Inverter 12V=/230V~

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Inverter 12V=/230V~

#1 Bericht door PA0FRI »

Ik weet niet of deze tip voor alle inverters met gemodificeerde sinus geldt.
Om mijn CV ook te gebruiken tijdens een storing van het elektriciteitsnetwerk werd indertijd een 12V=/230V~ omvormer aangeschaft. Een in een later stadium geplaatste HR CV bleek niet meer te werken op de inverter (vanwege de gemodificeerde sinus). Een type met een zuivere sinus is veel kostbaarder. Een vriend van mij adviseerde om het te proberen met tussen schakelen van een 1 : 1 scheidingstrafo. Het werkt bij mijn CV.
De inverter moet wel geschikt zijn voor een inductieve belasting.
Bijlagen
Invertors.gif
Invertors.gif (1.11 KiB) 1688 keer bekeken
Inventor.gif
Inventor.gif (46.82 KiB) 1688 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Inverter 12V=/230V~

#2 Bericht door fred101 »

Frits, misschien kan je met twee condensators en een smoorspoel(zo'n trafo formaat) uit een buizenradio nog wat extra verbetering krijgen. Als LPF dus. Toen hier de stroom uitviel wilde de verwarming ook niet lekker op de noodgenerator (professionele die een sinus geeft) maar dat was waarschijnlijk omdat de spanning wat te laag was door de andere gebruikers.

Ik heb eens aan zo'n gemodificeerde inverter gemeten. Was er een van ongeveer 80 euro.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=943
Er zijn verschillende gemodificeerde blokgolf generators. Dat is een betere naam dan gemodificeerde sinus :mrgreen: Er zijn er die wel een juiste Vtt hebben en een trap vormig blok. Dat is de eigenlijke gemodificeerde versie. dat imiteerd nog enigszins een sinus. De meeste goedkope gemodificeerde sinus inverters hebben inderdaad geen pure blokgolf met een vaste dutycycle van 50%, , liegen doen ze dus niet, maar zijn wel gewoon 230Vtt met een "verschoven" blok. Ze gebruiken ze een veranderende dutycycle. Bij vollast werk je bijna met een gewoon blok maar door de asymmetrie kun je het ook zien als pulserende gelijkspanning . Daarom raken veel apparaten over de emmer of gaan kapot (direct of vervroegd) bij gebruik van een inverter.

Ik krijg de foto's niet kleiner, daar moet een code voor zijn. de software op mijn website is dezelfde als hier ??

Hieronder onbelast:
Afbeelding
Daarna belast met slechts 60W:
Afbeelding
En wat doet dat voor ons zendamateurs:(0-200MHz gebied, SA op 2 meter afstand met alleen alleen 30 cm draad is het ding goed voor -50dBm signaal. De signalen van de omroepband pieken er nog net boven uit. Hou er rekening mee dat de HF signalen veel harder zijn dan de SA nu oppikt. Hoe hoger de frequentie hoe meer dat draadje als echte antenne gaat werken.
Afbeelding
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie