We gaan naar de kelder!

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

We gaan naar de kelder!

#1 Bericht door PA2LO »

Mijn shack gaat verhuizen en wel naar een nieuw aan te leggen kelder. Eindelijk de ruimte om de rotzooi te laten slingeren waar ik dat wil :mrgreen:

Een nieuwe kelder levert natuurlijk ook de mogelijkheid op om direct een goed aardingssysteem aan te leggen. Maar...is dat echt nodig? Ik heb mijn apparatuur nu ook niet aan de aarde liggen. Wat schiet ik er mee op en waar moet ik rekening mee houden?

Ook nog een issue: natuurlijk wil ik zorgen voor voldoende doorvoeren voor (antenne)kabels etcetera. Iemand ervaring daarmee en bruikbare tips? (los van "zorg voor voldoende doorvoer mogelijkheid" :wink: )

Tenslotte: waar ik wel een beetje bang voor ben is de modulatie: een klein "betonnen hok" levert vaak een wat hol geluid op. Hoe voorkom ik dat ik zometeen overal 'eierdoosjes' aan de wand moet monteren om een beetje natuurlijk geluid zonder echoput-gevoel te kunnen produceren in phone?

N.b. het risico van vocht i.c.m. mijn apparatuur was mijn eerste angst, maar dat punt is door de aanstaande bouwer van de kelder volledig weggenomen.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: We gaan naar de kelder!

#2 Bericht door PE1LGW »

En goede aarde is nooit vekeerd.
En dat het hol klinkt, er staat toch een hoop zooi in, dan klinkt het nooit hol.
Maar neem de proef op de som, hang meer een in een lege kamer ( kelder ) een schilderij op dit is al merkbaar in de de akoestiek, dus gewoon iets op de vloer. en zo hier en daar wat tegen de muur, kast buro, ja zal al snel merken dat het hol klinkken zo over is.
Een goede ventilatie en wat verwarming er in, dan wordt het zeker wat.

Ik zelf, in mijn shack kan ik niet uit komen op 2 meter en 70 cm tegelijk de kamer is maar 2.4 meter breed, 2 meter en 23 cm kan net, ben naar een ketel hok verbannen.
Mocht je nog een plekje vrij hebbben Hi

Dus al een aardige luxe om een eigen hok te krijgen.
maar dan je druk maken over een echo in de kamer, shame on you :wink:
Maar als het klaar is, een foto is nooit verkeert

Mocht je nog iedeeen willen hebben.
kijk eens op deze site van K1TTT http://wiki.k1ttt.net/

groetjes van een jaloerse PE1LGW :wink:
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: We gaan naar de kelder!

#3 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: We gaan naar de kelder!

#4 Bericht door lloyd »


Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: We gaan naar de kelder!

#5 Bericht door PA2OLD »

Je zou platen met noppen-schuim kunnen plaatsen.
Dat spul kan je bijvoorbeeld bij de Praxis kopen, ze zijn verpakt per 2 platen.
Lijmen op bijvoorbeeld een plaat triplex of desnoods rechtstreeks op de muur.
Dat noppen spul dempt prima en wordt ook professioneel gebruikt om galm te dempen.

Afbeelding
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: We gaan naar de kelder!

#6 Bericht door PA2LO »

Ja die platen noppen-schuim: maar plak je die zo op de muur of werk je die nog af met iets ervoor. Ik heb zelf nogal last van stof-allergie, dan lijken me die dingen ook niet echt handig. Hmmm...

Bedankt voor de link van de RSGB: ga ik lezen!

Ik werk nu in phone eigenlijk altijd met koptelefoon en footswitch. Weer terug naar de handmicrofoon zou ik liever niet doen, lijkt me bij contesten ook niet handig (niet dat ik nu zo'n actieve contester ben, maar wellicht zometeen met mijn 'eigen' plekje wel).

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: We gaan naar de kelder!

#7 Bericht door 19DT2120 »

Hang eens een paar oude gordijnen op in die ruimte ,dat dempt al een hoop.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: We gaan naar de kelder!

#8 Bericht door PH4CK »

plak vinyl op de muur, ziet er goed uit en dempt de galm.

voor de 230 heb je zowiezo contactdozen met randaarde nodig.
leg er een aparte aarde naartoe nu kun je het nog makkelijk wegwerken (desnoods gebruik je de wapening van het beton)
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: We gaan naar de kelder!

#9 Bericht door PA9X »

PA2LO schreef:Ja die platen noppen-schuim: maar plak je die zo op de muur of werk je die nog af met iets ervoor. Ik heb zelf nogal last van stof-allergie, dan lijken me die dingen ook niet echt handig. Hmmm...
Dit zijn volgens mij platen die je zo aan de muur kunt plakken:

http://www.imbemakunststofchemie.nl/Imb ... /Absorptie

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: We gaan naar de kelder!

#10 Bericht door PA2LO »

Jean-Paul, klinkt interessant. Bedankt voor de link.
Spraak heeft toonfrequenties tussen de 500 en 2000 Hz, als ik kijk naar de eigenschappen, dan zou dit een mogelijke oplossing kunnen zijn. Maar eens uitzoeken wat dit kost: als ik naar de toepassingsgebieden kijk, vermoed ik dat het geen goedkope oplossing zal zijn.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: We gaan naar de kelder!

#11 Bericht door PA5COR »

Ik zit in de woonkamer, beton, laminaat vloer, etc.
Simpele oplossing, niet de microfoon van een meter afstand aanspreken met alle gain en processor aan.
Mijn MD-1 microfoon zit op een boom, en met het willen praten draai ik deze naar me toe en bespreek hem zijdelings vanaf 5 cm afstand.
Klaar met praten? boom wegdraaien, geen last meer van.
EQplus met downwards expander en veel betere instelbare compressor erin helpt ook.
Heeft ook nog een hoog/laag regeling voor de klankkleur ;)

Zo kan ik in de huiskamer met tv aan gewoon een qso voeren zonder dat het tegenstation op achtergrond lawaai wordt getracteerd, en ook geen echokamer hoort.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie