Heil HC5 en HC4 aan Icom

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Heil HC5 en HC4 aan Icom

#1 Bericht door PA3EYC »

Ik heb een Heil proset plus met HC4 en HC5 element. Die gebruik ik met mijn JST-135.
Dat gaat heel goed. Om af en toe wat puntjes voor de afdelingscompetitie te scoren wil ik daarvoor de IC7000 gebruiken.
De JST heeft geen rs232 aansluiting en de IC7000 heeft cat aansluiting zodat dat wat eenvoudiger loggen is.
Om een contest te doen met de handmicrofoon lijkt mij ook weer niet zo'n goed idee.

Gegevens:
De HC4 en HC5 zijn (volgens mij) dynamische microfoons. Als ik dat fout heb hoor ik dat graag.
In de handmicrofoon van de 7000 is en electret element. Waarbij dus een (versterker) schakeling in de mike zit.

Vraag;
Kan ik m.b.v. een microfoon(voor)versterkerschakeling de dynamische elementen met mijn IC7000 gebruiken.
In de microfoonaansluiting van de IC7000 is reeds 8 Volt voor dat doel aanwezig.
Ik hoor graag jullie suggesties.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Heil HC5 en HC4 aan Icom

#2 Bericht door 19DT2120 »

Ik heb hier een pdf met wat modificaties van de HM36 Microfoon voor de IC7200 ,misschien kan je hier wat mee ?
Zal kijken of ik hem hier kan plaatsen dit ivm de grote van de file.Als het niet lukt moet je mij even mij even een privé-bericht met je email sturen.
De mod komt van de site van DG2IAQ .
Bijlagen
DG2IAQ Modification Sheet ICOM IC-7200-1.pdf
(1.26 MiB) 233 keer gedownload
Soms weet ik het ook niet meer.........

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Heil HC5 en HC4 aan Icom

#3 Bericht door PA3EYC »

Ja hij beschrijft hetzelfde probleem.
Maar ik wil de handmike niet meer gebruiken. Ik heb een verloopkabel van de IC7000 naar de Heil Proset.
Daarin wil ik een micrfoonpreamp aansluiten. Ik heb op internet gevonden dat die 100x (of 20dB) moet versterken om hetzelfde signaal te krijgen als met de standaard electret. De kunst is om iets te maken zonder RFI instraling.
Ik zoek nog even verder.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Heil HC5 en HC4 aan Icom

#4 Bericht door PA0FRI »

PA3EYC schreef:Ik heb een Heil proset plus met HC4 en HC5 element. Kan ik m.b.v. een microfoon(voor)versterkerschakeling de dynamische elementen met mijn IC7000 gebruiken.
In de microfoonaansluiting van de IC7000 is reeds 8 Volt voor dat doel aanwezig.
Ik hoor graag jullie suggesties.
Zie het artikel over een micrfoon amp en Heil elementen: http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Diversen/M ... rofamp.htm
Bijlagen
mikef.jpg
mikef.jpg (36.55 KiB) 2470 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie