Live beelden vanuit modelvliegtuig

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#16 Bericht door pa5cal »

pe2er schreef:
pa5cal schreef:Circulair polariseren heeft niet heel veel zin. De penalty van vert. vs horiz. is namelijk net zo groot als linkom circulair vs rechtsom circulair.
Mijn suggestie is verticale zendantenne, circulaire ontvangstantenne. Je hebt dan altijd 3dB verlies, maar dat verlies is constant en onafhankelijk van de stand van je vliegtuigje :)
Klopt, maar dan nog blijft het theoretisch laagste risico gewoon geen circulair gebruiken maar zowel een horizontaal als vertikaal tegelijk in fase, en niet 90 graden fase verschoven, waarmee je circulair krijgt ;)

Afijn, we overspoelen die arme jongen met al deze oplossingen haha.

-P

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#17 Bericht door pe2er »

Och, nu we toch lekker nerdig aan het doen zijn; Circulair polariseren kan ook 'makkelijk' met een helical antenne:
Helix antenne (helical antenna) voor 802.11b draadloze netwerktoepassingen.
En ze zijn ook kant-en-klaar te koop.
Luxul X-WAV 10 dBi Helical richtantenne 2,4 Ghz
...maar dat is niet leuk :P

Tjerk
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2010, 22:55

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#18 Bericht door Tjerk »

Hartelijk dank voor het meedenken, maar nu zie ik tussen de bomen het bos niet meer ;)

Ik denk dat ik voor de oplossing met de omgekeerde plafondantenne ga, daar dan een magneet onder en dan kan ik 'm mooi op het dak van de jeep plakken (als die magneet tenminste niet de ontvangst nadelig beïnvloedt). Een antenne richten en tegelijk vliegen dat lijkt mij een slecht idee, en een oplossing zoals http://www.youtube.com/watch?v=FCHgS-0TUsE lijkt mij iets teveel van het goede :P

Natuurlijk zou ik verder kunnen borduren op het camera'tje dat ik nu heb, het is mij alleen ook opgevallen dat de beeldkwaliteit te wensen over laat, dus daarom de keuze voor een compleet nieuw systeem. Ik vind de KX191 ( http://vimeo.com/tag:kx191 ) prachtige beelden geven, juist omdat deze kennelijk heel goed omgaat met lichtgevoeligheid.

Regels zijn er meestal met een reden, zeker die op zendgebied. Maar dat ik niet vanuit een modelvliegtuig mag filmen, en wel vanuit een normaal vliegtuig, dat vind ik nergens op slaan. En wat dacht je van google maps (en soortgelijke diensten).
PA0ETE schreef:Ken je deze video? http://www.youtube.com/watch?v=gBn1h0x-37E
Yup, ik heb hetzelfde vliegtuig, en ik ga ook vliegen met het scherm en mijn hoofd onder een t-shirt, anders zie je helemaal niets (mede oorzaak instabiel vliegen in mijn eerste filmpje). Misschien in een later stadium ook zo'n speciale bril, maar daar is het nu nog veelste vroeg voor, en die technologie staat ook nog in de kinderschoenen.
Zijn vliegtuig heeft hij ook uitgerust met een on-screen-display systeem, ook dat lijkt me heel mooi voor in een later stadium.
In zijn filmpje is het trouwens ook nagenoeg windstil.

In alle filmpjes op youtube zie ik dat ze op het vliegtuig zelf een simpele verticale wifi antenne gebruiken, dus ik denk dat ik daar zelf ook voor ga.

De zender die ik wil gaan kopen bij de nieuwe camera kan op de volgende frequenties zenden:
CH1 2410 MHz
CH2 2430 MHz
CH3 2450 MHz
CH4 2470 MHz
CH5 2370 MHz
CH6 2390 MHz
CH7 2490 MHz
CH8 2510 MHz
Zijn deze allemaal in Nederland licentievrij te gebruiken? Ik zie namelijk dat er een paar niet helemaal op 2,4Ghz zitten.
De zender: http://www.rangevideo.com/index.php?mai ... ducts_id=5
(ze versturen ook naar Nederland)
500mW staat erbij vermeld als output power van de zender, ik denk echte dat als ik die simpele antenne eraan laat zitten ik even ver kom als een 10mW zender met een hele indrukwekkende antenne :P Ik ga toch niet proberen verder dan 500 meter te komen, anders valt de simpele 35Mhz besturing uit (heb ik iig mooie beelden van het neerstorten ;))

Als vliegen over UMTS dezelfde latency heeft als bijvoorbeeld Skype over UMTS dan wens ik ze veel succes met vliegen, zal wel soort autopilot met waypoints in zitten. Maar dat laatste is ook weer moeilijk aan te komen, de hardware voor een autopilot met waypoints mag je gewoon importeren, maar de firmware moet je (illegaal) downloaden uit Amerika.

Edit: Is het mogelijk dat als er bij de zender PAL in gaat, dat er bij de ontvanger NTSC uit komt?

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#19 Bericht door PC1L »

Als ik dit allemaal zie besef ik wat een voordeel het kan zijn om radiozendamateur te zijn ..... :lol: denk alleen al a.h. vermogen. En dan nog alle andere technische mogelijkheden.

Zie ook eens hier : hier ..

Elise
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2008, 20:54

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#20 Bericht door Elise »

Een andere link die je kunt bekijken is deze.
Eerst is er wat commentaar van tegenstanders maar later vind je meer praktische berichten. Je bent in iedergeval niet de enige. :D

Roel-CP
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2010, 18:53

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#21 Bericht door Roel-CP »

Hallo toch weer eens leuk om mij eens weer onder de amateurs te bevinden.

Dit hele verhaal gaat over een hype die FPV (first person view) heet.
Deze hobby is overgewaait vanuit de US en wordt steed populairer.
Het enige probleem wat zich voor doet is dat er veel spullen uit china wordt gehaald.
De frequenties die voor het a/v gebruik worden zijn:
1.3G /2.4G /5.8G
Het mooiste is natuurlijk de 1.3Ghz band.
De 2.4G zit vol en de 5.8 houd niet van obstakels.
Ook is de RC link meestal op 2.4G

Ik vind het een beetje jammer dat deze vraag niet bij jullie wordt neergelegt van op welke freqentie vrij en legaal een leuke a/v zender en ontvanger te gebruiken is in Nederland.
Ook denk ik dat jullie veel betere hardware kunnen maken en afstellen.
Proberen met zo min mogelijk vermogen zo ver mogelijk te kunnen komen.
BVB de oude televisie band of uhf zeg het maar. Zendbereik rond de 2km is genoeg.

Op www.immersionrc.com worden al systemen gemaakt op UHF die hier niet gebruikt mogen worden.
Zo zie je dat er al antenne tracker systemen toegepast worden voor deze hobby die zich voeden met GPS data vanuit het vliegtuig over het audio kanaal.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#22 Bericht door PD4M »

En dit filmpje mag je dan helemaal niet missen!
http://vimeo.com/17351140
Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Roel-CP
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2010, 18:53

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#23 Bericht door Roel-CP »

Yep dat is echt een zwart schaap.
Soms gaat hij te ver waardoor weer regeltjes verzonnen worden om het vliegen aan banden te leggen.

Heeft iemand al een antwoord hoe wireless A/V beter kan?

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#24 Bericht door pe5ed »

@ roel-cp

De vraag is gesteld, en net als in het topic op het modelbouwforum wil je dingen horen die niet gezegd gaan worden.
Ja, het kan anders. Nee, het mag niet. Je moet het ook gewoon niet doen. Hoeft niet, heeft geen zin.

Er zijn plenty mogelijkheden om te kunnen FPVén. Gaat het te ver doorschieten, dan worden er weer maatregelen genomen.
Zoveel plekken om te vliegen zijn er niet meer in de Randstad.

Meer vermogen, niet nuttig ! Illegale frequenties, niet nuttig, ook gevaarlijk, het bereik op 100 meter is veel hoger, dan wat jij op de grond waarneemt of correct kan vertalen naar een gebruiker. Zeker op 23 cm ... Nieuwe GPS band tenslotte.

De informatie en kennis op het mobofo is bijzonder groot en goed, daar heb je alles wat je wil hebben.
Trouwens 400 W zender op kanaal 62 in een foamie ;) Dat wil ik zien vliegen.

Mijn advies, beter van niet.
Afbeeldinghttp://iarl.org
Van en voor amateurs. Helpt u een handje mee?

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#25 Bericht door pe5ed »

Ik ben even zo vrij om een knipje uit 'het andere forum' te knippen.
Daar ben ik ook lid, maar heb me nooit in het FPV deel bemoeid.

Aan anderen in dit forum de eer om zich er tegenaan te bemoeien. Ik denk niet dat ik zonder 'betweterij' mijn comments zou doen, en dat wensen ze niet tenslotte :

<kwoot van Sven>
Ik zag et op RC-groups. Iemand met 200mW 1.2Ghz beweerde dat de zender van zijn buurman (spectrum) ineens van 500 naar 60 yards range ging zodra dat ding aan gezet werd. Wat daarvan klopt moet je ook mij niet vragen, ik heb het ook maar ergens zien staan. Vond het alleen wel een beetje zorgwekkend omdat Pieter en ik straks graag een beetje op onze club willen vliegen. Iemand zijn model uit de lucht knallen met "vreemde onzin" daar maak je geen vrienden mee namelijk.
<end kwoot>

Ik ga het niet uitleggen waarom ze op deze manier hun eigen glazen ingooien. Dat de iemand op rc-groups het goed begreep staat als een paal boven water tenslotte.

Meneer Baggus begreep het overigens wel : http://www.modelbouwforum.nl/forums/fpv ... e-175.html

sorry voor het ' crossposten '

Roel-CP
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2010, 18:53

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#26 Bericht door Roel-CP »

Daarom heb ik de vraag ook hier neergelegt omdat de amateurs hier wel verstand van hebben.
Ik heb het helemaal begrepen. Bedankt voor je toelichting.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#27 Bericht door pe2er »

Afbeelding
http://www.vimeo.com/7990063
Geweldige hobby :mrgreen:

Er is denk ik geen 'magische' oplossing voor de video verbinding.
Een 'schone' frequentie is voordelig - en daarmee bedoel ik een frequentie die vrij is van andere gebruikers en storing in de onmiddellijke omgeving.
Een ontvanger met diversity-ontvangst en twee richtantennes die je op het model richt lijkt mij de beste oplossing. Ik zou zelf twee helical antennes gebruiken (circulair gepolariseerd, zie eerder in deze thread).
In het vliegtuig gewoon een verticaal gepolariseerd antennetje. Da's het makkelijkst en het lichtst.

Verder in het grondstation korte, goede qualiteit coax en stekkers gebruiken (SMA bijvoorbeeld), om de verliezen binnen de perken te houden.

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#28 Bericht door pe1rcd »

pe5ed schreef:Ik zag et op RC-groups. Iemand met 200mW 1.2Ghz
Vooral de apparatuur in deze frequentieband kan je maar beter van afblijven.

Die apparatuur zend uit in een luchtvaart band. die loopt van 962 tot 1213 MHz. kijkend naar specs van de transmitter van veel van deze zenders, zitten ze ook op frequenties, waar radar, navigatie en Anti Collision systemen op zitten. Verder is de apparatuur nu niet echt stabiel op frequentie.

Dit kan dus naast een boete ook nog gevaar op leveren voor anderen.
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#29 Bericht door PA3DAT »

Hoi, ik zou me niet zo druk maken over die 500mWatt. Als ze er van 100mWatt niet te krijgen zijn,
dan maar 500mWatt. Geen haan die er naar kraait. Desnoods maak je een mooi stickertje met de
tekst "100 mWatt max." en plak je die op het zendertje! Weet jij veel... :P

Zendamateurs mogen zenden met max. 25 Watt of 400 Watt. Ik ken er die 25 Watt mogen, maar
meer dan 1000 Watt gebruiken. En zij die 400 Watt mogen, maken ook geen probleem van
eindtrappen van 1000 en 2000 Watt. "Life is too short voor QRP" is hun motto (het leven is te
kort voor laag vermogen.)
En dan worden ze ook nog gebouwd, afgeregeld en verkocht door gerenommeerde amateurs, die al
minstens zo'n 40 jaar over een machtiging beschikken...

En als jij dan begint over 500 mWatt dan roepen ze in koor: "Nee nee, dat mag niet, dat is streng
verboden!!"
Ik bedoel, laten we nu niet hypocriet gaan doen. :D

Camperaars, mensen met een camper (mijn andere hobby, met eigen forum met > 18.000 leden)
gebruiken losse WiFi-zendontvangertjes die ze op dak van de camper zetten, om het bereik te
vergroten. Die van mij is 500 mWatt, dat is 5 x teveel. Maar die zijn al helemaal niet meer te koop!
Je kunt nu alleen nog kiezen uit 1000 mWatt of 2000 mWatt output! :shock:

En ik maar waarschuwen: zoveel stroom kan die USB-poort van je laptop niet leveren... :D

Dit wordt dus gewoon overal verkocht, in talloze Nederlandse webshops:

Alfa Network AWUS036NH 2000mw

Dit is de opvolger van de razend populaire AWUS036H 1000mW
Ideaal voor campers, wardrivers en wep hackers.

HEEL VEEL vermogen! en een zeer hoge ontvangstgevoeligheid.
Wanneer het op bereik aankomt is dit de absolute topper!
Zeer hoog zendvermogen (2000mw +30dBm) en een zeer hoge
ontvangst gevoeligheid (-92dBm).
Deze USB adapter wordt geleverd met een 5dBi antenne.
Maar op de RPSMA connector kan je nog zwaardere of externe antennes, parabolen enz aansluiten.


Hier bijv. http://www.cdrwinkel.com/shop/flypage/c ... 036NH.html

Disclaimer: ik heb niet al het voorgaande gelezen, maar het is niet mijn bedoeling iemand tegen de schenen te
schoppen. Het gaat me om niemand persoonlijk, het gaat me puur om het principe. Mocht iemand zich door mij
aangevallen voelen of onheus bejegend, dan roep ik onmiddelijk EXCUUS EXCUUS! :wink: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Live beelden vanuit modelvliegtuig

#30 Bericht door pe1rcd »

PA3DAT schreef:Hoi, ik zou me niet zo druk maken over die 500mWatt. Als ze er van 100mWatt niet te krijgen zijn,
dan maar 500mWatt. Geen haan die er naar kraait. Desnoods maak je een mooi stickertje met de
tekst "100 mWatt max." en plak je die op het zendertje! Weet jij veel... :P

Zendamateurs mogen zenden met max. 25 Watt of 400 Watt. Ik ken er die 25 Watt mogen, maar
meer dan 1000 Watt gebruiken. En zij die 400 Watt mogen, maken ook geen probleem van
eindtrappen van 1000 en 2000 Watt. "Life is too short voor QRP" is hun motto (het leven is te
kort voor laag vermogen.)
En dan worden ze ook nog gebouwd, afgeregeld en verkocht door gerenommeerde amateurs, die al
minstens zo'n 40 jaar over een machtiging beschikken...
.....
En als jij dan begint over 500 mWatt dan roepen ze in koor: "Nee nee, dat mag niet, dat is streng
verboden!!"
Ik bedoel, laten we nu niet hypocriet gaan doen. :D
.....

Disclaimer: ik heb niet al het voorgaande gelezen, maar het is niet mijn bedoeling iemand tegen de schenen te
schoppen. Het gaat me om niemand persoonlijk, het gaat me puur om het principe. Mocht iemand zich door mij
aangevallen voelen of onheus bejegend, dan roep ik onmiddelijk EXCUUS EXCUUS! :wink: )

Ik maak me minder druk over iemand die met meer vermogen iets doet in een band waar de soort uitzending wel thuis hoort. (persoonlijk vind ik dat nog niet netjes, maar goed, dat is een persoonlijke instelling)
Waar ik me wel wat drukker over maak is het gebruik van apparatuur, die niet op die frequentie thuis hoort.

Dan heb ik het over ambulance frequenties(voor het C2000 netwerk) en Rode kruis frequenties door buitenlandse gebruikers die dus niet nadenken, dat die frequenties wel eens ergens anders voor bedoelt kunnen zijn.
Maar ook het verstoren van luchtvaart navigatie door beruchte FM bugs die net even hoger zitten, dan waar de FM band eindigt en de luchtvaartnavigatie begint en televisiezenders die gewoon een deel van een radar en navigatieband plat leggen in een gebied rond de illegale gebruiker.

Als iemand met meer vermogen experimenteren wilt, is daar een legale manier voor en dat is de doelgroep van dit forum. Examen doen, aanmelden en bijna alles experimenteren wat je wilt op technisch gebied.
bouwjaar 1973,

Plaats reactie