FET voetjes

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

FET voetjes

#1 Bericht door PA3 »

Hallo allemaal,

Ik ben na lange tijd weer aan het knustelen en ben dit http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/Activ8/activ8.html actieve antennetje aan het maken om de QRN van de buren te ontlopen. Ik denk dat ik de eerste MPF102 al om zeep geholpen heb, dus mijn soldeer techniek is nog niet je-van-het.

Maar aan de andere kant: er zijn IC-voetjes om het leven makkelijker te maken. Zijn er geen voetjes om (TO-92) torren in te schuiven zodat je niet hoeft te solderen en je minder snel last hebt van warmte en statische invloeden? Ik heb ze nog niet kunnen vinden, maar misschien komt dat omdat ik niet weet waar te zoeken of precies wat. Heeft iemand een hint?

Bedankt,

Hans

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

#2 Bericht door PH4CK »

ic voetje?

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

#3 Bericht door PA3 »

PH4CK schreef:ic voetje?
Je bedoelt een IC voetje slopen/doorzagen? Dat kan natuurlijk wel maar zal er niet zo profi uitzien. Dus vandaar mijn vraag: zijn er voetjes speciaal voor TO-92 behuizingen en waar eventueel te krijgen?

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

#4 Bericht door PH4CK »

en wie ziet het dan?

een fet in een voetje is zowiezo niet professioneel.
maar wat gaat er mis met het solderen?
zorg dat je een soldeerbout hebt met voldoende vermogen, dan kun je snel solderen en word de fet niet zo heet.
Het probleem met soldeerbouten met een laag vermogen is dat het soldeertin te langzaam smelt en dus de soldeerbout te lang op het component gehouden wordt waardoor deze oververhit raakt.

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

#5 Bericht door PA3 »

PH4CK schreef:en wie ziet het dan?

een fet in een voetje is zowiezo niet professioneel.
maar wat gaat er mis met het solderen?
zorg dat je een soldeerbout hebt met voldoende vermogen, dan kun je snel solderen en word de fet niet zo heet.
Het probleem met soldeerbouten met een laag vermogen is dat het soldeertin te langzaam smelt en dus de soldeerbout te lang op het component gehouden wordt waardoor deze oververhit raakt.
Ik heb een Weller met smalle punt (klein genoeg om SMD mee te solderen) op 385 graden C. Ik moet meestal een 3 tot 5 seconden verhitten wil ik een mooie las maken. Is dit te veel? --Hans

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#6 Bericht door andre »

In de tijd dat ik nogal veel aan het bouwen was had ik voor het solderen van dat soort kritische componenten twee hulpmiddeltjes. De eerste was een krokodillenbekje met afgevijlde bek, Deze kon ik dan direct tegen de behuizing klemmen om de warmte af te geven voor deze in de behuizing sloop. De tweede was, en ik weet niet of dat echt de reden was dat ze bij mij nooit kapot gingen, een schakelaar welke de nul en de fase tijdelijk van mijn soldeerbout ontkoppelde. Ik deed dat met een soort voetpedaal, dubbelom.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

#7 Bericht door PA3 »

andre schreef:In de tijd dat ik nogal veel aan het bouwen was had ik voor het solderen van dat soort kritische componenten twee hulpmiddeltjes. De eerste was een krokodillenbekje met afgevijlde bek, Deze kon ik dan direct tegen de behuizing klemmen om de warmte af te geven voor deze in de behuizing sloop. De tweede was, en ik weet niet of dat echt de reden was dat ze bij mij nooit kapot gingen, een schakelaar welke de nul en de fase tijdelijk van mijn soldeerbout ontkoppelde. Ik deed dat met een soort voetpedaal, dubbelom.
Bedoel je dat je de pootjes in het krokodillenbekje klemde om de warmte niet naar de behuizing te laten vloeien? Ik heb dat ook zitten bedenken maar mijn vader zei altijd dat je zo min mogelijk contact moest hebben met de FET en beter niet kan kortsluiten.

Van die soldeerbout heb ik ook iets gelezen. Ik kan makkelijk mijn soldeerstift uit de voeding trekken als ik een FET wil solderen, dus ik ga dat zeker proberen. Bedankt.

Hans

Plaats reactie