Mijn Taiwan voeding

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3ECK
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:19

Mijn Taiwan voeding

#1 Bericht door PA3ECK »

Taiwan.doc
(29 KiB) 169 keer gedownload
voeding12V-20Amp.05.jpg
voeding12V-20Amp.06.jpg[/attachment]
[attachment=[attachment=2]PAN1080_2.jpg[/attachment[attachment=[attachment=0] [attachment=0]PAN1080_4.jpg
Taiwan.doc
(29 KiB) 169 keer gedownload
v
Bijlagen
PAN1080_4.jpg
PAN1080_3.jpg
PAN1080_2.jpg
voeding12V-20Amp.07.jpg
voeding12V-20Amp.06.jpg
Laatst gewijzigd door PA3ECK op 22 sep 2010, 13:25, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Mijn Taiwan voeding

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3ECK schreef:
Taiwan.doc
voeding12V-20Amp.05.jpg
voeding12V-20Amp.06.jpg
[attachment=3][attachment=2]PAN1080_2.jpg[/attachment[attachment=[attachment=0]PAN1080_4.jpg
Voor de beschrijving verwijs ik u naar het telexbulletin van PI4GAZ (PA0POS dat binnenkort zal verschijnen
Of mogelijk de tekst openen onder Taiwan doc.

Bert van der Vinden Zeist
PAN1080_4.jpg

Ja, dus?


Juul PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Mijn Taiwan voeding

#3 Bericht door pa1bvm »

ja dat is waar ook ..
vorig jaar bij de JOTA hield mijn Taiwan - Voeding ermee op

Nou weet ik niet of mijn Taiwan voeding dezelde is als deze beschrijving ..

maar zeker een goed trigger moment om de boel eens even open te schroeven ...
ik hoop maar dat het dan ook een wat slecht soldeer kontakt is ..

73's Rick

PA3ECK
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:19

Re: Mijn Taiwan voeding

#4 Bericht door PA3ECK »

Rick heb jij ook de bijbehorende tekst kunnen (openen) lezen? want ik heb moeite met het plaatsen van de tekst (Word) op de site.
waar het mij omgaat dat deze informatie kan bijdragen tot het zoeken van een storing in de voeding

Gr. Bert

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Mijn Taiwan voeding

#5 Bericht door pa1bvm »

hi Bert,

ja hoor
ik zag ergens in je bericht een taiwan.doc staan .. die kon ik gewoon openen
geen probleem

gr Rick

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mijn Taiwan voeding

#6 Bericht door PE2AAB »

PA3ECK schreef:(dit verhaal aangeboden aan PI4GAZ telexbulletin VERON afd. Gouda)

Mijn Taiwan voeding.
---------------------------
Ongeveer 13 jaar geleden heb ik een voeding gekocht voor mijn Tx/Rx apparatuur, een voeding 12 volt bij 20 Amp. Een zwarte metalen kast met aan de voorzijde de IN- UIT schakelaar en twee aansluit steek/schroef bussen. Deze voeding heeft jaren goed gefunctioneerd maar plotsklaps schakel ik IN en hoor alleen de zachte dreun (het schrikken van de lege transformator waar plotseling spanning op komt te staan en verder niets aan de uitgang te meten. Na het doormeten van de schakelaar dacht ik dat een van de contacten defect was en heb deze doorverbonden en zie hij doet het weer.
Maar later blijkt dat er toch meer aan de hand is want weer na het inschakelen geen spanning aan de uitgang. Ik heb toen de beplating afgenomen en ben ingewikkeld gaan kijken naar de inhoud (Taiwan rotsooi).
Ik heb diverse componenten los geschroefd en vervolgens ben ik gaan tekenen en kom tot het volgende ontwerpschema.
De transformator heeft twee wikkelingen waarvan een met een middenaftakking, de andere is voor het leveren van een regelspanning (gelijkspanning via een regelprint) t.b.v. de 5x 2N3055 transistors. De aangeboden wisselspanning aan de print bedraagt ca. 42 volt.
De beide wikkelhelften (met middenaftakking) gaan elk naar 2x 4 parallelgeschakelde gelijkrichtdioden en worden dan per 4 dioden afgevlakt met een C van 4700uF/25 volt. Vervolgens gaat elke (gedeeltelijk afgevlakte plus) naar de collector van een regeltransistor
2N3055 en aan de emitterzijde komen alle 4 de uitgangen samen en vormen de harde plusdraad richting aansluitklemmen. In dit gedeelte van de bedrading worden de laatste wisselspanning rimpels weg gewerkt d.m.v. 2 omvangrijke condensatoren 1x 32000uF/30volt
en 1x 72000uF/ 15 volt
De middenaftakking van de transformatorwikkeling wordt gebruikt als algemene – geleider en gaat rechtstreeks naar de – aansluitklem.

De basisaansluiting van de 4 regeltransistors zijn samengevoegd en aangesloten op de emitter van een 5e 2N3055 waarvan de basis wordt aangestuurd door een transistor op de regelprint een D313 NPN.
De regelspanning van 42 volt wisselspanning wordt ook aangesloten op de print en verzorgd na te zijn gelijkgericht de aansturing voor het stabiliseren van de uitgangsspanning.

Wat mij direct opviel, er wordt geen gebruik gemaakt van collectorweerstanden in de opbouw en het geheel wordt grof gestabiliseerd. De printcomponenten zijn naar mijn idee gesoldeerd met soldeerwater. Soldeerwater is een vloeimidden dat wordt gebruikt om zink te solderen en bestaat uit zoutzuur waarin zinkmetaal is opgelost.
De print vertoont veel sporen van oxidatie (soldeerroest zwart uitgeslagen) en het verdient aanbeveling om alle punten opnieuw door te solderen i.v.m. mogelijke overgansweerstand.
Zelfs de aansluitschroeven voor het verbinden van twee eind afvlakcondensatoren zijn verroest.

Op de print kom ik maar een zenerdiode tegen het type TLZ12B die loopt van 11 tot 12,3 volt, 10m A, met een weerstand van 12 ohm in sperrichting, Body mark- B12. Van de andere toegepaste dioden kan ik alleen maar 1N1448 maken.
Op de print is een regeltransistor D313 (60 volt) of vergelijkbaar type gemonteerd waarvan de basis op een vaste spanning staat ingesteld en zo de basis voed van de 5e regeltransistor.
(mijn probleem zat bij de D313, slecht soldeercontact)
Met de potentiometer op de print is de uitgangsspanning tot ± 1 volt regelbaar meer lukt niet
Een wat vreemde dioden schakling met parallel een weerstand naar massa links op het schema kan ik niet traceren maar misschien iemand anders?

Op een site ,,modelbouw forum’’ vond ik een dergelijk probleem van een Rob uit Zutphen
30 mei 2002. Ik heb zijn foto’s van de voeding overgenomen omdat deze precies het zelfde zijn zij het dat bepaalde componenten op de print soms iets anders zijn aangesloten.
Het geheel met foto’s wordt gepubliceerd op de site: http://www.Zendamateur.Com van Tjalling, PE1PQM onder ,,overige elektronica’’ zodat een ieder er iets van kan meenemen.

M. vr. gr. Bert van der Vinden, PA3ECK
Zeist 19092010
Het verhaal hier posten werkt beter :D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3ECK
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:19

Re: Mijn Taiwan voeding

#7 Bericht door PA3ECK »

Nouw het staat er wat rommelig bij maar de beschrijving van deze voeding staat nu wel op de site, een volgende maal beter zullen we maar zeggen

m.vr. gr. '73 Bert

PA3ECK
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:19

Re: Mijn Taiwan voeding

#8 Bericht door PA3ECK »

PE2AAB
Ja dat klopt maar ik moest dat eerst UITVINDEN op mijn leeftijd laat je wel eens een paar steken vallen.

He succes

Bert

PA3ECK
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:19

Re: Mijn Taiwan voeding

#9 Bericht door PA3ECK »

Even gecontroleerd

Rick en PE2AAB horen bij elkaar

gr. Bert

Plaats reactie