Gel vs. AGM accu

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Gel vs. AGM accu

#16 Bericht door PD4M »

Bij Wimo hebben ze nu de Pwrcheck voor 100 nog wat euro. Maar op Ebay (http://cgi.ebay.nl/T2M-Smart-Guard-Akku ... 483f6ec80f) zag ik de Smart Guard.

Afbeelding

Werkt waarschijnlijk niet met de gelaccu's maar wel met lichtere en compacte batterijen. Want ik begrijp dat de de radio pas afslaat wanneer het eigenlijk te laat is. Hiermee kun je dat bewaken lijkt me.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Gel vs. AGM accu

#17 Bericht door PA3LS »

Voor Ni-MH's heb je geen beveiliging nodig.
Voor loodaccu's en lithium's wel. Veel lithiumcellen hebben tegenwoordig ingebouwde beveiligingen - al schakelen die soms iets te laat af. Check de reviews! www.dealextreme.com

Je kan de spanning met een multimeter in de gaten houden, maar dan moet je er dus zelf op letten. Dat ebay dingetje lijkt de spanning niet af te schakelen beneden een bepaalde spanning en doet dus niet meer dan een multimeter vrees ik. Bovendien staat er niet bij dat ie ook voor loodaccu's te gebruiken is.

Maar maak eens een keuze. Een FT-817 kan prima op een stuk of wat Ni-MH AA cellen die je tegenwoordig voor 'n grijpstuiver bij de aldi kan halen, dat scheelt vele kilo's. Voor hoge vermogens kan je beter een accu gebruiken, maar we weten nog steeds niet zeker hoeveel stroom je 20w transceiver trekt. Als die hetzelfde rendement heeft als de FT-817 trekt ie zo'n 8a als je het vermogen domweg vermenigvuldigt en dat is veel om uit een 7Ah accu te halen.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Gel vs. AGM accu

#18 Bericht door PD4M »

Maak eens een keuze!
Dat had ik eigenlijk al gedaan door voor een goedkope gelaccu te willen kiezen. Maar toen ik de websites afstruinde naar een nieuwe kwam ik opeens dat verschil tussen gel en AGM tegen en daarom gooide ik het in de groep. Ik heb momenteel geen werk en mijn aanschaf van de 817 moet dus even wachten. Omdat ik toch graag eens in het veld wil zenden, ver weg van stads QRM, heb ik alleen nog een accu en een voedingskabel nodig. Dat kan ik nog wel betalen. De NIHM en LIPO experimenten komen later wel weer. Dus met een FT-897 op laag vermogen en mijn end fed antenne in een boom geslingerd. Rij ik met mijn auto naar een mooi landelijk plekje... Ik zie het al helemaal zitten. Met een 7 Ah accu kan ik dan wel een middagje uit de voeten denk ik.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Gel vs. AGM accu

#19 Bericht door PA3LS »

PD4M schreef:Maak eens een keuze!
Rij ik met mijn auto naar een mooi landelijk plekje...
Probleem opgelost. De startaccu kan geweldig hoge stromen leveren.

Maar als ik jou was zou ik effe ergens een noodstroom gel accu vandaan halen. Er is vast wel een beveiligingsbedrijf die er een paar kan missen als je het aardig vraagt. Officieel mogen ze ze niet weggeven volgens mij, maar ik zie vaak genoeg partijen opduiken op rommelmarkten en radiobeurzen.
Als dat al aardig werkt, dan kun je later nog over gaan tot het aanschaffen van een nieuwe accu.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gel vs. AGM accu

#20 Bericht door pa5cal »

Inderdaad, door de grote plaat oppervlakte van start accu's kunnen deze enorme stromen leveren, maar pas op dat je ze niet gaat deep-cyclen. Sterker nog, langer dan een tiental seconden die hoge stroom en je gaat "in de platen vreten"

Een 2e hands accu van 7ah en een afgedankte 1farad condensator van een boom-auto om je spraak pieken op te vangen en af te vlakken lijkt me de meest nuttige keuze, deze zijn doorgaans voor prikkies te krijgen. (probeer het eens bij je lokale boom-auto-winkel, units die niet meer mooi zijn en in een show-auto passen liggen daar soms voor wegwerp prijzen)

-P

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Gel vs. AGM accu

#21 Bericht door PD4M »

Is een boom-auto een schade auto? Dus bedoel je ga naar het plaatselijke sloopbedrijf?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Gel vs. AGM accu

#22 Bericht door PE7EB »

Ik denk eerder aan een boem-boem-boem, 120 bpm auto, zo eentje waarbij je als je er een deukje in rijdt alleen even de stereo op max. moet zetten, de overdruk doet daarna de rest :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gel vs. AGM accu

#23 Bericht door pa5cal »

Haha, ja sorry ;) spraaktaal...

Ik doelde inderdaad op een forse audio-mobiel. Zo eentje waar tenminste 2x15 inch blaffers in moeten enz enz. (of 18")

http://www.youtube.com/watch?v=cedfX-gzHuM

-P

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Gel vs. AGM accu

#24 Bericht door PA9X »

@Maarten: wat is je budget voor een accu, en wat wil je max. aan gewicht meenemen?

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Gel vs. AGM accu

#25 Bericht door PD4M »

Ik had de lichte nieuwe type batterijen even op de lange baan geschoven. En dus op zoek naar een gel accu van 7 Ah vanwege het nog te dragen gewicht van ca. 2.5 kilo. Kon de tien euro exemplaren in Rosmalen niet vinden dus had me er bij neergelgd om er een online te kopen. Bij Conrad zag ik er een voor 28 euro. En bij de stroomwinkel een van 19 euro. Dus zoiets zal het dan wel worden.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Plaats reactie