...

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Theo

#2 Bericht door Theo »

Ik heb met de Alinco geschakelde voeding goede ervaringen.
Geen rommel, en bedrijfszeker, ook al maak je uren gebruik van de max amp, die het maken kan.
Ook de 1224 geschakelde voeding is goed.
Difona is het merk daarvan, geloof ik :oops:


Groet,
Theo

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#3 Bericht door PF1JM »

Diamond GSV-3000. 25 A continu, 30 A piek.
Conventionele voeding, geen HF rommel dus. Schijnt een ventilator in te zitten, nog nooit gehoord, zo stil is die.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#4 Bericht door KI6APR »

Ik gebruik een Astron SS-30M en heb een TS-2000 en FT857D erop aangesloten. Ik ga immers niet met beide transceiver tegerlijkertijd zenden met vol vermogen.

Voor wat betreft RF noise vooral op de lagere frequenties zegt de een nooit last te hebben en de ander klaagt over te veel "RF lawaai".

Je zou kunnen denken dat een switching powersupply voldoende gefilterd is maar je weet het maar nooit of je een slecht exemplaar treft. Een lineaire voeding werkt immers niet als oscillator met pulsbreedte modulatie.

Een lineaire voeding is wel minder efficient met een zware transformator en een "electronische variabele weerstand" in serie die het extra vermogen in warmte omzet vandaar de zware heatsink voor de power transistoren.

Ik heb zelf voor de schakelende voeding gekozen voor het lagere gewicht. Ik weet niet meer hoe het zat met het prijsverschil en ik heb er geen spijt van. Het zou een leuk experiment zijn om de schakelende voeding te vergelijken met een lineaire voeding of zelfs met een accu met voldoende capaciteit en dit laatste natuurlijk om helemaal vrij te zijn van het lichtnet voor de testprocedure.

Het is wel waar dat een schakelende voeding RF harmonischen genereert. Hoe goed het ook gefilterd en afgeschermd is, het is nooit helemaal verdwenen. Als je het wilt gebruiken voor VHF dan is er geen enkel probleem. Als je de voeding wilt gebruiken voor de HF banden en met name de lagere frequenties dan zou je een lineaire voeding moeten overwegen ook al zegt de fabrikant dat het een communication switching power supply is, was dat misschien voor VHF apparatuur bedoeld.

Is het heel belangrijk en je wilt helemaal geen RFI van de voeding horen op HF dan moet je gewoon een lineaire voeding gebruiken (of een accu :wink: )

Jan

PS. De SS-30M voeding is wel degelijk te horen op 1,7965 en 1,8355 en elke 39 kHz etc. zodat daar geen misverstanden over zijn.
Laatst gewijzigd door KI6APR op 13 nov 2008, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#5 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

ik zou zelf gaan voor een conventionele voeding zoals de Daimond GSV3000.
Nico Pe1kqp heeft al heel veel getest met schakelende voedingen en tot nu toe nog geen exemplaar gevonden wat niet te horen was op 80 mtr.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik er hier thuis ook een heb en die kan ik thuis niet horen op 80 mtr omdat de storing afkomstig vanuit de omgeving hier veel hoger is als het stoorsignaal van de schakelende voeding..

Verder heeft mijn Maas voeding schakelend 40 amp continu na 4 jaar de geest gegeven, terwijl ik hier 5 conventionele voedingen heb waarvan de jongste bijna 10 jaar oud is , en die al heel veel uurtjes gedraaid hebben nog nooit defecten hebben vertoond.
De voedingen varieren van 3 amp continu tot 30 amp. continu en nooit enig probleem, behoudens dat je je aan die 30 amp jongen wel een breuk kan tillen. dus heb ik voor portabel gebruik toch een klein schakelend exemplaar wat maar 1.5 kilo weegt en meer als 10 keer lichter is ls de conventionele.

Dus als je er veel mee moet verkassen is licht in gewicht ook wel makkelijk.

succes
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#6 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: aankoop voeding voor trx

#7 Bericht door PA0FRI »

Hier een korte tijd een SPS 9600 13.8 V (switching ps. 0.8-15.4 V/60 A) voeding ter beschikking gehad, deed het goed en (nog) geen storing ondervonden. Werd gebruikt bij een test van een HLA300 PA, zie eventueel http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/HLA300/hla300.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#8 Bericht door pa1bjs »

Ik heb HQ traditionele 13,8 volt 22A voeding,
en een verdeelblok voor 13,8V (gekocht bij baco army goods)

Nergens storing, en niet al te duur.
En niet al te duur.
groet
bas/pa1bjs
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#9 Bericht door pa3dsc »

Zoek niet naar het grootste of zwaarste.

neem als vuistregel een rendement van een set van ca 50%

Een transceiver met een output van 100 Watt HF vraagt een voeding van 200 Watt.
Bij 13,8 volt 200/13,8= 15 Dan kijk je naar voedingen van > 15Ampere.

Je transceiver produceert max 5 watt dan moet de voeding 10 watt kunnen leveren.
Uitgaande van 13,8 volt heb je aan een voeding van 10/13,8= 0,73 ampere genoeg. Kies dan voor ca 1 ampere

Dan is er keus genoeg tegen een schappelijke prijs

Ik zou gaan voor een conventionele (niet geschakelde) voeding,

Voor elk apparaat een apparte voeding

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

#10 Bericht door PA1 »

Ik heb een Alinco DM-330MVE. Hier zit ook een noise-offset regeling op waarmee je ruis simpel kan weghalen. Overigens heb ik nog nooit storing ondervonden van deze schakelende voeding. Het feit dat een schakelende voeding niet goed zou zijn is een fabeltje. In elke pc zit er een en zelfs de nieuwe adapters voor mobiele telefoons zijn kleine schakelende voedinkjes.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

#11 Bericht door PA4JAN »

pf1jm schreef:Diamond GSV-3000. 25 A continu, 30 A piek.
Conventionele voeding, geen HF rommel dus. Schijnt een ventilator in te zitten, nog nooit gehoord, zo stil is die.
Dit is een goede keus
hij werd mij ook aangeraden :D

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#12 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 21:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#13 Bericht door pa3gju »

Koop in ieder geval GEEN MAAS SPS-250A voeding. 25 amp max. Ik heb zo een voeding, de ventilator draait zolang hij aanstaat. En maakt kabaal, en dat is zeer vervelend. De andere voeding de DIAMOND GSV3000 daar hoor je niets van. Nog een goede voeding dacht ik..Alinco DM-330MVE. Deze voeding is een stuk kleiner. echter ik weet niet of de ventilator ook lawaai maakt?

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

#14 Bericht door on5rz »

pa3gju schreef:Nog een goede voeding dacht ik..Alinco DM-330MVE. Deze voeding is een stuk kleiner. echter ik weet niet of de ventilator ook lawaai maakt?
Die is nauwelijks hoorbaar.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#15 Bericht door Steef »

Ik en nog 2 andere amateurs die ik ken hebben de maas kpo spa 8230 voeding. De ventilator gaat maar zelden aan, en hoor je bijna niet.
Ook is deze voeding echt schoon op de HF.

http://www.classicinternational.nl/NL_Start.html

Dan even bij geschakelde voeding kijken.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie