SMPS

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

SMPS

#1 Bericht door PA0LPS »

Hey forumleden,

zie mij genoodzaakt de DVD-speler van ons huishouden te repareren.
Die hield er namelijk zomaar mee op.
Er zit een switched mode power supply in, die constant op 230 V staat.
En er komt niets uit (over de elcootjes aan de uitgang gemeten).

(Ja ja, de zekeringetjes zijn nog in orde).

Echter, mijn kennis over dit soort schakelingen schiet tekort.
Weet iemand waar ik een schema kan vinden en wat er zoal aan kapot kan gaan aan een SMPS?

73
Bert
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: SMPS

#2 Bericht door PE1LGW »

Beste Bert

Misschien handig om aan te geven om welke dvd speler het gaat.
merk en type nummer ( fototje doet het ook altijd goed )
Let op, er staat inderdaad op een kant van de voeding altijd 220 v.
Dus op letten.

maar de schematheek in wageningen heeft mogelijk de doc.

Er zijn voedingen die alleen maar spanning afgeven als deze belast worden.
Nu zal de stroom niet veel behoeven te zijn. dus even rekenen en belasten met wat lampjes of een weerstand.

Nu is het altijd de vraag, of het redabel is om hier tijd en geld in te steken, voor de reperatie, je kan voor 30 euro al een nieuwe DVD speler aan kopen. maar kan wel leerzaam zijn.

PE1LGW

have fun
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: SMPS

#3 Bericht door PE5PVB »

Vervang in ieder geval de elco van de oscillator eens, deze zit primair. Is vaak iets van 47uF. Controleer daarna of er in het secundaire gedeelte geen diodes in sluiting zijn gesprongen. Mogelijk dat er ook wat elco's rot zijn bv. in het terugkoppel circuit.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: SMPS

#4 Bericht door PA2LAD »

Ik had laatst een 19" flatscreen monitor die niet meer wilde werken. Na wat zoeken een aanwijzing gevonden dat de top van de elco je visueel laat weten, dat hij ermee is genokt. Meestal is er een kruisje in het huisje en als dat een beetje bol staat, dan is het einde oefening. Bij mij waren het 2 elco`s van 2200 uF. Nu is een DVD wel geen flatscreen, maar de voeding zal niet veel in werking verschillen. Mogelijk zie je ook die bollende behuizing. Elco vervangen en gewoon proberen. Mijn monitor werkt weer als een zonnetje.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: SMPS

#5 Bericht door PA3LS »

De kans is groot dat er wat opgezwollen of uitgedroogde elcootjes in zitten. Als 't maar een handjevol elco's betreft, kun je ze net zo goed allemaal even vervangen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: SMPS

#6 Bericht door PA3JMS »

Zeker stellen dat het de voeding is. Als er een sluiting in de belasting zit schakelt de voeding ook uit.

Vergeet ook de half geleiders niet. Het is een schakelende voeding. Dus zit er iets van een transistor of FET in en deze zou dus defect kunnen zijn.

Kijk ook al je soldeer verbindingen na. Vooral de soldering van zwaardere componenten of componenten met dikke aansluitingen kunnen het na een aantal jaren wel eens aflaten weten.
73 Jan

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: SMPS

#7 Bericht door PE9ZZ »

Switchmode Power Supplies zijn altijd een beetje lastig te repareren. Van't weekend nog eentje onderhanden gehad die ontplofte omdat-ie op 110V stond. Was een automatische schakeling die dat deed... 't Is helemaal goed gekomen, gelukkig. Hoogspanningstorren zijn gelukkig niet duur meer.

Vaste prik bij eerste hulp bij SMPS: check voor bolstaande elco's, zoals PD3LV ook al aangeeft. Zijn die er, allemaal vervangen. En wel door dezelfde types, 105°C low ESR elco's. Check ook voor 310V over de grote primaire elco van pakkumbeet 47uF. Zijn je elco's goed dan is eigenlijk geen algemene tip meer te geven. Vaak is er nog een opstartweerstand aan de primaire kant van 100-470k die er weleens mee uitscheidt, en een daaraan verbonden elco die al z'n capaciteit verliest. Daarna wordt het topologie-specifiek. Zit er een UC3843 achtig circuit in of een TOP200? Primaire stabilisator of iets secundairs met een optocoupler? Met andere woorden: meer info nodig, mooie closeup ofzo.

Nog een fijne tip: houdt er rekening mee dat het circuit aan het lichtnet hangt en potentieel dodelijk is. Gebruik een scheidingstrafo. Heb je die niet koop er een!

Tjerk, 9ZZ

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: SMPS

#8 Bericht door PE5PVB »

Inderdaad. Maar wat ik beroepsmatig het meeste tegen kom in defecte schakelende voedingen:

1. Defecte elco's secundair (hoeven niet altijd bol te staan!)
2. Diodes in sluiting secundair
3. Elco oscillatorcircuit
4. Elco 300V circuit
5. Defecte schakelfet/IC

Vergeet niet, als de voeding niet start, wat blijkt uit dit verhaal, dan kan de 400V elco vaak nog geladen zijn. Let daar mee op! Ontlaadt deze even met een stukje schuimrubber die ook gebruikt wordt om IC's antistatisch te verpakken, werkt prima!

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: SMPS

#9 Bericht door PA0LPS »

Heren, bedankt voor jullie tips tot zo ver.
Heb nog geen tijd gehad om verder naar het apparaat te kijken maar binnenkort ga ik er mee aan de slag!

Het gaat overigens om een Samsung DVD/VCR Dual Deck, type DVD-VS 500.
Videorecorders zullen ze wel niet meer maken vandaag de dag, deze combi's, denk ik, waarschijnlijk ook niet.

Groeten
Bert
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: SMPS

#10 Bericht door PE9ZZ »

PE5PVB schreef:2. Diodes in sluiting secundair
Stukkende secundaire diodes ben ik nog nooit tegengekomen. Wel primair, met de bijbehorende ontplofte zekeringen en FETs/transistors. En in navolging van m'n eerdere post:
6. Opstartweerstand (primair) met bijbehorende elco (ook punt 3).

Tjerk, 9ZZ

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: SMPS

#11 Bericht door PE5PVB »

Ik ben het in de afgelopen 11 jaar toch al tientallen keren tegengekomen, maar dan heb je het wel over een paar duizend reparaties.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: SMPS

#12 Bericht door PE5PVB »

Doet ie het alweer?

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: SMPS

#13 Bericht door PA0LPS »

Nee nog steeds niet!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Plaats reactie