EZ3

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3ECZ

EZ3

#1 Bericht door PA3ECZ »

Ik ben zoekende naar een gelijkrichtbuis, en wel de type EZ3, wie heeft er nog iets liggen, of een adres waar het nog te verkrijgen is.

M.vr.gr. Ruud
Bijlagen
ez3.jpg
ez3.jpg (6.2 KiB) 5109 keer bekeken

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: EZ3

#2 Bericht door vk2gwk »

Deze buis is nooit erg populair geweest. In vrijwel alle ontwerpen van de dertiger tot vijftiger jaren werd de AZ4 (direct verhitte gloeidraad) gebruikt (Vandaar de A voor direct verhit, waarbij de E in EZ3 voor indirect verhit staat).

Een AZ4 heb ik nog wel - staat zelfs op dit plaatje.....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3ECZ

Re: EZ3

#3 Bericht door PA3ECZ »

vk2gwk schreef:Deze buis is nooit erg populair geweest. In vrijwel alle ontwerpen van de dertiger tot vijftiger jaren werd de AZ4 (direct verhitte gloeidraad) gebruikt (Vandaar de A voor direct verhit, waarbij de E in EZ3 voor indirect verhit staat).

Een AZ4 heb ik nog wel - staat zelfs op dit plaatje.....
Dag Henk,

Ja, bedankt voor de tip, doch de buizen zijn m.i. niet uitwisselbaar, want de EZ3 werkt op een gloeispanning van 6,3 V, en de AZ4 op 4 Volt.

Geeft niet, kijk wel even verders hoe dit moet worden opgelost, het is trouwens voor een ontvanger "OMT-13" made by N.S.F. in Hilversum in 1937, een oudje dus.

Frequentie Bereik 1,2 - 21,5 Mc/s in 6 banden.

Mocht je nog iemand weten die hier een schema van heeft liggen, dan hou ik mij daarvoor aanbevolen, want dat zoek ik nog.

Vriendelijk groetend, hier vanuit het Nederlandse.

73' Ruud - PA3ECZ

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: EZ3

#4 Bericht door vk2gwk »

In veel latere radio's werd wel de EZ80 gebruikt Dat is wel een vergelijkbare buis, maar dan met een andere voet. Ook de EZ80 moet nog ergens in mijn verzameling voorkomen.
Als je de radio weer wilt laten werken zou je misschien een beetje kunnen smokkelen door gewoon de (kapotte?) buis in de socket te laten zitten, maar de bedrading zodanig te veranderen dat je de gloeidraad aansluitingen los haalt en tussen de anode en de "common" kathode twee diodes zet van voldoende capaciteit. Dan ziet er het origineel uit en de diodes doen hetzelfde als waar de buis voor gemaakt werd. :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3ECZ

Re: EZ3

#5 Bericht door PA3ECZ »

vk2gwk schreef:In veel latere radio's werd wel de EZ80 gebruikt Dat is wel een vergelijkbare buis, maar dan met een andere voet. Ook de EZ80 moet nog ergens in mijn verzameling voorkomen.
Als je de radio weer wilt laten werken zou je misschien een beetje kunnen smokkelen door gewoon de (kapotte?) buis in de socket te laten zitten, maar de bedrading zodanig te veranderen dat je de gloeidraad aansluitingen los haalt en tussen de anode en de "common" kathode twee diodes zet van voldoende capaciteit. Dan ziet er het origineel uit en de diodes doen hetzelfde als waar de buis voor gemaakt werd. :)
Ja, ook een goede tip met 2 Sil diode's, 2 weerstandjes van +/- 220 ohm in serie dat moet denk ik ook wel gaan.

Nu we kunnen het eens uitproberen, bedankt voor je tip.

Vy 73' Ruud - Pa3ECZ

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: EZ3

#6 Bericht door pa3dsc »

Om toch in de buurt te blijven heb ik wel eens in zo'n voet korte draadjes gesoldeerd.
Op die draadjes een moderne buis voet (noval) Daar kan dan een ez80 in geprikt.
Natuurlijk kan ook in die buisvoet ook de weerstanden en diodes gesoldeerd,
Maar die gloeien (normaal) niet.
Dus glas er uit en dan in de basis van de buis solderen.

Voordeel: Er hoeft aan het bestaande apparaat niet te worden gesoldeerd en als er toch een EZ3 voorbij komt
is het een kwestie van vervangen.

succes

PA3ECZ

Re: EZ3

#7 Bericht door PA3ECZ »

Ben reeds voorzien van 2 van deze orginele buizen. :wink:

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: EZ3

#8 Bericht door pa0sjm »

PA3ECZ schreef:
vk2gwk schreef:In veel latere radio's werd wel de EZ80 gebruikt Dat is wel een vergelijkbare buis, maar dan met een andere voet. Ook de EZ80 moet nog ergens in mijn verzameling voorkomen.
Als je de radio weer wilt laten werken zou je misschien een beetje kunnen smokkelen door gewoon de (kapotte?) buis in de socket te laten zitten, maar de bedrading zodanig te veranderen dat je de gloeidraad aansluitingen los haalt en tussen de anode en de "common" kathode twee diodes zet van voldoende capaciteit. Dan ziet er het origineel uit en de diodes doen hetzelfde als waar de buis voor gemaakt werd. :)
Ja, ook een goede tip met 2 Sil diode's, 2 weerstandjes van +/- 220 ohm in serie dat moet denk ik ook wel gaan.

Nu we kunnen het eens uitproberen, bedankt voor je tip.

Vy 73' Ruud - Pa3ECZ
Hier is dan wel het minder prettige gevolg dat de volle hoogspanning meteen aanwezig is ! Omdat er geen gloeidraad opwarmtijd nodig is . En .. omdat de HT nu niet de volle belasting ziet , zou de spanning veel te hoog kunnen zijn .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

PA3ECZ

Re: EZ3

#9 Bericht door PA3ECZ »

Ja, bedankt voor de tip.
Doch we zijn reeds voorzien van 2 stuks EZ 3 buizen.
Dus probleempje is ook weer opgelost.

Toch bedankt, en een fijne jaarwisseling toegewenst.

Ruud - PA3ECZ


pa0sjm schreef:
PA3ECZ schreef:
vk2gwk schreef:In veel latere radio's werd wel de EZ80 gebruikt Dat is wel een vergelijkbare buis, maar dan met een andere voet. Ook de EZ80 moet nog ergens in mijn verzameling voorkomen.
Als je de radio weer wilt laten werken zou je misschien een beetje kunnen smokkelen door gewoon de (kapotte?) buis in de socket te laten zitten, maar de bedrading zodanig te veranderen dat je de gloeidraad aansluitingen los haalt en tussen de anode en de "common" kathode twee diodes zet van voldoende capaciteit. Dan ziet er het origineel uit en de diodes doen hetzelfde als waar de buis voor gemaakt werd. :)
Ja, ook een goede tip met 2 Sil diode's, 2 weerstandjes van +/- 220 ohm in serie dat moet denk ik ook wel gaan.

Nu we kunnen het eens uitproberen, bedankt voor je tip.

Vy 73' Ruud - Pa3ECZ
Hier is dan wel het minder prettige gevolg dat de volle hoogspanning meteen aanwezig is ! Omdat er geen gloeidraad opwarmtijd nodig is . En .. omdat de HT nu niet de volle belasting ziet , zou de spanning veel te hoog kunnen zijn .

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: EZ3

#10 Bericht door vk2gwk »

Ik zie het bezwaar niet zo Stef! Bij de AZ4 (direct verhit) had je de hoogspanning ook gelijk beschikbaar terwijl de rest van de E buizen nog moesten opwarmen.... Je moest gewoon alles zo dimensioneren dat de piekspanning geen kwaad kon.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie