Frequentiecounter vraag.

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Looking
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jun 2006, 19:55

Frequentiecounter vraag.

#1 Bericht door Looking »

Ik heb een frequentiecounter gekregen maar ben nu aan het uitzoeken hoe dat apparaat werkt.

Meestaal werken ze allemaal hetzelfde zo kan ik rechtstreeks meten met de BNC---Krokobek probe, maar nu wil ik de frequentie van een zender bekijken. Dus (eenvoudig gezegt) zonder aangesloten snoer.

Ik heb in het verleden een Fluke counter gehad en daar moest ik een draadje in de binnenkern van de BNC steken( soort antennetje) dat werkte.

Deze die ik nu heb een Atten F2700 C pakt ook wel een signaal op maar is er misschien een andere manier om een signaal op te vangen.

Ik vraag mijn trouwens ook af waarvoor de BNC aan de achterzijde voor dient!
Bijlagen
Counter
Counter
Count.jpg (14 KiB) 4889 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie.

#2 Bericht door PE1PUP »

Hi "Looking",

Tsja, die BNC op de achterkant. Dat kan van alles zijn. Hang er eens een oscilloscoop aan. Goede kans dat er een stabiele en nauwkeurige tijdbasis op naar buiten komt. Ik heb zelf een bakbeest van een HP counter, en daar zit achterop een BNC met daarop een strak 10 MHz signaal, direct uit de kristal-oven afkomstig. Dus erg handig om als "standaard" te misbruiken in de shack wanneer je een schone klok nodig hebt. Wel even eerst bufferen, want echt belasten kun/mag je een dergelijk signaal niet.

Maar het zou ook een trigger ingang kunnen zijn. Minder waarschijnlijk, want een trigger ingang heb je liever op de voorkant, maar ik heb counters met triggering op de achterkant gezien. En dan kan het triggering en/of gating zijn van de meting. Afhankelijk van of je frequentie meet of pulsel telt.

Ik ben benieuwd... 8)

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Plaats reactie