Voeding continu aan?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Voeding continu aan?

#1 Bericht door PD7N »

Ik heb hier een paar sets die hun geheugen niet vasthouden, tenzij je permanent de voeding erop houdt. Mijn vraag: kan dat kwaad?

Ik denk dat het verbruik miniem is. De sets kunnen dan wel 'uitgezet' worden (powerknop op off), alleen het geheugen moet onder spanning blijven. Is het slecht voor de (levensduur van de) voeding? Andere gevaren? Hoe doen jullie het?
Wilbert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voeding continu aan?

#2 Bericht door PA3DAT »

Sets die hun geheugen niet vast houden? Zijn dat oudere transceivers?
Dan moet er toch een klein accu'tje in zitten. Misschien kan je die vervangen?

Ik ben dit probleem de afgelopen 30 jaar niet tegengekomen... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Voeding continu aan?

#3 Bericht door gelderjg »

Wilbert,

Kan geen kwaad denk ik, dat de voeding aan blijft.
Zal in onbelaste toestand ook niet erg warm worden.
Oudere tranceivers zoals de Yaesu FT-227 verliest zijn geheugen bij uitschakelen voeding.
Komt dus wel degelijk voor.

Best 73 de Jos PA3ANF :D
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Voeding continu aan?

#4 Bericht door PD7N »

PA3DAT schreef:Sets die hun geheugen niet vast houden? Zijn dat oudere transceivers?
Het gaat om een FT-480R (oud beestje) en een TS-790 met lege accu. Deze zou onmogelijk zelf te vervangen zijn volgens de handleiding. En met deze waarschuwing en mijn beperkte soldeerervaring leek het me geen goed idee deze prachtige set open te maken...
Wilbert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voeding continu aan?

#5 Bericht door PA3DAT »

Nee, ok, dan zou ik ze ook gewoon aan de spanning laten hangen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Voeding continu aan?

#6 Bericht door pa3dsc »

Ik zou de onboard accu toch maar eens controleren en/of (laten) vervangen.
Als de accu gaat lekken heb je een groter probleem.

73 martin pa3dsc

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Voeding continu aan?

#7 Bericht door andre »

Ik heb ooit ook zo'n setje gehad.
De ft480r heeft inderdaad geen memorize functie.


http://www.scribd.com/doc/3666432/ft480r-manual
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Voeding continu aan?

#8 Bericht door PD7N »

Dank voor de reacties!

Ik laat mijn voeding nu maar aan staan.

De TS-790 met lege accu loopt inderdaad een behoorlijk risico. De accu kan gaan lekken over de printplaat met allerlei enge gevolgen. Lees en huiver! :-) Tijd voor een kijkoperatie.
Wilbert

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Voeding continu aan?

#9 Bericht door PC1L »

TS-790 met lege accu : i.h.a. zijn kenwood TRX ( ook de oudere modellen ) wel te doen. In ieder geval MOET een accu eruit op een gegeven moment. Ikzelf heb altijd alle replacements ( backups, vaak LiTh ) zonder problemen zelf gedaan. Soms wel arbeidsintensief, veel werk, maar meestal een makkie.

Ga systematisch te werk met openen dan kan er weinig misgaan. Noteer desnoods de stapjes van demontage. Vertrouw je het niet ( is het moeilijk of niet weer inelkaar te zetten enz. ? ) kan je stoppen.

Als je de accu eruit hebt is dat veiliger. ( soms mag je de accu wel laten zitten die schijnt dan lekvrij te blijven .. ) Demonteer deze met de nodige voorzichtigheid ! Want een beschadiging aanbrengen tijdens de verwijdering is ook niet de bedoeling. Kijk wat de TRX doet zonder de accu. Ik weet niet of in de TS-790 een overbrugging nodig is over de aansluitklemmen bij gebrek aan een accu, wees daar ook voorzichtig mee ( gevoeligheid van de regelelectronica en het memory .. ). Even bij de 'baas' ( Kenwood ) navragen

PS ( voeding ) heb eens hier 15 jaar een PS aangehad voor een toepassing, geen problemen mee. Primair liep er een stroompje van enkele mA als het apparaat erachter niet gebruikt werd. Pas wel op bij monitor PS dat hij OK is, want als er iets mis gaat kan het ook mis gaan met het apparaat erachter :( Controleer bv af en toe eens de elco('s) in de PS. Die worden met de jaren wat minder .. Zie ook even hier, interessant, wat fred101 PA4TIM erover ( vervanging C's ) schrijft. En als je pech hebt kan er doorslag optreden van de powerTOR(REN) in het regelcircuit. Niet alle PS zijn echt ontworpen om 24 h / etmaal te werken ! Ook al loopt er maar een kleine stroom, dan nog kunnen met de tijd problemen ontstaan. Als je zelf voedingen ontwerpt kun je er rekening mee houden. Voor een monitor PS die vaak niet belast wordt maar continu moet aanstaan krijg je toch een aangepast schema. Met de jaren heb ik ook vaak gezien dat in PS waarbij in de sturing, het regelcircuit, een potmeter werd gebruikt waarbij de loper slecht kontakt ging maken ( krakende poti ) .. Bij sommige voedingen is het dan zo geregeld dat de spanning NIET terugvalt maar naar maximumwaarden doorschiet. Rampzalige gevolgen voor de achterliggende apparatuur. Opgeblazen amps. Enz. enz.

PD3RB - Ruben
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 dec 2011, 13:38
Roepletters: PD3RB

Re: Voeding continu aan?

#10 Bericht door PD3RB - Ruben »

Even een bump!

Ik heb een Kenwood TM-v7. Deze beschikt niet(!) over een geheugenbatterij. Oorspronkelijk is het een voertuig TRX en is het de bedoeling om hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
Op deze manier blijft de info in het geheugen staan. Maar omdat ik hem thuis heb staan, hangt ie aan een voeding.
Maar het is al te raden; omdat ik steeds de voeding uit zet, verdwijnt alles uit het geheugen.
Dus nogmaals de ultieme vraag; kan het kwaad de voeding aan te laten staan?? Er zitten wat lampjes op voor de displays, voor de rest is het een simpel model.
Graag zie ik jullie advies en tips tegemoet.

73,

Ruben
Laatst gewijzigd door PD3RB - Ruben op 19 jan 2012, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Voeding continu aan?

#11 Bericht door andre »

het maximum aan branduren is natuurlijk eerder bereikt(maar niemand kan weten hoeveel dat er uiteindelijk worden).
Heb hier jaren lang setjes 24/24 onder spanning gehad omdat er een packetnode aan vast zat. Twee daarvan heb ik hier nog staan, een ft5100 en een c500 van Standard...En die doen het nog steeds.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Voeding continu aan?

#12 Bericht door PE7EB »

Ik heb eens even snel het Service Manual van de TM-V7A/E gelezen, en zover ik het begrijp staat alle data in een EEPROM, de laatste keer dat ik keek, viel dat nog onder de niet vluchtige geheugen typen.
Ik verwacht dus eerder dat er wat mis gaat met de Reset en Backup van de set (pag. 15).
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Voeding continu aan?

#13 Bericht door pa3dsc »

Ik heb vorige week in mijn de TS790 de batterij vervangen.
Dat was goed optijd want de batterij lekte al een beetje.
Gelukkig de print niet aangetast. Een oude batterijhouder uit een oude PC
heb ik er nu in gesoldeerd en nu kan ik zonder vergaande demontage de batterij vervangen.
Als je in de buurt van Eindhoven woont wil ik je wel helpen.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Voeding continu aan?

#14 Bericht door PA2OLD »

Een voeding aan laten kan aardig oplopen in euro's.
De Diamond GSV3000 trekt met niets aangesloten zo'n 16 watt, dat over een heel jaar...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PD3RB - Ruben
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 dec 2011, 13:38
Roepletters: PD3RB

Re: Voeding continu aan?

#15 Bericht door PD3RB - Ruben »

Hallo PE7EB

Dit stuk heb ik ook gelezen. Echter, het is volgens mij de bedoeling de TRX rechtstreeks aan te sluiten op de voertuigaccu, zodat er altijd een stroom op staat.
De EEPROM onthoudt inderdaad zijn informatie ook zonder dat er een stroom op staat. Hij heeft zelfs een stroom nodig om te erasen. Omdat de TRX een reset-impuls afgeeft op het moment dat er een stroomdip is, erased hij zijn EEPROM. Vandaar ook mijn vraag of het mogelijk is de voeding altijd aan te laten staan, als ware het de accu van een voertuig. Dan is er niks aan de hand. Maar zodra ik het stroom eraf doe, treedt de reset in werking ben ben ik alles kwijt. Vraag me niet waarom, waarschijnlijk een soort beveiliging.

@PA3DSC: helaas woon ik helemaal in Noorden, Eindhoven is maar zo'n 300km. Daarnaast heeft deze TRX geen geheugenbatterij. Dit zou ook niet helpen, want zoals beschreven geeft de TRX een reset-impuls af zodra de toevoer van stroom wordt onderbroken. Het is dus niet zoals bij een PC.

Ik kan de TRX gewoon uitdoen, dan is er niks aan de hand. Het is enkel de voeding die moet blijven draaien. Dat het een paar euro aan stroom kost, weegt niet tegen het feit dat ik elke keer de 6 gewenste repeaters moet programmeren. Dat kost je al gauw een half uur, aangezien je alles moet invoeren, zoals CTCSS, etc.

Mocht iemand anders nog een idee hebben, ik hou me aanbevolen, voorlopig laat ik de voeding gewoon maar branden.

Bedankt voor het meedenken!!

73,

Ruben

PS: bijgaand het stukje uit de SM.
Bijlagen
reset.jpg
Laatst gewijzigd door PD3RB - Ruben op 19 jan 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie