aardingsprobleem?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

aardingsprobleem?

#1 Bericht door PA4WK »

Hallo forum lezers,
Klopt het dat een geschakelde voeding altijd een randaarde moet hebben?
Toen afgelopen velddag mijn TS440 via een geschakelde voeding aan een goedkoop agregaat zonder aardpen aangesloten was gebeurde er vreemde dingen, er bleek spanning op de kast van de TS440 te staan en er wilde nauwelijks vermagen uitkomen, ik schat 10 Watt aangezien de opgenomen stroom maar iets van 3 Amp. was.
Als ik een aardpen van een redelijke lengte moet slaan is dat best lastig bij een agregaat die dan hier dan weer daar staat, dus dat lijkt mij geen optie.
Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?
Kan ik bijvoorbeeld aarden op de stalen tuiankers van mijn mast? dit zijn T profielen van 4cm breed en 40cm lang.
Wim de Kleuver PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: aardingsprobleem?

#2 Bericht door pe1rea »

wdekleuver schreef:Hallo forum lezers,
Klopt het dat een geschakelde voeding altijd een randaarde moet hebben?
Toen afgelopen velddag mijn TS440 via een geschakelde voeding aan een goedkoop agregaat zonder aardpen aangesloten was gebeurde er vreemde dingen, er bleek spanning op de kast van de TS440 te staan en er wilde nauwelijks vermagen uitkomen, ik schat 10 Watt aangezien de opgenomen stroom maar iets van 3 Amp. was.
Als ik een aardpen van een redelijke lengte moet slaan is dat best lastig bij een agregaat die dan hier dan weer daar staat, dus dat lijkt mij geen optie.
Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?
Kan ik bijvoorbeeld aarden op de stalen tuiankers van mijn mast? dit zijn T profielen van 4cm breed en 40cm lang.
Wim de Kleuver PD0EDN
Ik gok dat er een ander probleem aan de orde is.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: aardingsprobleem?

#3 Bericht door PA4WK »

hallo Jim,
ik zou niet weten wat, met de zelfde voeding op een normale WCD met randaarde aangesloten zijn er totaal geen problemen.
Best 73s Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Theo

Re: aardingsprobleem?

#4 Bericht door Theo »

Welk merk en type voeding is het?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: aardingsprobleem?

#5 Bericht door PA4WK »

Hallo Theo,
het is een Telecom AV 830 NF
regelbaar van 4 - 16 Volt
30 Amp. 25 Amp continu
voorzien van noise filter
gekocht bij Handelsonderneming Veenstra
staat ook nog op hun site www.handelsondernemingveenstra.nl
Best 73s Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: aardingsprobleem?

#6 Bericht door PA2LAD »

Bij oudere toestellen is het gebruikelijk dat er een condensator gemonteerd zit bij de net-entree tussen de fase en chassis en de nul en chassis. Zit het chassis niet met aarde verbonden dan staat je chassis zwevend. Aangezien beide condensatoren gelijk in waarde zijn is de spanning de helft van de voedingsspanning t.o.v. de nullijn. Bij 230 V AC dus 115 Volt ! Alles wat je beetpakt is dus 115V spanningvoerend en dus levensgevaarlijk. Zorg dat je altijd je eigen spullen goed aard !!!!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: aardingsprobleem?

#7 Bericht door PA4WK »

Dat de kast spanningvoerend is heb ik gemerkt, aarding is noodzakelijk ook dat ben ik met je eens, maar hoe doe je dat in de in de vraag beschreven omstandigheden?
Best 73s Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: aardingsprobleem?

#8 Bericht door PA2LAD »

wdekleuver schreef:Dat de kast spanningvoerend is heb ik gemerkt, aarding is noodzakelijk ook dat ben ik met je eens, maar hoe doe je dat in de in de vraag beschreven omstandigheden?
Best 73s Wim
Een flinke pijp koper in de grond slaan en je set hiermee verbinden. Draadverbinding tussen pijp en set zou b.v. een stuk gevlochten afscherming van een gesloopte RG213 coax kunnen zijn. Je bent dan in ieder geval niet meer de verbinding tussen je set en de aarde. :wink: Ik heb het beroepshalve meegemaakt dat iemand bij een groot evenement met vuurwerkshow de agregaat was vergeten te aarden. Alles basispostmateriaal van de beveiligingsmensen naar z'n moer. Dan met spullen boven je hoofd in het pikkedonker door een paar duizend mensen bij de poort in het hekwerk zien te komen. Ik heb het niet vaak benauwd gehad, maar toen wel. Door die fout stonden de monitoren, radiosets enz ook op 115 V t.o.v. de metalen werkruimte. Het heeft gelukkig niemand z'n leven gekost en alles was op tijd weer in de lucht, maar de betreffende monteur heeft wel een schop onder z'n achterste gehad.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aardingsprobleem?

#9 Bericht door on4ma »

wdekleuver schreef:Hallo forum lezers,
Klopt het dat een geschakelde voeding altijd een randaarde moet hebben?
Toen afgelopen velddag mijn TS440 via een geschakelde voeding aan een goedkoop agregaat zonder aardpen aangesloten was gebeurde er vreemde dingen, er bleek spanning op de kast van de TS440 te staan en er wilde nauwelijks vermagen uitkomen, ik schat 10 Watt aangezien de opgenomen stroom maar iets van 3 Amp. was.
Als ik een aardpen van een redelijke lengte moet slaan is dat best lastig bij een agregaat die dan hier dan weer daar staat, dus dat lijkt mij geen optie.
Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?
Kan ik bijvoorbeeld aarden op de stalen tuiankers van mijn mast? dit zijn T profielen van 4cm breed en 40cm lang.
Wim de Kleuver PD0EDN
ik sla jaarlijks een 25tal aardpinnen van 1,5m om mijn beverage-antennen te aarden in de herst, na de winter moeten ze erweer eruit. Geen enkele probleem met griptang (visegrip)
haal ik ze er ook weer uit.
Al is het een duur agregaat of goedkoop , steeds aarden, ook je set met voeding , zo kort mogelijk aarden aan elkaar en dan aan
de aardpin. Je tuiankers zullen te kort zijn om als aarding te dienen.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: aardingsprobleem?

#10 Bericht door pe1rea »

on4ma schreef:
wdekleuver schreef:Hallo forum lezers,
Klopt het dat een geschakelde voeding altijd een randaarde moet hebben?
Toen afgelopen velddag mijn TS440 via een geschakelde voeding aan een goedkoop agregaat zonder aardpen aangesloten was gebeurde er vreemde dingen, er bleek spanning op de kast van de TS440 te staan en er wilde nauwelijks vermagen uitkomen, ik schat 10 Watt aangezien de opgenomen stroom maar iets van 3 Amp. was.
Als ik een aardpen van een redelijke lengte moet slaan is dat best lastig bij een agregaat die dan hier dan weer daar staat, dus dat lijkt mij geen optie.
Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?
Kan ik bijvoorbeeld aarden op de stalen tuiankers van mijn mast? dit zijn T profielen van 4cm breed en 40cm lang.
Wim de Kleuver PD0EDN
ik sla jaarlijks een 25tal aardpinnen van 1,5m om mijn beverage-antennen te aarden in de herst, na de winter moeten ze erweer eruit. Geen enkele probleem met griptang (visegrip)
haal ik ze er ook weer uit.
Al is het een duur agregaat of goedkoop , steeds aarden, ook je set met voeding , zo kort mogelijk aarden aan elkaar en dan aan
de aardpin. Je tuiankers zullen te kort zijn om als aarding te dienen.
Dat hangt geheel af vd ondergrond, hier in NH zit het grondwater soms al op 50 cm.
Vette vochtige klei zorgt er dan voor dat 30 cm al voldoende kan zijn.
Droge zandgrond kan er voor zorgen dat 9 meter nog niet voldoende is om 1.5 Ohm aardweerstand te bereiken.
Let wel, ik spreek hier over veiligheids aarde, niet over HF aarde.
Daarintegen lost dit niet het probleem op vh te lage vermogen vd OP.
Dit kan liggen aan een instabiele spanning uit de generator.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: aardingsprobleem?

#11 Bericht door PA4WK »

Beste mensen,
er blijven bij mij toch nog een aantal vragen,
bijvoorbeeld, hoe kan de halve netspanning op de kast van de traceiver komen te staan?
Ik geef toe, het is beter de boel te aarden maar dat verklaard voor mij nog niet het probleem.
Hoe kan het dat er niet meer dan 10 Watt uit de tranceiver kwam ipv de 100 die hij op z'n sloffen moet kunnen leveren.
Mogelijk moet ik tot de slotsom komen dat geschakelde voedingen het leuk doen thuis aangesloten op een goede aarde maar niet geschikt zijn voor velddagen of iets dergelijks.
Dan maar weer zeulen met die loodzware voedingen, maar die het wel onder alle omstandigheden blijven doen.
Ook snap je nog wat er in zo'n ding gebeurd, zo'n voeding bouw je natuurlijk zelf.
Wie kan mij helpen aan een ringkern trafo van 15V en 30 tot 35 Amp.?
Best 73s Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: aardingsprobleem?

#12 Bericht door pe1rea »

wdekleuver schreef:Beste mensen,
er blijven bij mij toch nog een aantal vragen,
bijvoorbeeld, hoe kan de halve netspanning op de kast van de traceiver komen te staan?
Ik geef toe, het is beter de boel te aarden maar dat verklaard voor mij nog niet het probleem.
Hoe kan het dat er niet meer dan 10 Watt uit de tranceiver kwam ipv de 100 die hij op z'n sloffen moet kunnen leveren.
Mogelijk moet ik tot de slotsom komen dat geschakelde voedingen het leuk doen thuis aangesloten op een goede aarde maar niet geschikt zijn voor velddagen of iets dergelijks.
Dan maar weer zeulen met die loodzware voedingen, maar die het wel onder alle omstandigheden blijven doen.
Ook snap je nog wat er in zo'n ding gebeurd, zo'n voeding bouw je natuurlijk zelf.
Wie kan mij helpen aan een ringkern trafo van 15V en 30 tot 35 Amp.?
Best 73s Wim PD0EDN
Kort en duidelijk antwoord, de halve netspanning komt door de ontstoor C's in je voeding .
Er staan er twee in serie over de fase en nul.
Het middenpunt zit aan de kast.
Kast niet geaard en dus de halve netspanning op je kast.
Afhankelijk vd kwaliteit vd C's loopt er meer of minder stroom via die C's.

Vermogen, dat is een kwestie van uitproberen.
Niet iedere geschakelde voeding kan overweg met iedere aggregaat.
Vuistregel, hoe duurder het aggregaat en de voeding, hoe meer kans dat het goed gaat.

Het kan ook nog altijd een rot verlengsnoer zijn dat je de das omdeed.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Theo

Re: aardingsprobleem?

#13 Bericht door Theo »

Dus......
Zo een voeding thuis gebruiken zonder aarde, zou dezelfde problemen geven?
Kijk daar geloof ik nu weer niets van.
En is snel gemaakt, zo een experiment :D

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: aardingsprobleem?

#14 Bericht door coolepascal »

Ik ben het met jimrea eens.
Ik heb sterk het vermoeden dat je geen goede HF aarde hebt en dat de spanning op je set het gevolg daarvan is.
Dat er dan geen vermogen uit komt verbaast me dan ook niets, als je gelukt hebt regeld de set de boel terug... zo niet dan ehhh.... kom kom niet huilen zo duur is een set nu ook weer niet :oops:

Hoe dan ook... belangrijk is dat je bakkie goed geaard is, en verstandig is je voeding ook te aarden.
Dit alles wel zodanig dat er geen aardlussen ontstaan.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: aardingsprobleem?

#15 Bericht door pe1rea »

Theo schreef:Dus......
Zo een voeding thuis gebruiken zonder aarde, zou dezelfde problemen geven?
Kijk daar geloof ik nu weer niets van.
En is snel gemaakt, zo een experiment :D
Lezen is een kunst.
Een zelfde voeding thuis kan inderdaad dezelfde problemen geven.
Ervaring zat mee hier in huis.
En wat Cpascal aangeeft, HF op de set kan ook wel wat ellende geven.
Mantelstroomfilters en veiligheidsaarde.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie