voeding, waarom geen geschakelde?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

voeding, waarom geen geschakelde?

#1 Bericht door angelo »

Zojuist heb ik na 2 dagen (ik ben ziek, dus wat wil je ?) bijna non-stop QSO's draaien is mijn 20 jaar oude voeding overleden.
Nu wil ik een nieuwe kopen. Geld is geen issue, dus ik wilde de lompste betrouwbaarste die ik kon vinden. Een 60A non-stop Diamond kwam ik tegen en ik dacht "die moet ik hebben"...
Echter, iedereen vertelde me "nee, dat is een GESCHAKELDE voeding"...
Ik dacht nog 'ja, en, dat is voor vermogens vanaf 30A veel zinvoller'... maar waarom geen geschakelde voeding ? Kan iemand mij dat uitleggen zonder op onderbuik gevoel af te gaan, of te moeten eindigen met "ja, ik heb ook maar ergens gehoord dat het beter is niet te doen.. van iemand die het weer van iemand gehoord had."..

Vraag blijft... WAAROM geen geschakelde voeding? :?:

die 5mV rimpelspanning van de Diamond is minder dat wat mijn trafogestuurde voeding rimpelt.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Geen probleem met een Maas 40/45 amp voeding en 2 x de Sec 1223 voeding, ik had voor de zekerheid wat extra ferriet en c's geplaatst in de uitgang van de + en - en de 230V ingang.

Heb ook 2 eigenbouw voedingen op de ouderwetse manier, 80 Amp en 45 Amp, geen verschil in storingen door de oscillatoren in de Switched Mode Supplies.

De Sec 1223 met de gereviseerde print is gewoon stil op H.F.

73,
Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#3 Bericht door Theo Postma »

Heb ook een difona, goed spul.
Vroeger, ja echt, was het niet betrouwbaar.
De electronische onderdelen waren eigelijk niet in staat om de freq. netjes te houden.

Dit is tegenwoordig stom weg niet meer zo, de beruchte rinkelen op de banden heb je niet meer.

En ik denk dat met je oude voeding, de elco's vervangen moeten worden.
Na een jaar of tien worden deze dingen niet meer betrouwbaar, en nemen af in capaciteid.

Een moderne geschakelde voeding, gaat ook een jaar of tien mee.
De elco's zorgen daar ook voor dat de boel niet meer op wil starten.
Betekend dus wel, nooit geen hoge spanningen op de uitgang :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

difona voedingen zijn relatief goedkoop wanneer ik ze vergelijk met andere merken met hetzelfde vermogen en mogelijkheden. duitse kwaliteit ?

(ja, ik ga NIET in mijn voeding wroeten)... die voeding schuif ik wel door naar iemand die nog met soldeerbout moet oefenen.
No good deed goes unpunished.

P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

#5 Bericht door P E 7 A O T »

Heb zelf regelmatig een sloop-pc voeding gebruikt, en heb geen problemen gehad. Zonder aanpassingen of extra filtertjes toe te voegen. Dus tegenwoordig hoef je geen sores te verwachten.
Groet, Han.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

De voedingen in mijn PC's zijn duurder dan een Diamond SVG-60A :wink:
Beetje zonde om die te mishandelen voor mijn TX of TRX.
No good deed goes unpunished.

P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

#7 Bericht door P E 7 A O T »

Meen je dat? Wat kost zo'n diamond dan? Dan heb ik daar wel interesse in.
Of heb je een exoot in je pc ? 8)

Han.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#8 Bericht door angelo »

Ik heb overal alfa cool's in zitten (water gekoelde voedingen)

http://www.alphacool.de/xt/images/produ ... 4074_0.jpg

Een AlfaCool watercooled 500W psu kost 219 euro.

En een GSV 3000 kost 129 euro.

http://www.wimo.de/bilder/gsv3000.jpg

En een GZV 6000 kost 300 euro.

http://www.wimo.de/bilder/gzv6000.jpg
No good deed goes unpunished.

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: voeding, waarom geen geschakelde?

#9 Bericht door pe1hzg »

angelo schreef:Een 60A non-stop Diamond [voeding] kwam ik tegen en ik dacht "die moet ik hebben"...
Echter, iedereen vertelde me "nee, dat is een GESCHAKELDE voeding"...
...
Vraag blijft... WAAROM geen geschakelde voeding? :?:
Een schakelende voeding *schakelt*, meestal 30000-60000 keer per seconde. Dat schakelen gaat met grote stromen en het is mogelijk dat er op de uitgang van je voeding, om de 30-60 kHz een fluitje uitkomt. Die fluitjes hoor je tot in het HF gebied (VHF/UHF vaak minder).

Consequentie is dat je, bij een slechte voeding, op je ontvanger om de 30-60 kHz een
ratelende fluittoon hoort. Zeker oudere voedingen hadden daar last van.

Mijn ervaring is dat 't wel meevalt, maar
  • het hangt af van merk en type
  • het hangt zeer sterk af van je antennesituatie (bij een nette symetrische antenne minder last, ook minder last met de buren overigens)
Ikzelf heb hier een (europese) Samlex SEC-1223 en een K-PO SPA-8230. Met beiden geen last. De laatste voeding is overigens in de aanbieding bij een handelaar in Hilversum.

Maar Your Mileage May Vary.

73,

Geert Jan PE1HZG

PD1FK
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 mar 2009, 16:56

Re: voeding, waarom geen geschakelde?

#10 Bericht door PD1FK »

ik heb hier de diamond gsv3000 voeding 9 kilo zwaar ik vind het een rot ding alsde setvan mij op luisteren staat begind de voeding te fluiten zo,n iretand fluit toontje ,die je ook wel eens hoordt bij tv,s ik heb het ding iets langer dan 1 jaar maar het blijkt dat bij sommige serie nummers het geval te zijn ik probeer een andere te krijgen heb deze gekochr via ERC shop was in de aanbieding ,maar de volgende voeding wordt gewoon een maas voeding en als ze die van mij niet willen om ruilen dan breng ik ze het aperaat ff persoonlijk lang moet er wel 200 km voor rijden maar heb het er voor over
73-PD1FK-frank

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: voeding, waarom geen geschakelde?

#11 Bericht door PA3EYC »

Ik gebruik al enige tijd een geschakelde voeding http://www.hamshop.nl/product_info.php/ ... cts_id/126
Deze gebruik ik ook op vakantie op soms hele (HF-storing) rustige plekken. Ik heb nooit iets geks op de band gehoord. Voor mij alleen nog maar schakel voedingen. Juist ook omdat ze zo klein en licht zijn. Makkelijk meenemen dus.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: voeding, waarom geen geschakelde?

#12 Bericht door PA4JAN »

[quote="PD1FK"]ik heb hier de diamond gsv3000 voeding 9 kilo zwaar ik vind het een rot ding alsde setvan mij op luisteren staat begind de voeding te fluiten zo,n iretand fluit toontje ,die je ook wel eens hoordt bij tv,s ik heb het ding iets langer dan 1 jaar maar het blijkt dat bij sommige serie nummers het geval te zijn ]

Bij mij het zelfde verhaal dat fluiten
Ik heb 1 nieuwe gekregen kon hem om ruilen bij Jan Groen toppie,Maar ook die begint te fluiten dat komt door de koeler die bijft hangen

Plaats reactie