aardingsprobleem?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: aardingsprobleem?

#16 Bericht door Ton_O_E »

Goed punt van Theo,
plak de aarde van de stekker af met plakband, en kijk of het
je lukt om thuis ook die spanning op de set te krijgen.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: aardingsprobleem?

#17 Bericht door coolepascal »

Gewoon de set bedienen met rubberen handschoenen aan ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: aardingsprobleem?

#18 Bericht door EMCees »

HF aarde bestaat niet.
Uberhaupt is aarde een fout begrip in HF techniek.
Aarde is in het algemeen prut stenen zand potgrond. Meer niet.

Het begrip aarde is afkomstig uit de laagspanning installatie techniek. En doelt op een puls die de grond in geduwd is en een laagohmige impedantie heeft om bij gestel sluiting de (metalen)kast aan aardpotentiaal te leggen. Met als gevolg dat de zekering er uit gaat.
Een geleider die lang is (dus de lengte vele malen de diameter) heeft een zelfinductie van ca 1 uH/mtr
Dus een geleider die in de grond is geduwd en dan is aangesloten met 4 mtr litze heeft een zelfinductie van 4 uH.
Bij 10 MHz zou dat al een impedantie vertegenwoordigen van j%omega*l
pak hem beet een Xl van 250 Ohm.... En dan nog niet rekeninghoudend met skin en proximity effecten....

Kortom een HF aarde is onzin.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: aardingsprobleem?

#19 Bericht door Steef »

jimrea schreef:
wdekleuver schreef:Beste mensen,
er blijven bij mij toch nog een aantal vragen,
bijvoorbeeld, hoe kan de halve netspanning op de kast van de traceiver komen te staan?
Ik geef toe, het is beter de boel te aarden maar dat verklaard voor mij nog niet het probleem.
Hoe kan het dat er niet meer dan 10 Watt uit de tranceiver kwam ipv de 100 die hij op z'n sloffen moet kunnen leveren.
Mogelijk moet ik tot de slotsom komen dat geschakelde voedingen het leuk doen thuis aangesloten op een goede aarde maar niet geschikt zijn voor velddagen of iets dergelijks.
Dan maar weer zeulen met die loodzware voedingen, maar die het wel onder alle omstandigheden blijven doen.
Ook snap je nog wat er in zo'n ding gebeurd, zo'n voeding bouw je natuurlijk zelf.
Wie kan mij helpen aan een ringkern trafo van 15V en 30 tot 35 Amp.?
Best 73s Wim PD0EDN
Kort en duidelijk antwoord, de halve netspanning komt door de ontstoor C's in je voeding .
Er staan er twee in serie over de fase en nul.
Het middenpunt zit aan de kast.
Kast niet geaard en dus de halve netspanning op je kast.
Afhankelijk vd kwaliteit vd C's loopt er meer of minder stroom via die C's.

Vermogen, dat is een kwestie van uitproberen.
Niet iedere geschakelde voeding kan overweg met iedere aggregaat.
Vuistregel, hoe duurder het aggregaat en de voeding, hoe meer kans dat het goed gaat.

Het kan ook nog altijd een rot verlengsnoer zijn dat je de das omdeed.
Aggregaat geeft 230 volt, maar dit is geen NET spanning he!
Verhaal van de c's klopt wel, echter ten opzichte van wat heb je hier spanningsverschil?

Spanning opgewekt door het aggregaat welke niet aan aarde is gekoppeld heeft ook geen spanningsverschil ten opzichte van aarde. Je kan dan dus ook niet ten opzichte van aarde meten wat de fase en de nul is. Zet het aggregaat op een rubber mat, en je kan allebei de de draden 1 voor 1 beet pakken. Als je allebei beet pakt wordt het anders he :mrgreen:

Ik weet niet of de nul van een aggregaat aan aarde zit of hoort te zitten.
Maar als dit wel zo is, en de aarde van het verlengsnoer is niet in orde, kan er een spanningsverschil ontstaan tussen de behuizing en de generator. In hoeverre je dit nog meet of voelt aan de radio zal van de situatie afhangen (natte/droge grond, aggregaat dichtbij of ver weg enzv.).

HF op je setje is volgens mij waarschijnlijker in dit geval. Verklaart ook een "beetje" het terug regelen van de radio. En geloof mij, dat kan ook zeer doen!!

Als je dus het aggregaat aard, zorg er dan ook voor dat alles goed geaard is. Anders maak je het alleen maar onveiliger. en anders er voor zorgen dat het hele boeltje vrij van de aarde is. Dat doen ze bvb ook als ze met water moeten boren of zagen. Dan gebruiken ze namelijk een scheidingstransformator oftewel een veiligheidstrafo.
Wie praat luistert niet

PA3ECK
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:19

Re: aardingsprobleem?

#20 Bericht door PA3ECK »

Ik denk aan het volgende: Een geschakelde voeding voor een laptop heeft meestal een tweelingsnoer als aansluiting op het lichtnet zonder Aarde.
En geschakelde voeding voor bijvoorbeeld een tranceiver heeft wel een aansluitsnoer met een Aarde en de aarding moet je dan ook gebruiken in verband met het netfilter zoals al is opgemerkt (condensatoren tussen de Phase en de NUL)
Een generator is een zelfstandig apparaat dat op geen enkele wijze iets met het bestaande lichtnet of krachtstroom heeft te maken dus waarom dat ding aarden?
Het kan zijn bij een generator van enig formaat dat de wikkelingen in STER staan en dat dit sterpunt als NUL leider is uitgevoerd. tussen elke Phase en deze NUL meet je dan 220 (230) volt.
Mijn conclusie is dat deze geschakelde voeding defect is want bij het niet aarden van deze voeding (maar wel een aardaansluiting bezit) werkt alleen het netfilter niet meer en meer niet.
Verder moet u er wel voor zorgen dat alle apparaten aangesloten op de generator een geaarde stekker moeten hebben zodat in iedergaval een aardverbinding aanwezig is tussen generator en verbruikstoestel.
En als je toch een pen de grond in ramt moet dat mijninziens bij elk verbruikstoestel.
Wat ook mogelijk kan zijn dat wij te maken hebben met HF lekkage als er HF wordt gebruikt

Probeer het eens uit door de generator aan een touw op te hangen in een boom
of zet hem op een droge houten plank of kist. Blijft even de vraag wanneer krijg je een tik van de geschakelde voeding en ten opzichte van wat?

Verder sluit ik mij helemaal aan bij het bericht van Steef
m.vr. gr. Bert Zeist

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: aardingsprobleem?

#21 Bericht door PA9X »

Ik werk regelmatig met een hele eenvoudige Einhell generator i.c.m. een geschakelde voeding met randaarde stekker (SPA8230). Ik heb de generator niet geaard, en er staat ook nergens in de instructies dat dit met deze generator moet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er spanning op de behuizing stond.

Ik zou bij iemand een voeding lenen en kijken of er nog steeds spanning op de behuizing staat.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: aardingsprobleem?

#22 Bericht door PA2LAD »

Let er op dat er geen verlengkabels voor tuingereedschap gebruikt worden. Hierin past een connector met randaarde, maar de randaarde in de kabel zelf en ook de aarddraad ontbreekt bij die kabels.

Plaats reactie