zonnepanelen

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

zonnepanelen

#1 Bericht door on3dag »

Allen,
Zonnepanelen, soms de ergernis van de radioamateur. Het zit nl zo: Aan de ene kant van mijn woonst liggen er al zonnepanelen, nu zullen mijn nieuw komende buren aan de andere kant ook zonnepalen leggen, dus dit wil zeggen dat mijn antenne gedeeltelijk tussen twee rijen zonnepanelen zal komen te liggen! Er werd al veel over geschreven en toch zit ik ook nog met vragen ttz, als er storing optreed bij zonnepanelen, komt die storing dan binnen via het net of via de antenne? Is het de zonnepanelen zelf die straling geven of is het eerder de omvormer die bij de installatie behoord? Hoe kan men de "dader" van de storing vinden, welke apparatuur komt hiervoor in aanmerking?
Mvg,
Dirk- ON3DAG

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: zonnepanelen

#2 Bericht door PA9X »

Storing door zonnepaneelinstallaties wordt veroorzaakt door de omvormer(s). De technologie die in die omvormers wordt toegepast produceert harmonischen tot zelfs in het UHF-bereik. De gelijkstroomkabels tussen panelen en de omvormer werken in feite als antenne als de installatie niet juist is aangelegd of als de omvormer zelf onvoldoende ontstoort is (een CE-marketing is helaas geen garantie voor een ontstoort apparaat). Deze storing wordt ook wel radiated emission genoemd ontvang je met je antenne-installatie.

Wat ook voorkomt is dat diezelfde omvormers ook storen via de aansluiting op het lichtnet. Deze zgn. conducted emission komt dan letterlijk bij buren via het stopcontact weer binnen.

Mijn eigen ervaring is dat radiated emissions het meeste voorkomen in zonnepaneelinstallaties. Een juiste installatie (waaronder zeker een goede aarding) en toepassing van DC-filters en/of ferriet kan een hoop ellende voorkomen.

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: zonnepanelen

#3 Bericht door PH7R »

In Belgie moeten de zonnepanelen bedrijven toch gecertificeerd zijn, dacht ik? In Nederland kan iedereen aan de slag.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: zonnepanelen

#4 Bericht door PE1LGW »

Dat is in Nederland ongeveer het zelfde.
Alleen hier keurt de slager zijn eigen vlees.
Er lopen een grote berg cowboys rond, die niet goed weten waar ze mee bezig zijn.
Probleem is dat ze niet met een cowboy hoed binnen komen.
En als het er over hebt dat er mogelijk storing kan ontstaan, doen ze net of ze er nog nooit over gehoord hebben.
Dat was mijn ervaring toen we een offerteaanvraag lieten opmaken.
Ze wilde of kon niet vertellen welke omvormers of opimizers ze installeerde, die info had hij niet zo gauw op tafel.
Later kwam het antwoordt, het worden omvormers die op dat moment verkrijgbaar zijn.


Conclusie: er liggen nog geen zonnepanelen op het dak.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: zonnepanelen

#5 Bericht door pe1cmo »

Mij mijn op de pergola 18 stuks, ben ik blij om, want maandag zaten we van 07.30 - 16.15 zonder stroom, en vandaag was het om 10.20 uur ook uit. (en is nog niet terug). Nadeel is dat als de stroom hier uitvalt, na een half uur er ook geen water uit de kraan komt.
Maar ik heb een huis accu, dus we draaien gewoon door, en op 2 meter en hoger niets te horen kwa storing.
(HF wel)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: zonnepanelen

#6 Bericht door on3dag »

Bedankt voor jullie reactie, maar er is misschien een oplossing door mijn dipool van richting te veranderen dwz. een paar +/- 30 graden te verdraaien. Alhoewel ik ook moet rekening houden met de buurvrouw die mij destijds een spar liet verwijderen omdat in de winter, wanneer de zon laag aan het schenen was, de spar voor een klein gedeelte op haar zonnepanelen scheen. De spar stond op een 7 tal meter van de zonnepanelen af, die een vage schaduw van 1 meter afwierp op het zonnepaneel. Naar het schijnt valt dit zonnepaneel dan uit omdat er te weinig stroom vloeit ten opzichte van de andere panelen. Als ik dus mijn dipool 30 graden verdraai dan zal ik aan de achterkant van mijn tuinhuis een aluminium paal moeten plaatsen met een lengte van 5 meter en een buisdiameter van 40 mm. Hopelijk wordt er dan weer niet over geklaagd dat het alu buis een vage schaduw heeft op het zonnepaneel.
Mvg,
ON3DAG-Dirk

Plaats reactie