Gel vs. AGM accu

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Gel vs. AGM accu

#1 Bericht door PD4M »

In Rosmalen kon ik geen accu vinden voor veldwerk. Dus nu struin ik de batterijshop/stroomwinkel websites af. Ik kom daar accu's van 7 Ah tegen in twee verschillende soorten. De Gel en de AGM accu. De Stroomwinkel beschrijft het verschil als:
Deze AGM (Absorbent Glass Matt)- accu is door de zeer lage
interne weerstand uitermate geschikt voor Elektrische golfkarren,
electrosche scootmobielen, alarmsystemen, UPS systemen kleine
motoren etc. Een GEL accu heeft een grotere interne weerstand
en is mede daardoor minder geschikt voor voornoemde toepassingen.

De Gel-accu heeft een iets hogere interne weerstand maar gaan langer mee: 600 cycli bij 50% ontladingen en tot circa 12 jaar levensduur.
Een GEL accu heeft een grotere interne weerstand dan een AGM accu en is mede daardoor minder geschikt voor het gebruik in service auto's, campers, boten etc.
Waar gaat de voorkeur naar uit voor het voeden van een zender? Een hoge of een lage interne weerstand. En waarom?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Gel vs. AGM accu

#2 Bericht door PA9X »

Hier staat de juiste uitleg:

http://www.batterystuff.com/tutorial_ba ... l_agm.html

Ik zou voor AGM gaan.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Gel vs. AGM accu

#3 Bericht door PD4M »

Dank je maar deze website geeft eigenlijk aan wat ik ook als 'quote' had opgegeven. Mijn vraag is waar de voorkeur van de zendamateur naar uitgaat. Niet het feit dat de AGM 100x meer wordt verkocht dan de gel accu. De VW Polo is momenteel de meest verkochte auto van NL, maar voldoet in mijn situatie niet omdat ik daar mijn vouwwagen en gezin niet mee over de Brennerpas kan krijgen... :D

Als leervraag had ik dan verder nog dat ik graag wil weten of een hoge of lage interne weerstand te prefereren valt en vooral waarom!

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Gel vs. AGM accu

#4 Bericht door PA3LS »

Dat hangt van je zender en je gebruik af.
Hoeveel stroom ga je trekken? Welke spanningsval is acceptabel? Hoe veel gebruik je de set?
Een klein 5w zendertje is al gauw tevreden met een gel accutje uit een noodstroominstallatie.
Een dikke legerset met roterende omvormer moet wel even wat meer accupower hebben, maar de stroom zal waarschijnlijk redelijk constant blijven waardoor de interne weerstand niet zo'n grote rol speelt. Gezien het stroomverbruik is een grote capaciteit wel zeer belangrijk.
Een moderne SSB zender met een flink vermogen zal gemiddeld misschien niet zoveel stroom trekken, maar wel grote piekstromen (e.e.a. afhankelijk van audioprocessing!). Dan is de interne weerstand weer van groot belang.

7Ah gel accu's kan je vaak uit standby gebruik krijgen voor een grijpstuiver. Ze hebben dan 2 of 3 jaar standby gestaan in een noodstroominstallatie waarna ze uit voorzorg worden vervangen, terwijl ze nog prima jaren lang bruikbaar kunnen zijn.
Ik heb een aantal staan, en hier gaan ze meestal nog 3 jaar mee. Ik gebruik ze onder andere voor de accuboormachine waarvan de eigen accu's al lang overleden zijn...
Bij mij gaan die gel accu's regelmatig kapot doordat ik wel eens vergeet die dingen op te laden als ze leeg zijn. Als je ze niet laadt als ze leeg zijn, dan is het snel voorbij. Gelukkig komt mijn vader vaak genoeg thuis met een stel van die dingen uit de noodstroominstallatie.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Gel vs. AGM accu

#5 Bericht door PE7EB »

Ik sluit me aan bij het verhaal van PD3LV, met de aanvulling dat het type gel-accu wat hij beschrijft ontworpen om in principe 24/7/52 aan een druppellader te hangen en eigenlijk nooit ontladen te worden.
Inderdaad worden deze bij brandmeldinstallaties conform de geldende normen naar 3 jaar vervangen.
Door mijn functie kan ook ik beschikken over een redelijke voorraad van deze accu's, variërend van 2 t/m 27 Ah.
Voor mijn activiteiten (FT-817 met 7Ah en IC-706 met 25Ah) voldoen ze prima.
Heb ik meer, of langduriger energie nodig, trek ik het aggregaat wel aan :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Gel vs. AGM accu

#6 Bericht door PD4M »

PE7EB schreef: Heb ik meer, of langduriger energie nodig, trek ik het aggregaat wel aan :)
Waar stop jij die nou in je rugzak? Hoog of Laag?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Gel vs. AGM accu

#7 Bericht door PE7EB »

2taktbenineplofferstroommaakapparaat gaat NIET in de rugzak, maar alleen achter in het automoblik mee :wink:
Accu's van 7Ah 2 stuks zitten tegen het rugvlak van de rugzak, één onderin, één halverwege.
Daarboven zit nog een vakje voor de LDG 817 tuner, met kabels en een BalUn.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Gel vs. AGM accu

#8 Bericht door PA3LS »

PE7EB schreef:Ik sluit me aan bij het verhaal van PD3LV, met de aanvulling dat het type gel-accu wat hij beschrijft ontworpen om in principe 24/7/52 aan een druppellader te hangen en eigenlijk nooit ontladen te worden.
Klopt helemaal: er staat op 'Designed for stand-by use'
Cyclisch gebruik zal zeker een uitwerking hebben op de levensduur. Als PD4M nieuwe 7Ah accu's koopt, dan moet hij goed opletten dat hij geen stand by accu's koopt.
Als je ze gratis uit oude noodstroomvoorzieningen kan krijgen, dan is het natuurlijk geen probleem als ze wat korter mee gaan.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Gel vs. AGM accu

#9 Bericht door PD4M »

Het wordt me nu toch allemaal net iets te ingewikkeld. Wat is een stand-by accu? Wat koop ik nu het beste een gel of een AGM accu? Doel zal zijn in het veld (of op de berg - SOTA) mijn FT-897 met laag vermogen gebruiken en later een ft-817 of andere QRP rig. Ik heb een slimme accu lader gekocht bij de Lidl. ik neem aan dat er ook een AGM accu mee te laden is.

Vanwege gewicht zal ik gaan voor 7,x Ah.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Gel vs. AGM accu

#10 Bericht door PA3LS »

Een standby accu is bedoeld voor noodstroom installaties waar ze vooral aan de druppellader hangen en zelden ontladen en weer opgeladen worden.

Ik lees dat de FT897 max 22a trekt bij het zenden. Je moet daar echt een heel goede accu voor hebben om dat ook te kunnen benutten. Een 20Ah accu met lage interne weerstand zal daarvoor nodig zijn.
Op lager vermogen (25w?) trekt 't misschien 4a - dat is iets wat jij kan meten ;). Mijn net opgeladen, oude veel gebruikte 7Ah standby accu zakt in van 12,6v tot 12v bij 5a. Dat zou een pas opgeladen accu dus wel trekken.
Een FT817 trekt 2a volgens de brochure en dat gaat vast prima. Spanning zakt bij 2a 0,2v in.

Maar waarom eigenlijk loodaccu's? Die zijn zwaar, je kan ze niet snel laden, ze zijn hooguit goedkoop maar als je een FT817 hebt is de prijs van een lithiumaccu niet meer zo significant (http://www.dealextreme.com - zoek maar eens naar 18650 cellen)

De lidl lader is waarschijnlijk bedoeld voor autoaccu's met een flinke capaciteit (>20Ah). De laadstroom is ongetwijfeld te hoog voor een 7Ah accu. Je kan beter niet met meer dan 1/10 c laden (dus 700mA voor een 7Ah accu)
Gelaccu's en waarschijnlijk die AGM's zijn gevoelig voor het laadproces. Overladen is geen probleem bij een autoaccu omdat je daar het water bij kan vullen. Overladen bij een gesloten (gel)accu is blijvend capaciteitsverlies.

Bij twijfel: laat je adviseren door de accuhandel, accu's laden en op de juiste manier gebruiken is een vak opzich.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Gel vs. AGM accu

#11 Bericht door PD4M »

Dank jullie wel zo ver. Maar een antwoord op hoge of lage interne weerstand heb ik nog niet. Mag ik uit jullie opmerkingen destilleren dat iets wat plotseling veel stroom vraagt, zoals een scootmobiel, een accu met hoge interne weerstand nodig heeft? En dat een radio met op hoog vermogen 100 watt dus opeens ook behoorlijk aan de accu trekt en dus ook een hoge interne weerstand moet hebben. Dat een FT-897 op 20 watt (ca. 4A) een twijfelgeval is en dat het bij een FT-817 met zijn max. 5 watt niet veel uitmaakt. Op internet lees je in SOTA en veldwerk kringen dat ze een weekend doen met hun 7,x Ah SLAB en de FT-817.

Mijn lader is een Lidl lader voor Auto en motoraccu's voor 6 en 12 V en 1,2 tot 120Ah capaciteit. Met continue- en onderhoudsladen en 'verfrissingsmode'. Moet volgens mij prima werken.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gel vs. AGM accu

#12 Bericht door pa5cal »

Nee precies andersom.

Hoge interne weerstand betekend veel intern verlies bij grote stromen en je spanning zakt dus in. Lage interne weerstand betekend grote stromen kunnen leveren (afhankelijk van het formaat accu natuurlijk).

Haal even een van je oude examen vragen erbij :) teken 2 weerstanden in serie en een accu. De ene weerstand is je belasting en de ander stelt de interne weerstand voor. Ga maar eens met de waarde van de "interne" weerstand spelen en kijk wat er gebeurd.

-P

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Gel vs. AGM accu

#13 Bericht door PA3LS »

Overigens, niet gevraagd maar wel belangrijk: je kan beter een diepontlaadbeveiliging er bij nemen. De radio gaat waarschijnlijk door totdat de accu helemaal leeg is, of misschien staat ie een hele nacht aan op de squelch. Met wat pech is je accu de volgende dag leeg en in het geval van loodaccu's gaan ze dan heel snel stuk.

Als je wil kan je van mij eens een 7Ah gel standby accu lenen. Kijk maar eens of dat bevalt en of de 20w set tevreden blijft als je hard moduleert (in ssb). Ophalen in Zaandam of Amsterdam. Wel opletten dat je 'm niet te ver ontlaadt (11,5v onbelast ofzo, weet iemand daar meer van?)

Voor de FT-817 zou ik lekker een stapel goeie kwaliteit Ni-MH cellen halen. Dat weegt veel minder en de goeie kwaliteit cellen van tegenwoordig zitten rond de 2000-2500mAh - da's theoretisch ruim een uur continu zenden. Ik zag ergens dat het originele accupak 1000mAh is.
Als je voor goedkope (aldi, lidl) Ni-MH's gaat, koop dan 1,5x de hoeveelheid die je daadwerkelijk nodig hebt, omdat er waarschijnlijk een paar stuk gaan na een paar maanden. Vermijd snelladen.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Gel vs. AGM accu

#14 Bericht door lloyd »

PD3LV schreef:De radio gaat waarschijnlijk door totdat de accu helemaal leeg is, ...
waarom is dat waarschijnlijk?

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Gel vs. AGM accu

#15 Bericht door PE1RIK »

Ik merkte gisterenavond met een test met mijn 817 dat hij doorgaat tot ca 8,4 volt. En dan schakelt hij gewoon uit.

Met een loodaccu zijn de 6 cellen dan ontladen tot 1,4 volt. En dat betekent einde accu. Vol zijn ze per cel 2,2 volt (13,2 volt klemspanning) en leeg 1,9 (11,5 volt klemspanning) ofzo.

Dus een beveiliging die de accu afschakelt (of een waarschuwing geeft) vanaf 11,8 volt lijkt me heel nuttig.

Plaats reactie