Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#1 Bericht door PD4M »

Het is weer bijna vakantie en ik neem mijn macbook mee. In Frankrijk ga je onderweg wat eten of drinken en neemt dus niet alles van waarde mee uit de auto. Nu hoor je verhalen dat er bendes zijn die op basis van uitgezonden signalen deze laptops kunnen opsporen. Zendt een Macbook of ieder willekeurige laptop iets uit wanneer de klep dicht gaat. Bij de Macbook gaat alles in slaapstand en gebruikt nagenoeg niks aan stroom. De Macbook is volgens mij al een jaar nooit echt uitgezet. Klep dicht als je klaar bent. Klep open en in enkele seconden ben je weer aan de slag. Om de 7 uur even aan de voeding.

Kan men met een apparaatje daadwerkelijk laptops in auto's detecteren? Er gaat ook een vaag verhaal dat men zelfs lekstroompjes van laptop batterijen kan detecteren.. dan zou zelfs helemaal uitzetten niet voldoende zijn.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Theo

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#2 Bericht door Theo »

PD4M schreef: Kan men met een apparaatje daadwerkelijk laptops in auto's detecteren? Er gaat ook een vaag verhaal dat men zelfs lekstroompjes van laptop batterijen kan detecteren.. dan zou zelfs helemaal uitzetten niet voldoende zijn.

Maarten
PD4M
In de piraten wereld gaat er ook al sinds jaar en dag het verhaal rond dat het AT zenders kan opsporen ook als deze uit staan.
Omdat er nog werking is te detecteren in de buizen en andere electronica.
In het land der blinden, is een oog koning :D
En dat is hier ook vast het geval.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#3 Bericht door PD0MV »

ik sluit me aan bij THEO :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#4 Bericht door Steef »

Ik zou toch even opletten!

Soms kan je in de bios namelijk instellen dat; de laptop/pc aangaat als deze bvb verbinding maakt met het een en ander (zoals Skype).
Als de laptop ook in blauwe tand op verbinding blijft wachten, is dat natuurlijk wel heel makkelijk te zien.

Met alle blauwe tand apparaten kan je zien of er een ander blauwe tand apparaat binnen bereik is.
Ik zou dus de laptop maar helemaal uitzetten, of in ieder geval de blauwe tand en de wieeeefiiiiiiiiiii uit zetten.

Het is ook lang geroepen dat deze boze jongens niet zo maar de afstandsbediening van je autootje konden kraken.
Nu is toch gebleken dat het een fluitje van een cent is, volgens mij :shock:
Laatst gewijzigd door Steef op 08 jul 2011, 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#5 Bericht door PE2AAB »

Een gemiddelde Europeaan (uit het Oosten) heeft een VW Golf BINNEN 1 minuut aan de praat en dat scheen ook niet te kunnen. Let erop dat onze eigen techniek door deze lieden tegen ons worden gebruikt en dat als je Appel 'ongewenst' wat signaal naar buiten spuwt, er altijd wel lieden zijn die dit kunnen oppikken. En wanneer is het nu beter oogsten als het koren rijp is? Juist; de nietsvermoedende vakantiegasten langs de Route Soleil enz. Jij zit lekker een bammetje te bikken en een bakkie te doen en zij nemen ondertussen vakkundig je Appeltje mee en doen deze voor een leuke som van de hand.

Waar rook is, is vuur. (Alhoewel dat ik ook ETE gelijk geef. Fabeltjes zijn zo de wereld in geholpen).

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#6 Bericht door PA0ETE »

Hoor ik daar mijn naam langskomen? ;-)

Je kunt bij de instellingen de zichtbaarheid uitschakelen, dan loop je sowieso natuurlijk minder risico. Het kunnen schakelen van de zichtbaarheid heeft een veiligheidsreden. Bij een aantal apparaten (o.a. mijn smartphone) kun je de zichtbaarheid niet langer dan 10 minuten ingeschakeld laten. Daarnaast kun je gewoonlijk ook het hele bluetooth-gebeuren uitschakelen.

Je bent met dit soort dingen echter nooit 100% veilig. Ik bedoel, misschien bén je het wel, maar je kunt het niet weten.

Een jaar geleden van een beveiligingsexpert gehoord dat er hackers zijn die zonder autorisatie een PC in kunnen via de WiFi-aansluiting. Dat betekent onder andere dat hij er als veiligheidsexpert rekening mee houdt gaat dat het technisch mogelijk is om een virus of trojan te maken die zich via Wifi rechtstreeks van de PC van de ene buur naar die van de andere buur verspreidt, zonder dat er een sleutel of wat ook bekend is. De door hem beveiligde PC's hebben bijvoorbeeld nooit een on-board wireless netwerk-kaart en ook geen bleutooth. Die kun je softwarematig wel uitzetten, maar je weet nooit zeker of er niet toch een grapjurk is die daar te zijner tijd iets op weet te bedenken. Veilige PC is alle wireless eruit. Dan gaat het wel om de hoogste graad van beveiliging die je zou kunnen wensen.

De vraag is altijd wat is het belang. Bij mij in de buurt zijn een tijdje terug alle sloten vervangen door betere. Bij zo'n beter slot duurt het een inbreker met gemiddelde vakkennis 10 minuten om zo'n slot te omzeilen. Een slot in het midden en eentje boven en beneden, dan zou een gemiddelde inbreker er 30 minuten over doen. Maar ja, goed als ze binnen willen dan komen ze altijd binnen. Hoe hoog is de barrière die je wilt opwerpen? Een draadje explosief rondom de deurpost en er is geen veiligheidsbeslag tegen opgewassen. En was het wel zo dan lukt het met een RPG dus wel. Bij bankfilialen en parfumeriezaken zie je dat ze inmiddels aardig richting regelrechte antitankwal opgaan met die metalen palen voor de panden of bij een noodgebouw een complete vangrail eromheen. Maar goed, het moet op een gegeven moment wel leefbaar blijven. Als je het zeker wilt weten moet je een bewaker voor je auto inhuren en voor het geval ze dubbelgangers zouden willen inzetten moet die elke keer als jij bij je auto komt je legitimatie laten controleren. Handig is als de man (of vrouw) over een rijbewijs beschikt zodat ie ook af en toe het stuur van je kan overnemen. Oh ja, en vergeet niet van tevoren de antecedenten van die persoon na te trekken... ;-)

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1800
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#7 Bericht door PA9CW »

Een vermakelijk verhaal van PA0ETE. Vooral de laatste alinea is erg grappig. :D
De vraag blijft, natuurlijk : hoe ver wil je gaan ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#8 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#9 Bericht door PA0ETE »

PA9CW schreef:Een vermakelijk verhaal van PA0ETE. Vooral de laatste alinea is erg grappig. :D
De vraag blijft, natuurlijk : hoe ver wil je gaan ?
Thanks!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD4M schreef:Het is weer bijna vakantie en ik neem mijn macbook mee. In Frankrijk ga je onderweg wat eten of drinken en neemt dus niet alles van waarde mee uit de auto. Nu hoor je verhalen dat er bendes zijn die op basis van uitgezonden signalen deze laptops kunnen opsporen. Zendt een Macbook of ieder willekeurige laptop iets uit wanneer de klep dicht gaat. Bij de Macbook gaat alles in slaapstand en gebruikt nagenoeg niks aan stroom. De Macbook is volgens mij al een jaar nooit echt uitgezet. Klep dicht als je klaar bent. Klep open en in enkele seconden ben je weer aan de slag. Om de 7 uur even aan de voeding.

Kan men met een apparaatje daadwerkelijk laptops in auto's detecteren? Er gaat ook een vaag verhaal dat men zelfs lekstroompjes van laptop batterijen kan detecteren.. dan zou zelfs helemaal uitzetten niet voldoende zijn.

Maarten
PD4M

Maarten,

mijn Macbook stoort als ie open is wel op de TV (ik kijk op een keuken tv via een draadloze video verbinding). Maar als ie dicht geklapt(slaapstand) is merk ik niks.


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#11 Bericht door pa3agz »

Jongens,

Denk toch eens aan de kooi van Faraday. Laat geen lekken (WIFI of Bluetooth) toe.
Alu case of laptoptas met aan de binnenkant folie oid.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#12 Bericht door PE1DTQ »

Poe. :roll:

Hier slaapt men nog met deuren "niet op slot" en heeft menigeen een onbeveiligd WIFI-netwerk.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#13 Bericht door PF9ZX »

PE1DTQ schreef:Poe. :roll:

Hier slaapt men nog met deuren "niet op slot" en heeft menigeen een onbeveiligd WIFI-netwerk.
In dit zieke land vol met zieke geesten is dit echt niet meer mogelijk helaas. Dat het "kan" is slechts schijn want je bent een keer aan de beurt. Het is niet de vraag OF maar WANNEER :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#14 Bericht door PE1DTQ »

Ja, ik zal het ook zeker niet doen. Ik kom dan ook uit de randstad.

Mijn dochter wordt bijv. door haar vriendinnen nog steeds gek aangekeken, omdat wij dus de fietsen, auto's en huisdeuren op slot doen.

Dit plaatselijke gevoel bevalt me natuurlijk wel en na 10 jaar hier te wonen, wordt je zelf toch ook makkelijker.

gr.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Zend een laptop in slaapstand een bluetooth signaal uit?

#15 Bericht door coolepascal »

PE1DTQ schreef:Poe. :roll:

Hier slaapt men nog met deuren "niet op slot" en heeft menigeen een onbeveiligd WIFI-netwerk.
Mijn jeep staat hier gewoon op de parkeerplaats,
HF-Set staat er los in samen met wat ander los grut dat je in zo'n wagentje gewoonlijk aantreft,
een contactsleutel om er mee weg te rijden is bij een Nekaf niet nodig.
Afbeelding
(note: deze foto heb ik niet gisteren genomen)
Enige bewaking is door de haan op de kerktoren hier tegenover
(en welicht de zich overal mee bemoeiende dorpsgek die hier twee deuren verder woont)
Tijdje geleden DAFje van een vriend van mij geleend ook geen probleem
Ik ben blij dat zoiets in Nederland allemaal nog mogelijk is.
Afbeelding
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie