Sigarenplug en 12 volt

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Sigarenplug en 12 volt

#1 Bericht door pa3gju »

Hallo jongens.
Hierbij een vraagje.
Kan ik waar de sigaren of sigaretten stekker in de auto ook een stekker aansluiten voor de FT-857 van yaesu.
Ik moet wel de 100 watt kunnen gebruiken.
Dus ik wil alleen een aansluiting via de sigaren aansteker.
Dat is namelijk een zeer gemakkelijke oplossing om mijn mobiele zender aan te sluiten.
Bestaan er zo een speciale stekkers, en kunnen die 20 ampere aan?
Ik wil niet rechstreeks naar de batterij, dat heb ik in het verleden al gedaan maar ziet niet netjes uit, dat systeem is bij voorbaat al uitgesloten.
Met vrg...

Gebruikersavatar
pa3gws
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2006, 21:04
Locatie: delft

aansteker

#2 Bericht door pa3gws »

hallo pa3gju

20 amp door de sigaren aansteker gaat hem niet worden die is in de zekeringkast in de auto waarschijnlijk op 8 of 15 amp afgezekerd
ik heb wel eens een experiment gedaan via de aansteker met ongeveer 12 amp maar het een en ander werd erg heet
beter niet proberen i.v.m. brand niet mooi maar wel veilig rechtstreeks met een dikke zekering ertussen naar de accu

groeten albert pa3gws
Het radio virus is ongeneesbaar het steekt steeds weer de kop op.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#3 Bericht door Theo Postma »

Zelf heb ik slechte ervaringen met zo een stekker met mijn GSM.
Dan maakt het weer contact en dan weer niet.
En ik zal niet graag 20 ampere door zo een stekkertje laten gaan.
Lijkt me niet goed gaan.

Waarom niet een draad rechstreeks uit je zekering kasje halen?
Is wel zo veilig denk ik.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Boven de aangehaalde problemen wil je ook geen gesmolten bedrading gaan vervangen onder je dashboard...

Net als ik rechtstreeks op de accupolen aansluiten met beide kabels gezekerd, + en -

Voorkomt ook de nodige storingen uit het boordnet, de accu is de beste ontstoorcondensator :D

Bij het gebruik met een sigarettenaanstekerplug ( mooi voor scrabble ;)) loop je tevens het risico H.F in je boordnet te krijgen met onaangename gevolgen voor de boordelectronica.

73,

Cor

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#5 Bericht door wbeekman »

PA5COR schreef: Net als ik rechtstreeks op de accupolen aansluiten met beide kabels gezekerd, + en -
Dit is een heel belangrijk statement. Dus in zowel de + als de - voedingskabels dient een zekering te zitten...
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

de - haal ik gewoon uit het chassis... Kzie weinig nut het chassis van de auto af te zekeren.... Ik heb geen engelse auto meer waar de + pool aan het chassis hangt..
35W is het absoluut maximale wat je uit een aanstekerplug kunt halen. Ik zelf heb gewoon 2 bananen stekkers aan mijn zenders, en in de auto 2 chassisdelen banaan. werkt als een banaan...
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Door de hoge startstroom die er loopt, 200 Amp + is het mogelijk dat er ook van de negatieve zijde het potentiaal wordt opgetild.

Dan ben je blij met de zekering in de -...

Via het chassis de min halen creert een weerstands pad naar de echte -, de - pool van de accu, aansluiten via die 2 polen garandeerd een zo schoon mogelijke spanning, en met de juiste spanning.

Bijvoorbeeld mijn setup in de auto,

De Alinco DR 605 is nu veranderd zodat ie 75 watt op 2 levert, en 50 op 70, een en ander met 14 ampere.

De FT 100 levert 125 watt op de h.f. banden en 6 meter, bij 22 Amp, dus deze lopen rechtstreeks naar de accu.

Cor

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#8 Bericht door pa3gju »

Yes dat had ik al gedacht.
Dus niet via de sigarenplug.
Jammer dat een eventuele kabel rechtstreeks naar de zender zo opvallend te zien is, je kom hem moeilijk verstoppen.
Toch weer wat opgestoken.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#9 Bericht door angelo »

PA5COR schreef:Door de hoge startstroom die er loopt, 200 Amp + is het mogelijk dat er ook van de negatieve zijde het potentiaal wordt opgetild.

Dan ben je blij met de zekering in de -...

Cor
Want ?
Wanneer dat potentiaal opgekrikt wordt, gaat die spanning ipv 0 Volt misschien wel 2 Volt worden... Over je transceiver staan dan ipv 12 tot 14 volt, 10 tot 12 Volt... Ik denk niet dat ie daar bang van wordt. :?: Bovendien wordt bij mij de spanning geschakeld door een relais, zodat als de motor start, de spanning toch afgesloten wordt.
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#10 Bericht door Theo Postma »

angelo schreef:
PA5COR schreef:Door de hoge startstroom die er loopt, 200 Amp + is het mogelijk dat er ook van de negatieve zijde het potentiaal wordt opgetild.

Dan ben je blij met de zekering in de -...

Cor
Want ?
Wanneer dat potentiaal opgekrikt wordt, gaat die spanning ipv 0 Volt misschien wel 2 Volt worden... Over je transceiver staan dan ipv 12 tot 14 volt, 10 tot 12 Volt... Ik denk niet dat ie daar bang van wordt. :?: Bovendien wordt bij mij de spanning geschakeld door een relais, zodat als de motor start, de spanning toch afgesloten wordt.
Ik lig er even uit.......
Hoe kan dat dan?
Snap het even niet......

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Wat denk je van de elco's in de transciever?

Een 1000 Uf elco welke plotseling geen min meer heeft ontlaad zich over het circuit waar ie over staat, sommige onderdelen verdragen geen negatieve spanningen, of stromen van enkele ampere's waar dit normaal niet kan staan.

Professioneel wordt er niet voor niets een zekering in de - en + gebruikt, net als de meeste amateur transcievers bestemd voor mobiel of 12 volt gebruik.

Verder wordt nogal eens apparatuur verkeerd om aangesloten, in dat geval is de zekering in de - ook erg belangrijk.

In tegenstelling met wat de niet technsche mensen denken loopt de spanning van - naar + en niet andersom.

Doordenkertje :)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#12 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik verwacht niet dat een zekering in de - helpt tegen het probleem van potentiaal verschil. Er zal geen dikke stroom in je transciever gaan lopen waardoor die zekering ook helemaal niets doet. Als die zekering helpt, klapt hij er dan ook iedere keer uit als je start? Maar recht op de accu zou ik niets aanluiten, maar gewoon via de rest van de auto elektronica, die wordt immers uitgeschakelt bij het starten om dergelijke problemen te voorkomen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#13 Bericht door angelo »

En ik altijd maar geleerd hebben dat de ELECTRONEN van - naar + lopen maar niet de spanning... :?:

Op mijn aansluiting zit een relais (dubbelschakelend, dus zowel + als - ), dat zodra de startmotor geactiveerd wordt, dat een relais aangestuurd wordt dat alle andere verbruikers uitzet, met uitzondering van de ontsteking, brandstofpomp, startonderbreker, stationairverlichting en autoalarm. Ook in mijn TRX zit in de - lijn 20A zekering. Maar die ik volgens mij alleen bedoeld voor wanneer de set via het chassis contact maakt met de - pool en ik zo dom zou zijn om de zwarte kabel van de TRX aan de + te hangen. Dan zorgt die zekering in de - kabel ervoor dat niet de stroom DOOR de set heen moet voordat ie in de + kabel 'poef' zegt... wat dus mogelijk niet eens hoeft te gebeuren omdat de + via de zwarte - kabel naar binnen komt, en via de antenne stekker of het chassis van de TRX via het chassis van de auto naar kortsluiting gaat.
No good deed goes unpunished.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#14 Bericht door pe1hzg »

angelo schreef:Ook in mijn TRX zit in de - lijn 20A zekering. Maar die ik volgens mij alleen bedoeld voor wanneer de set via het chassis contact maakt met de - pool en ik zo dom zou zijn om de zwarte kabel van de TRX aan de + te hangen. Dan zorgt die zekering in de - kabel ervoor dat niet de stroom DOOR de set heen moet voordat ie in de + kabel 'poef' zegt...
Een paar opmerkingen:
  • Een startmotor trekt zo'n 200 A, en doet hele vervelende dingen met je energiesysteem. Zo is het mogelijk dat er pieken tot wel 100V op het boordnet komen. Als jij je transceiver daaraan wilt wagen, best, maar wellicht toch een slecht idee.
  • Een schone, stabiele spanning krijg je het beste door een directe aansluiting op een grote condensator, de accu dus. Hierdoor sluit je ook inductiepieken vanuit je startmotor (of de dynamo!) uit.
  • Als je een tranceiver direct op de accu aansluit, dan is een zekering in de - een goed idee: stel dat de aardstrap van je accu losschiet (alas, dat gebeurt zo af en toe), dan ontstaat er een circuit vanuit de aarding van je antenne (of de beugel van je mobielset), via de antennekabel, via de voedingskabel, naar de - van de accu. Laat daar 200A doorheen en je tranceiver is alleen nog geschikt als onderdelenvoorraad bij FleaBay. Vandaar die dubbele zekering, dus.
  • De FT897/857, zoals de meeste yaesu transceivers, hebben hun 13.8V echt nodig om een redelijke IMD te halen in de eindtrap. Dat wil zeggen dat er bij de 20A die er bij 100W PEP uitkomt, de spanning niet teveel in mag duiken. Dit is overigens ook de reden dat auto's in de toekomst een veel hogere boordspanning gaan krijgen, de stromen die door de loldooselectronica getrokken gaan worden zijn niet mis!
Als je zoekt in oudere usenet postings kom je verhalen tegen van mensen die professioneel tranceivers inbouwden voor taxi's, politie, enzovoort. Die kunnen je aardige verhalen vertellen.

Maar doe vooral wat je niet laten kunt, we zien het topic wel bij de reparaties...

73, Geert Jan PE1HZG

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie hogere boordspanning.

#15 Bericht door PE1PUP »

Hallo allemaal,

Geert Jan (PE1HZG) schreef: Dit is overigens ook de reden dat auto's in de toekomst een veel hogere boordspanning gaan krijgen""

Klopt inderdaad. En voor diegene die hier alvast wat meer van wil weten heb ik een documentje over dit 42V boordnet bijgesloten. Het geeft je alvast een idee van wat te verwachten.

Groetjes, Johan.
Bijlagen
42V WORKING DRAFT.pdf
Road vehicles - Conditions for electrical and electronic equipment for a 42V powernet.
(40.8 KiB) 669 keer gedownload
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Plaats reactie