Anderson Powerpole

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Anderson Powerpole

#46 Bericht door Thijzer »

De PP connectoren hebben veel voordelen maar ook 2 grote nadelen:

- mechanische stabiliteit en robuustheid
- geen trekontlasting op de kabel

Met name dat laatste zorgt ervoor dat de kabel begint te knikken vlak achter het kabelschoentje en die siliconen rubbertjes die je eromheen kunt doen, bieden onvoldoende bescherming. Een fatsoenlijke behuizing à la XLR of Speakon ben ik voor Powerpoles niet tegengekomen, jammer. Als een fabrikant zich daar eens mee bezig zou houden, zouden we vrienden kunnen zijn.

Overigens zijn de Molex-connectoren van de courante merken transceivers ook van het zelfde euvel voorzien, kabels die je stuk kunt trekken. Allemaal suboptimaal dus.

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Anderson Powerpole

#47 Bericht door PA1AVL_ »

Het bestaat geloof ik wel, heb er geen ervaring mee:

https://nl.mouser.com/ProductDetail/And ... xgsw%3D%3D

Beter plaatje op
https://nl.mouser.com/datasheet/2/22/DS ... 664114.pdf
Powerpole® Pak Without Latch

Lost denk ik ook het probleem van een te hete connector op.

Zonder die Pak, bij PP30 (12-16AWG), bij multipole met 15A wordt de connector 20C tot 30C warmer dan 25C omgevingstemperatuur, dus 45C tot 55C, zag ik in de grafiek.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#48 Bericht door PE1PQX »

Ik heb een vrachtje powerpoles besteld (30A), en mijn eerste indrukken zijn zeker niet slecht.
Per abuis verkeerdom aansluiten lukt gewoon niet als er 2 (rood en zwart) aan elkaar geklemd zitten.
Wel is het zaak de positie van de rode en zwarte connectoren universeel te houden zodat je juist die omwissel-fout niet maken kan.
("Right on Red - Tongue on Top" is een mooie ezelsbrug hiervoor)

Vanavond eens kijken hoe dat allemaal verder werkt. Zal eerst de beide accu's van mijn fieldday-koffer verlossen van een dikke kroosteen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#49 Bericht door PE1PQX »

Om nog even te reageren op Speakon vs Anderson:
Anderson vs Speakon
Anderson vs Speakon
Vind het nogal een enorm verschil. De 30A powerpoles vind ik gewoon handzamer.

Intussen in mijn fieldday koffertje de accu's voorzien van powerpoles en moet zeggen dat het monteren me best mee valt.
Na morgen heb ik een paar dagen vrij van mijn werk en kan ik verder puzzelen hoe/waar etc. de powerpoles gemonteerd gaan worden.

@Thijzer: jouw terechte opmerking m.b.t. trekontlasting kun je zelf ook in de hand houden door je zelf aan te leren altijd de stekker zelf vast te pakken en niet de bekabeling die er aan zit. (En eigenlijk hoort dit ook zo, maar da's een compleet andere discussie)

Iedereen toch bedankt voor jullie bijdrage.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Anderson Powerpole

#50 Bericht door PD2B »

Goed bezig Andre.

En inderdaad, les 1 altijd aan de stekker trekken en NIET aan de kabel.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Anderson Powerpole

#51 Bericht door PA4WK »

Aan de kabel trekken doen sommige mensen als ze klaar zijn met stofzuigen, nou zit er aan een stofzuiger ook wel een flinke lange kabel dus het is best een eind lopen helemaal naar dat stopcontact. :lol:
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Anderson Powerpole

#52 Bericht door PA1AVL_ »

Ik kwam een nog beter plaatje tegen van de oplossing voor trekontlasting:

https://www.andersonpower.com/us/en/sho ... o-2x2.html

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#53 Bericht door elsinga »

Ook hier PP in gebruik en tevreden er over. Voordelen: handzaam/compact, met rood en zwart aan elkaar is verkeerd-om inpluggen onmogelijk, veel accessoires te krijgen (zoals verdeelblokken, die gebruik op op mijn voedingen) en ze zijn betaalbaar. Nadelen: plastic is UV gevoelig (bij mij geen probleem) en geen trekontlasting.

Enige andere variant die ik ken die dit allemaal ook heeft is XT60.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#54 Bericht door PH2LB »

M.b.t. trekontlasting is een 3D printer je vriend. Er zijn enkele "housings" beschikbaar hoewel de meest niet zijn voorzien van trekontlasting, maar met een beetje handigheid moet dat te fabrieken zijn.

https://www.printables.com/model/453259 ... ole-shroud
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Anderson Powerpole

#55 Bericht door PA1AVL_ »

Anderson PP's zijn gemaakt van polycarbonaat en zijn volgens Bing AI niet gevoelig voor UV.

Maar misschien dat dit wel een probleem is bij chinese namaak PP's?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#56 Bericht door PE1PQX »

Ik heb een vrachtje van Powerwerx, dus ik verwacht dat dit de originelen. (Besteld bij SDR shop)
Wel merk ik dat je snel al een flink vrachtje van die powerpoles nodig bent, voor ieder apparaat eigenlijk al 2 setjes (apparaat zijde EN voeding zijde) als je alles tegelijk aangesloten hebben wilt.
Heb nog GEEN distribution block besteld, maar dat zal tzt wel gebeuren verwacht ik.
Eerst de field-day koffer omturnen naar Powerpoles. Verloop kabeltjes banaan-powerpole (zowel male als female banaan) reeds gemaakt.

tot nu toe zeker niet ontevreden!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#57 Bericht door PA3DAT »

Ik heb een PP stekkerblokje met aan beide kanten 4 in/uitgangen, 8 in totaal dus. Eén ingang is verbonden met de voeding, ik heb dan 7 uitgangen voor kleinere apparaten. Ik kan dit accessoire (van Powerwerx) echter op geen enkele website meer terugvinden.
De drie 100W-transceivers hangen elk met een eigen kabel aan de 100A-voeding, die 4 PP-uitgangen heeft.
Met dank aan PA3VOS voor de voeding via dit forum! :D

Veel accessoires: https://powerwerx.com/anderson-power-po ... connectors

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Anderson Powerpole

#58 Bericht door PA1AVL_ »

Powerwerx levert zo te zien originele Anderson PP's. Ik kan alleen niet zien of ze geleverd worden met verzilverde of tinnen contacten.

Ze hebben verder mooie spullen, maar verzending vanuit US en bijkomende invoerkosten maken het denk ik een beetje duur om bij hun te bestellen, of valt dat mee? Bij Mouser heb je die extra kosten niet bij orders boven 70,--

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Anderson Powerpole

#59 Bericht door PA1AVL_ »


Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Anderson Powerpole

#60 Bericht door PA3DAT »

Dat is die van dat plaatje bij mijn bericht. Die is voor paneelmontage, 4 in/uitgangen.
Het ding wat ik bedoel heeft er 8. Zal even een foto maken, kan er wat moeilijk bij...
Origineel gekocht bij Powerwerx, ik dacht in 2011/2012.

pp-blokje.jpg
pp-blokje.jpg (46.84 KiB) 409 keer bekeken
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie