Welke accu voor portabel zenden?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#31 Bericht door PH0NO »

Vanuit HobbyKing is inmiddels het volgende naar mij onderweg:
2200 mAh Lipo's voor de 817
8400 mAh LifePo voor de 897
Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger

Nu afwachten. Een deel van de spullen komt vanuit HK (let op met prijsverschillen tussen DE warehouse en HK warehouse mocht je bij HobbyKing inkopen).
Ervaringen zal ik hier weer posten.

Groeten,
Lars / PD0RLH
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#32 Bericht door PH0NO »

Update:

Ik heb een deel van de spullen nu al binnen: de 2200mAh LiPo's (uit warehouse in Duitsland dus na 2-3 dgn binnen) en de Turnigy lader (via HK slechts een week onderweg). De LifePo laat nog op zich wachten.

Het gebalanceerd opladen van de 3S Lipo's (ze werden geleverd op 11,1V en zitten vol bij 12,6V) duurde 15 minuten bij 4A. Voorgeschreven maximum laadstroom voor deze LiPo's is 4,4A (2C).
De lader werkt eenvoudig terwijl er aardig wat functies op zitten. Op Internet is wel een handleiding te vinden.

Na het opladen een test gedaan met de 817 op de Lipo's. Ging allemaal vlekkenloos. 5W output is mogelijk (wat niet kan op de interne batterij). Ik heb niet getimed maar de radio heeft op 1 LiPo de hele middag aangestaan met af en een toe een psk uitzending.
Ik heb het voltage niet in de gaten gehouden omdat ik er van uit ging dat de radio op zou houden voordat de accu 9V zou hebben bereikt (3V is minimum voor de LiPo cellen). Dat blijkt inderdaad het geval. De cellen waren op 3,1V blijven steken toen de radio het voor gezien hield. Ik had 3,2V verwacht omdat de 817 het volgens de specs voor gezien houdt bij 9,7V.

Het opladen van de lege batterij duurt 36 minuten.

Als ik ervaring heb opgedaan met de LifePo / 897 combi zal ik een bericht toevoegen.

Groeten,
Lars / PD0RLH
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#33 Bericht door PH0NO »

Weer wat meer ervaring dus: update (2)

Inmiddels veel ervaring met de 8700 LiFePo (4S). Is een perfecte accu. Ik heb er met de 817 o.a. vanuit PAFF-019 gewerkt. De 5W zijn voor deze accu natuurlijk geen probleem.
Hij houdt het dan eindeloos vol.

Ik heb de 817 ook ingezet voor WSPR (20% full power zenden, 80% ontvangen) en dan kan hij een uurtje of 12 door. Dat is precies wat je zou verwachten aan de hand van het vermogen dat de 817 op papier opneemt.

De 897 kan full power op deze accu werken. Levensduur is dan natuurlijk een stuk korter (beetje afhankelijk van tx/rx verhouding)

De 3S LiPo's die ik om hun lage gewicht gekozen heb vergen nog wat meer testwerk. Het lijkt er namelijk op dat de spanning al vrij snel inzakt onder het niveau waarop de 817 nog 5W levert. Dat zou betekenen dat hier toch de 4S LiFePo's een betere keuze zijn. Hier kom ik nog op terug.

Groeten,
Lars (tegenwoordig bekend als PH0NO)
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#34 Bericht door PA3EYC »

lars,
bedankt voor de info. Vraag: welke lader gebruik jij en wat is je bevinding?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#35 Bericht door PH0NO »

PA3EYC schreef:lars,
bedankt voor de info. Vraag: welke lader gebruik jij en wat is je bevinding?
Hallo Maarten,

De charger die ik gebruik is een Turnigy AccuCel 150W. Die kan met maximaal 7A laden en is geschikt voor een hele range aan accu's waaronder de LiPo's en LiFePo's.
Het ding werkt tot nu toe prima. Ik gebruik 'm in balance charge modus waarbij hij netjes alle cellen op gelijk niveau laadt.

Het enige waar je in het begin mee te maken krijgt is de verscheidend aan stekkers. Ik heb er voor gekozen om alles te standaardiseren op XT60 (waar nodig met behulp van zelfgefabriceerde adapterkabeltjes). Ook de spanningskabels voor de radio's zijn nu voorzien van XT60 stekkers zodat ik ze makkelijk portabel in kan zetten.

Als je meer wilt weten ==> gil.

Groeten,
Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#36 Bericht door PH0NO »

Op verzoek een paar plaatjes om het verhaal te ondersteunen.

1. De LiPo 2200mAh naast de 817 (voor een idee van de omvang).
Je ziet daar ook de XT60 connector van de accu, die terugkomt op de voedingsdraad van de 817. Ik heb ook een draad gemaakt met aan de ene kant een XT60 connector en aan de andere kant 2xtulp om de 817 aan de "vaste" voeding te koppelen. Hetzelfde heb ik voor mijn 897 gedaan.
Plaatje 1 - 817.jpg
2. De LiPo 2200mAh naast de LiFePo 8700mAh.
De LiFePo(4) heeft standaard bullet connectoren. Omdat de draad naar de accu nogal dik is heb ik besloten om die connectoren te laten zitten en een adapterkabeltje te maken (ligt er naast)
Plaatje 2 - batteries.jpg
3. De oplader waar ik voor gekozen heb en die me prima bevalt.
Plaatje 3 - lader.jpg
Alles gekocht bij HobbyKing. Let daar bij het shoppen op dat ze verschillende warehouses hebben. Soms is het goedkoper om iets in Europa te bestellen (vooral ivm shipping) maar soms is het goedkoper om het uit het Verre Oosten te laten komen. De prijzen tussen de warehouses verschillen soms enorm. Niet alle artikelen zijn in alle warehouses te vinden.

Groeten,
Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#37 Bericht door pa3agz »

Met belangstelling dit artikel zitten lezen.
Mijn vraag : Waarom heb je gekozen voor een XT60 stekker ??

P.S. Heb ook een FT-817 tranceiver
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

hendrik jan
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2011, 13:12
Roepletters: pd2pch

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#38 Bericht door hendrik jan »

Jumpstarter werkt heel goed. Ik gebruik nooit meer dan 25W op CW. Werk er de hele dag mee. Reservestarter nog nooit nodig gehad. Prima oplossing voor mobiel maar ook in de shack!
Robuust, makkelijk mee te nemen, kabels, schakelaars en de hele mikmak zit er al op. Aansluiten en gaan met die banaan!

Hendrik Jan.

hendrik jan
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2011, 13:12
Roepletters: pd2pch

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#39 Bericht door hendrik jan »

Hoi Maarten, zo een powerstarter werkt heel goed. Is goedkoop, goeie sterke behuizing, makkelijk te vervoeren, niet te zwaar. Kabels, schakelaars alles zit erop. Nu alleen nog aansluiten. Ik werk een dag op een 17Ah jumpstarter met 20W Yaesu 897 portable, wel altijd CW dat wel.
Heb zelfs 2 jumpstarters maar is voldoende om er maar 1 mee te nemen. Misschien voor contest werken.
Ik betaalde E 50,- bij de gamma. Ding blijft goed werken.
Succes!

Hendrik Jan.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#40 Bericht door PE1RIK »

PH0NO schreef:Weer wat meer ervaring dus: update (2)

De 3S LiPo's die ik om hun lage gewicht gekozen heb vergen nog wat meer testwerk. Het lijkt er namelijk op dat de spanning al vrij snel inzakt onder het niveau waarop de 817 nog 5W levert. Dat zou betekenen dat hier toch de 4S LiFePo's een betere keuze zijn. Hier kom ik nog op terug.
Omdat ik zelf nu ook aan het zoeken ben naar LiPo's voor mijn 817 en ik nog een beetje twijfel over een 3S of 4S pack, heb ik dit topic weer eens opgehaald.
Je geeft aan dat de 3S te weinig is voor duurzaam 5 Watt gebruik. Heb je daar nog meer ervaringen mee opgedaan? Ik wil zelf de 817 meenemen voor bijvoorbeeld een SOTA-aktivatie en heb dus ook niet zo lang full-power nodig. Buiten dat, 2,5 watt doet het ook goed.
Maar kun je dan wel op 2,5 watt lang met het accupack doen? Want dan kan ik gewoon de 817 meenemen zonder interne accu en kom dus effectief op hetzelfde resultaat uit als met interne accu, alleen meer capaciteit.

En het andere waar ik me wat zorgen over maak is dat met een 4S de spanning behoorlijk aan de hoge kant is voor de 817. Nu is dat op te lossen door een diode in serie op te nemen, maar dat is ook weer niet de mooiste methode.

En juist omdat je beide accu's hebt, hoop ik dat je -of uiteraard iemand anders!- hier een ervaring kan weergeven.

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#41 Bericht door PH0NO »

Hallo Bart,

Uiteindelijk ben ik met de 3S / 817 combi op stap gegaan. Ze doen het prima en houden het (afhankelijk van de capaciteit die je kiest natuurlijk) lang vol. Het punt is dat ze redelijk snel al rond de 11,5V belanden, wat het punt is dat de 817 de "high power" gaat opgeven. Dan kun je nog een hele tijd door met 2,5W. De onladingsgrafiek is in het begin wat stijl om dan af te vlakken.

Ik zou dus voor LiPos gaan icm de 817.
Voor mijn 857 gebruik ik LiFePo's (dan is gewicht geen issue, power wel).

73,
Lars / PH0NO
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Plaats reactie