Welke accu voor portabel zenden?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#16 Bericht door PA9X »

PD4M schreef:De Lidl heeft deze week een aanbieding (http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl ... _18305.htm).
Afbeelding

Zou dat wat kunnen zijn of is hier de waarschuwing van PD1JP van toepassing?

Inmiddels heb ik ook contact met een SOTA Duitser die Li-ion batterijen gebruikt en een lader van circa 60 euro. Beiden via Ebay uit Hongkong. Bij elkaar iets duurder maar wel lekker licht. De batterij voor 5 Amp weegt nog geen kilo.

Maarten
PD4M
Te weinig specificaties om er wat over te zegen...

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#17 Bericht door pa3dsc »

Ik heb een soort gelijke lader. ca 45 euro bij VVV auto materialen.
http://www.ctek.com/files/manual/XS-800_nl.pdf
Heeft 4 laad regiems. Mischien wordt dat ook bedoeld met 4 laadspanningen?
Bevalt prima is niet tegen te bouwen.
zie ook :
http://www.amerikaanseautopagina.com/fo ... =4&t=68078
N.B. alleen voor loodaccu's !!!

73 martin pa3dsc

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#18 Bericht door PA3EYC »

PD1JP schreef:Een goede lader is wel de sleutel tot efficiënt laden van een accu, daar kan ik als camperaar wel over meepraten. Simpele laders laden een accu niet tot maximale capaciteit. Met een "bouwmarkt" wordt 20Ah misschien tot 12Ah geladen. CTEK is een goed merk. De XS4003 is een 4A lader heeft 5 verschillende laadniveaus en kan bijna alle soorten accu's tot de nok volladen.
Ik heb hier een CTEC XS3600. Ervaring: superlader en superstoringsbron.
Tijdens het laden is de gehele HF-band dicht.
'73, Maarten -PA3EYC-

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#19 Bericht door PD4M »

Even doorzoekend... Li-ion accu's worden al weer ouderwets genoemd. In die power modelhelicopters gaan Lipo's. De lokale modelsportwinkel (Quartel) adviseerde van Pichler de Redpower 11,1V 5700mAh. Een ruige 430 gram zwaar! 80 euro en lader een euro of 50. Met 5 of 10 watt kan ik daar wel een uurtje of wat mee uit de voeten. Ze zijn alleen kwetsbaar en bij beschadiging ontvlambaar. Er moet een doosje om.

Afbeelding
Specs op: http://www.pichler.de/shop/catalog/prod ... bb3cb828b3

Heeft iemand ervaring met Lipo accus? En is die 11,1 Volt handig. De eerst volgende in rij is 14,8 Volt. Dat schijnt te maken te hebben met de individuele cellen.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#20 Bericht door PA3EYC »

Kleine herhaling:
PA3EYC schreef:Ik ben al een tijdje de markt aan het bekijken voor een accupack voor het portable werk.
Daarbij heb ik vooral ook gekeken naar de energie/kg van de diverse accu's.
Op dit moment zijn de LiPo (Lithium Polymeer) daarin koploper. Door die eigenschap worden ze massaal ingezet bij elektrische modelvliegtuigen.
Lipo's hebben wel enkele nadelen.
1. Nominale spanning per cel is 3,7 Volt. Dus 3 cellen geeft 11,1 Volt en 4 cellen geeft 14,8 Volt. Deze 14,8 Volt kan bij volledig geladen cellen nog wel hoger zijn.
2. Bij verkeerd gebruik kunnen ze ontbranden. Dit is mede de reden waarom ze niet gebruikt worden in elektrische auto's of hybriden.

De tweede op de energie/kW ranglijst zijn de LiFePo's of A123 cellen. Deze zijn wel wat zwaarder maar hebben de volgende voordelen.
1. Nominale spanning is 3,3 Volt. 4 cellen geeft dan 13,2 Volt.
2. Kan zeer snel ge- en ontladen worden zonder het gevaar van in de brand vliegen.
Helaas ook nadelen:
Zijn wel wat duurder dan loodaccu's en er is een speciale lader nodig die ca. 50 euro kost.

Kijk eens op de site van hobbyking
Om een voorbeeld te geven: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14074
Een 8,4 Ah accu van iets meer dan 1 Kg. Helaas is de prijs een beetje hoog.
Of 2 keer http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10309 in serie. 4,5 Ah van 634 gram.
Makkelijk voor in de rugzak met een buddystick of -dipole.
'73, Maarten -PA3EYC-

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#21 Bericht door PD4M »

Dank je voor het herhalen Maarten ;-)
Kennelijk maken we hetzelfde denkproces door...
Maar ik vroeg toch ook naar ervaringen met en de vraag of je een zender aan de praat krijgt met 11,1 volt.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#22 Bericht door PA9X »

PA3EYC schreef:
PD1JP schreef:Een goede lader is wel de sleutel tot efficiënt laden van een accu, daar kan ik als camperaar wel over meepraten. Simpele laders laden een accu niet tot maximale capaciteit. Met een "bouwmarkt" wordt 20Ah misschien tot 12Ah geladen. CTEK is een goed merk. De XS4003 is een 4A lader heeft 5 verschillende laadniveaus en kan bijna alle soorten accu's tot de nok volladen.
Ik heb hier een CTEC XS3600. Ervaring: superlader en superstoringsbron.
Tijdens het laden is de gehele HF-band dicht.
Ik snap het niet. Je gaat toch niet laden tijdens het zenden? Dan kun je net zo goed een voeding in het stopcontact doen. Die lader is alleen om de accu thuis te laden, toch???

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#23 Bericht door PA3EYC »

Ja, klopt 100%.
Maar als de accu leeg is moet die worden opgeladen. Als ik dan in de situatie ben dat ik de accu oplaad en QRV wil zijn, via datzelfde stopcontact, dan geeft dat dus problemen.
Dit laatste heb ik afgelopen jaar meegemaakt. Wilde 's avonds op de camping de accu weer opladen. Zender was toen helaas niet te gebruiken.
Vandaar dat ik dit even melde.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#24 Bericht door PA3EYC »

PD4M schreef:Dank je voor het herhalen Maarten ;-)
Kennelijk maken we hetzelfde denkproces door...
Maar ik vroeg toch ook naar ervaringen met en de vraag of je een zender aan de praat krijgt met 11,1 volt.

Maarten
PD4M
Uiteraard krijg je een zender aan de praat met 11,1 Volt. Dat zou je zelfs uit kunnen proberen met een regelbare voeding.
Nog wat over LIPO's
Die 3,7 Volt is de Nominale spanning. De Spanning varieert van 4,2V bij een volledig volle accu tot 3V wat de minimum grens is voor LIPO's. Onder de 3V kunnen de cellen onherstelbaar beschadigd raken.
Dus 3 cellen hebben een spanning die kan variëren van 12,6 tot 9 Volt.
Bij 9 Volt weet ik niet of de set nog werkt maar ook dat kan je uitproberen met een regelbare voeding.

Lifepo's hebben een maximale spanning van 3,6 Volt en een absoluut minimum bij 2,8 Volt.
Wat bij 4 cellen neerkomt op een spanning van 14,4 tot 11,2 Volt.
Nominale spanning is 3 - 3,3 Volt. Wat bij 4 cellen een spanning geeft van 13,2 - 12V.
Ontlaadcurve is veel vlakker dan bij LIPO's en LIFEPO's zijn veel robuuster en beter bestand tegen (te) hoge (ont)laadstromen.
Ze zijn helaas wel duurder dan Lipo's en ze zijn in veel minder typen (capaciteit) te verkrijgen.
De Lifepo of A123 cell wordt ook door buddydipole aangeboden als portable power.
Zie: http://www.buddipole.com/portablepower.html
De prijzen bij Buddydipole zijn wel wat aan de hoge kant. Die zijn bij de hobby (internet)winkel wel wat goedkoper.

Doordat ik mijzelf nog aan het oriënteren ben heb ik nog geen ervaring in het gebruik van deze accu's
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#25 Bericht door PH0NO »

PA3EYC schreef: Doordat ik mijzelf nog aan het oriënteren ben heb ik nog geen ervaring in het gebruik van deze accu's
Hallo Maarten,

Ben je al verder in deze zoektocht?
N.a.v. zoekwerk rondom de lichtste portabele energiebron kwam ik op LiPo's uit.

Met de vermogens van die batterijen is het echter ook een optie voor mijn 897d @ 25w. Dat zou iets zijn om per fiets ergens /P te gaan.
Gewicht is dan iets minder van belang en dan zijn die LifePo's denk ik beter - want iets hoger voltage en veiliger.
Prijs/prestatie van die dingen is veel beter dan de Yaesu NiMH accu's (waarvan ik er 1 heb liggen maar nog geen oplader want die zijn schreeuwend duur).

Ben benieuwd hoe ver jij bent in je orientatie.

Groeten,
Lars / PD0RLH.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#26 Bericht door PH0NO »

Een interessante vergelijking van Loodaccu, NiMH en LifePo: http://www.hsfdg.org/wiki/BatteryUpdate0810

Groeten,
Lars / PD0RLH.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#27 Bericht door PA3EYC »

Zo'n vergelijking is makkelijk te maken. De Lifepo's winnen met glans vanwege de zeer goede energie/gewicht verhouding t.o.v. NiMH en Lood.
Als je dan kijkt naar ontlaadstromen van 30C, wat hoger is dan van Lipo's, dan zijn LifePo's ook daar in het voordeel.
Nadeel blijft de hoge prijs en minder goede verkrijgbaarheid dan andere accutypen. Al wordt dat met de week beter.

Vanwege de aanschaf van een FTdx5000 heb ik even een pas op de plaats moeten maken v.w.b. investeringen voor de hobby. Dus heb nog geen accu's en lader gekocht. Dat gaat dit jaar nog wel gebeuren en dan gaan het ongetwijfeld LifePo's worden.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14070
of
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14074
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#28 Bericht door Thijzer »

Koop bij de Lidl (regelmatig in de aanbieding) een Portable Powerpack, die kosten 25 euri en bevatten een 7 Ah loodgel accu, een behuizing met 4mm connectoren (echt waar), een aantal vaste spanningen en een aansteker-stopcontact. Er zit een lader bij en een 12V snoer.

Ik heb er zelf twee, die laad ik gewoon op met die lader die erbij zit. Dat werkt prima en het kost geen drol. Bovendien zit er een goeie behuizing omheen waardoor je het na kopen direct kunt gebruiken. Met een watt of 20 op HF kom je de hele wereld rond dus ik amuseer me er uren mee.

Helaas geen afbeelding...

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#29 Bericht door PH0NO »

Na wat zoekwerk kom ik tot het volgende over de ideale accu voor portabel werk (let wel: dit is verzamelde info - nog geen praktijkervaring).

De hoogste energiedichtheid (mAh/gram) krijg je met een LiPo of LifePo(4) accu.

Basisargumenten
Algemene plussen en minnen
- LiPo is lichter
- LiPo is goedkoper
- LifePo is stabieler (minder gevoelig voor overbelasting / ontlading - verhalen over ontvlammen van LiPo's..)
- LifePo heeft een vlakkere ontlaadcurve (voltage blijft stabieler)

Ik ben op zoek naar een accu voor mijn 817 en mijn 897. Mijn behoefte is verschillend. Bij de 817 is gewicht de belangrijkste factor. Bij de 897 is dit minder van belang.

Voltage
Er speelt echter nog iets in de afweging: het nominale voltage (en de max en min natuurlijk).

De 817 heeft minimaal 7,2V nodig maar voor 5W output is dat minimaal 10,9V
De 897 heeft minimaal 11,73V nodig

Voltage Lipo's
Lipo's werken op 3,7v per cel. Met een pack van 3 cellen kom je op 11,1V nominaal. Dat is een mooi voltage voor de 817. De Lipo begint op 4,2V en bij 1C belasting komt de Lipo cel op ongeveer 3,7V uit voordat hij "leeg" (omslagpunt inzakking van voltage) is. De 817 trekt 2A bij 5W dus een accu van 2000mAh of hoger geeft een voldoende hoog voltage af. Prima match dus.

Dit is echter een krap voltage voor de 897. Zeker als je bedenkt dat de ontlaadcurve een stuk sterker afloopt bij hogere stromen. Je belandt dan al voordat de accu leeg is onder de 11,7v. Met 4 cellen kom je op een nominale spanning van 14,8 (16,8 max). Dat lijkt me te hoog zonder extra maatregelen.

Voltage Lifepo's
LifePo's werken op 3,3V per cel. Met 3 cellen kom je tekort voor 5W op de 817 en krijg je de 897 niet aan de praat. 4 cellen leveren nominaal 13,2 (14,4 max). Feitelijk is de spanning afhankelijk van de ontlaadstroom (tov accucapaciteit, ofwel C). Als ik zo de plaatjes bekijk kom je bij de gemiddelde accu bij 1C op 3,2V bij 2C op 3,1V en bij 3C op 3V. Dat laatste is interessant om boven die 11,7v te blijven voor de 897. Voor de 817 (<1C) blijf je aan de hoge kant zonder extra maatregelen.

Conclusie
Tenzij iemand nog relevante feiten kan toevoegen / corrigeren kom ik uit op:
  • Een 3S LiPo voor de 817. Voor 250 gram heb je dan 3000mAh wat met een rx/tx verhouding van 80/20 bijna 4,5 uur plezier levert.
    Een 4S LifePo voor de 897. Als je dan een 8400mAh accu neemt (1kg) kun je zelfs bij vol vermogen (met je F-licentie..) zo'n 2 uur vooruit. Je maximale belasting is dan <2,5C zodat het voltage voldoende moet zijn.
Tenzij iemand moord en brand schreeuwt of anderszins goede afwijkende suggesties heeft, zal ik binnenkort die 3S LiPo en 4S LifePo bestellen en testen (en dat dan weer hier terugkoppelen).

Moet ik nog wel even op zoek naar een goede oplader. Daar zijn er ook tig duizend van..

Groeten,
Lars / PD0RLH
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke accu voor portabel zenden?

#30 Bericht door PA3EYC »

Zorg voor een goede acculader met balancer. Dat is voor LiPo's belangrijker dan voor LifePo's.
Er zijn acculaders die op 12V werken. Is makkelijk om vanuit de autoaccu te laden.
De meeste 12V laders hebben een monitorfunctie zodat ze de (auto) accu niet leeg trekken.
Daarvoor heb je dan wel weer een externe 12V voeding nodig als je 220V wilt gebruiken. Meeste amateurs hebben wel een 12V voeding tuis staan.
Dit is een mooie voor een aangename prijs:http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=5606
Lees vooral de revieuws.

Succes.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie