Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 19 feb 2017, 12:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 aug 2016, 10:21 

ik krijg het idee , dat je niet snapt wat ,PE9KKM zegt.....

meet eens tussen een van de aansluitingen en aarde van het aggregaat , als je daar 115 volt meet , is het goed fout ,ergens moet een nul aan aarde liggen , doe je dat niet dan kan je veel kapot maken , als het je eigen apparatuur is , is het zuur

voorkomen is beter dan genezen !!

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2016, 12:26 

Ik zal het inderdaad wel niet snappen.

Nogmaals: het aggregaat heeft geen formele NUL. Dit in afwijking van een drie-fase aggregaat waar het sterpunt als NUL genomen wordt. Deze wordt ook vaak als aarde gebruikt. Doen ze in de elektriciteitscentrale ook.

Wat is de NUL van mijn naafdynamo van de fiets? Die is er niet. Tussen de twee aansluitingen heb ik gewoon een wisselspanning. Er gaan twee draadjes naar mijn lampje en die doet het gewoon. Niks NUL.
Als ik één aansluiting aan massa leg dan kan ik zeggen dat dit de NUL is. Zoals bij een oude fietsdynamo die door de zijkant van de fietsbandband wordt aangedreven.

De aggregaat heeft geen enkele connectie naar aarde. Anders zouden de Isolatiewachters hun werk niet kunnen doen.
Even gezocht op internet: Voordat de isolatiewachter gemonteerd wordt, dient gecontroleerd te worden of de stroombron zeker een zwevend netstelsel is.

Een isolatiewachter mag en kan alleen maar gebruikt worden in een zwevend net. Dit wordt gebruikt omdat het met snel verplaatsbare aggregaten ondoenlijk is om steeds een veilige aarding te slaan.
Overigens zou ik bij een goede laagohmige aarding gewoon een aardlekschakelaar kunnen gebruiken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2016, 13:20 

maarten , je verhaal klopt wel, voorzover je puur en alleen naar spanning kijkt, echter de spanning die van een aggregaat afkomt , is ook echt niet zo zuiver, daar zitten storende componenten op van de ontsteking bv, dat kan de lol bij veld activiteiten behoorlijk verzieken heb je je aggregaat geaard dan ben je al een deel kwijt , ga je dan met netfilters werken ,, raak je nog meer kwijt ,echter die netfilters hebben echt wel een aarding nodig ,, veelal is het chassis van een aggregaat een kooi van farrady , wel grof ,, als deze geaard is werkt het prettiger

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2016, 17:41 

Ik kijk op dit moment, inderdaad, puur naar de spanning omdat hier werd gesteld dat het gevaarlijk is voor de apparatuur als er een zwevend net gebruikt wordt.

Volgende op internet nog gevonden. Dit is dus niet mijn wijsheid:
Je heb bij aggregaten drie soorten stelels, te weten TN, IU en IM. de TN zul je ongetwijfeld kennen, deze wordt toegepast bij aggregaten die weinig worden verplaatst. Je haalt hierbij de nul en de aarde van het sterpunt af. Vervolgens leg je het sterpunt aan een aardelektrode die maximaal 167 ohm mag zijn, omdat je hierbij ALS dient te gebruiken van 300 mA.

Het IU stelsel heeft een zwevend net t.o.v. aarde en word toegepast bij aggregaten die veel worden verplaatst. Je kunt dit stelsel vergelijken met een IT stelsel. Je haalt de nul van het sterpunt af en de aarde word een PU leiding die van de behuizing van het aggregaat naar het verbruikende toestel loopt. Je dient hier overigens ook nog een isolatiebewakingstoestel te plaatsen.

Als laatste het IM stelsel. Deze wordt toegepast als het aggregaat en het verbruikend toestel een geheel vormen, zoals een vaartuig of een servicewagen. Je haalt hierbij zowel nul als aarde van het sterpunt af, maar verbind hem niet met een aardelektrode.

Tijdens de velddag gebruiken we dus een IU systeem. Een zwevend systeem is absoluut geen probleem zolang er tussen de (zwevende) aansluitingen netjes 230V is. Overigens mag mijn schakelvoeding ook 110V hebben.

Qua filtering heb je mogelijk gelijk. Maar daar reageerde ik niet op. Daarnaast is de aggregaat geen inverter zodat er toch een mooie sinus spanning is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur