Golfpijp vraag

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Golfpijp vraag

#1 Bericht door pd1ahm »

Ik wil in een stukje golfpijp twee afstel schroeven zetten. Dit om de aanpassingen te maken voor de 10 GHz transverter.

Nu moeten de schroeven op 1/6 Lambda komen of op 1/6 +1/2 Lambda.

Echter is er voor golfpijp een andere benadering wat betreft de golflengte. Dit is niet simpel 300/f maar ik kan niet direct iets vinden waar dit wel correct uitgelegd wordt. Wie kan mij hiermee verder helpen?

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 847
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Golfpijp vraag

#2 Bericht door Rene - pg3r »


Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Golfpijp vraag

#3 Bericht door PA1AIS »

Ooit lang geleden in de donkere dagen van de 80er jaren hield ik mij bezig met 10GHz golfpijpen. Voor de aanpassing soldeerde ik altijd 3x M4 schroeven op een 5mm afstand wat overeenzou komen met 1/6 golflengte.
Veel info stond in het RSGB VHF UHF manual 3e editie.
10ghz.png
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Golfpijp vraag

#4 Bericht door pd1ahm »

Dank voor de reacties!

Ik ga met jouw tekening aan de de slag PA1AIS. Ik heb de antenne redelijk in resonantie en zou het zo ook kunnen gebruiken maar wil de puntjes op de i zetten en goed aangepast hebben. Dit vind de transverter net zo fijn. Het zou balen zijn als hij kapot gaat als je op een berg staat.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Golfpijp vraag

#5 Bericht door coolepascal »

pd1ahm schreef: 07 mar 2024, 22:32 Ik wil in een stukje golfpijp twee afstel schroeven zetten. Dit om de aanpassingen te maken voor de 10 GHz transverter.

Nu moeten de schroeven op 1/6 Lambda komen of op 1/6 +1/2 Lambda.

Echter is er voor golfpijp een andere benadering wat betreft de golflengte. Dit is niet simpel 300/f maar ik kan niet direct iets vinden waar dit wel correct uitgelegd wordt. Wie kan mij hiermee verder helpen?
Ooit een lezing bijgewoond waar een Duitse zendamateur toonde hoe hij standaard verwarmings buis (ongeveer 3cm doorsnede) gebruikte als golfpijp.
Precies op 10.368GHz werkte dat perfect. bochtjes, koppelstukken het lukte allemaal.
Met de spullen had hij ook een soort schuiftrombone gemaakt waarmee hij de antenne weer kon aanpassen.
We praten hier nog over de jaren 80 dus mijn herinnering is wat gedateerd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Golfpijp vraag

#6 Bericht door pe1cmo »

waarschijnlijk is dat 22mm waterleidingbuis, dat gebruiken ze ook in de poty feed voor 10.489
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Golfpijp vraag

#7 Bericht door pd1ahm »

Dag Pascal,

Ik heb dat ook gehoord (niet gezien). Ik wilde dit toepassen op een Cassegrain uit de TV techniek. Maar die bleek een dunner pijpje te hebben. Dat word een project voor later. Het probleem is dat je voor ronde golfpijp een iets andere berekening hebt en die ben ik nog niet tegengekomen.
IMG_3220.jpeg

Wat betreft mijn “gewone” rechthoekige golfpijp is ondertussen opgelost. De antenne was al niet slecht maar nu is het netjes aangepast.

IMG_3713.jpeg
IMG_3780.jpeg

@PE1CMO,
De doorsnede van de golfpijp van dit kleine schoteltje is zelfs kleiner dan 22 mm.

Plaats reactie