand ideeen? Verder is het een mooi apparaat

Laurens PD9X

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: microHAM micro KEYER II

#3 Bericht door Steef »

In device router, display tab, Background-> Operating frequency selecteren.

EN bij reports Operating frequency selecteren.

Echter moet je MKII wel toestemming geven de cat te pollen.

Bij cat -> set -> juiste radio selectie -> Disable router queries mag niet aangevinkt staan en Forward auto information to cat port 1st en 2nd allebei wel aangevinkt zetten.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: microHAM micro KEYER II

#4 Bericht door Steef »

Als je N1MM in SSB hebt staan, dan met rechter muisknop op F toetsen klikken.
Daar moet je de juiste pad op geven, van de map waar MKII de wav files opslaat.

Dat is ff zoeken, want de files staan ver weg.
Wat je WEL moet doen is de juiste sample en bit rate selecteren in de software MKII.
N1MM wil nu eenmaal graag recording bits 16 en sample rate 11025 hebben.

Suc6!
Laatst gewijzigd door Steef op 22 aug 2011, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: microHAM micro KEYER II

#5 Bericht door Laurens PD9X »

Bedankt Steef!

Makkelijk zo'n vraagbaak met zo'n complex apparaat :-)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: microHAM micro KEYER II

#6 Bericht door PA3EYC »

Hallo Steef,
het is, bij mij althans, bekend dat je zeer lovend ben over de MKII. En zoals je, denk ik, wel weet ben ik een zeer tevreden gebruiker van een DKII. Ik weet dat de DKII minder mogelijkheden heeft dan de MKII. O.a:
Steef schreef:...Automatische bediening van de Steppir....
Kan je uitleggen hoe dat werkt?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: microHAM micro KEYER II

#7 Bericht door Steef »

Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: microHAM micro KEYER II

#8 Bericht door Steef »

Ter informatie, de interfaces van Microham zijn globaal in 2 groepen in te delen.

En die groepen zijn makkelijk uit elkaar te houden door de kabel die je voor de betreffende interface nodig hebt.
Dat is namelijk of de DB37, of de DB15.

De interfaces die de DB15 nodig hebben zijn gewoon heel goede interfaces.
En bieden zonder enige twijfel heel veel waar voor het geld.
De een heeft een geluidskaart aan boord, de ander de K1EL Winkey chip, en de ander weer allemaal niet, en de ander weer allemaal wel.

Maar deze zijn op geen enkel gebied te vergelijken met de interfaces die de DB37 kabel nodig hebben.
Deze zijn gewoon van de buiten categorie.

De te installeren software is dan wel het zelfde, maar de mogelijkheden binnen de software zijn compleet anders.
Als je alleen maar een USB2 aangesloten hebt gezien op de software, heb je er geen idee van wat je allemaal ziet als je een MK2 R+ a 750,- eurie aansluit.
Ik persoonlijk vind het jammer dat men de instelmogelijkheden van de MK2 niet kan zien als men alleen een usb2 heeft.
Het zal wel zijn om te voorkomen dat iemand die de USB2 gekocht heeft, zich bekocht voelt.

Een tip daaromtrent is;
Het downloadden van de gebruiksaanwijzing zal snel een en ander duidelijk maken.
Ondanks dat je het zelfde programma installeert, heb je feitelijk toch een compleet ander programma.
En dus compleet andere mogelijkheden is.
Wie praat luistert niet

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: microHAM micro KEYER II

#9 Bericht door PA3EYC »

Steef,
Ik doe, in de regel, enkel CW contesten en maak mijn QSO's ook hoofdzakelijk in CW.
Dus dat hele audiogebeuren wat de MKII heeft t.o.v. de DGII heeft voor mij, op dit moment, geen prioriteit.
Wat ik wel interessant vindt is de SteppIr control. Dat doet de DGII niet.

Ik heb nu mijn PC via USB naar de DGII. De cat gaat d.m.v. een zelfbouw Y-kabel naar de set en de SDA100 controller. Dit werkt goed.
Via HRD, Cluster of N1MM klik ik op een station of frequentie en de VFO en SteppIr gaan naar die frequentie.
Wanneer de PC aanstaat dan volgt de SteppIr netjes de frequentie als ik aan de VFO knop van de set draai.

Echter, wanneer de PC uitstaat dan volgt de SteppIr niet de frequentie als ik aan de VFO knop draai.

Vraag:
Volgt de SteppIr automatisch de VFO frequentie als die is aangesloten via de iLink en de MKII heeft alleen 12V? Dus PC uit.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: microHAM micro KEYER II

#10 Bericht door Steef »

Hoi Maarten,

Zonder PC heb ik het nog niet geprobeerd.
De instellingen zijn in de software van de MK2, dus ik denk dat de PC aan moet staan.

Ik zal het wel eens proberen.

BTW:
Ik weet niet of het in de DG2 kan, maar in de MK2 kan je echt de cat delen.
Maar ben toch wel nieuwsgierig naar de eigenbouw Y kabel.
Misschien kan je aangeven hoe je die hebt gemaakt?
Wie weet kan ik daar ooit nog eens wat mee.
Wie praat luistert niet

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: microHAM micro KEYER II

#11 Bericht door PA3EYC »

Schema:Y-cable
Oude RS232 kabel daarvoor gebruikt.
J5 is een male met moertjes en wordt aangesloten op de kabel van de DKII
P2 is een female met schroefjes en wordt direct aan de FTdx5000 aangesloten. Dus zonder "original computer to radio cable" zoals dat op het eerste blad staat.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie