...

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#16 Bericht door KI6APR »

Er is veel goede informatie gekomen op jouw vraag. Er is ook extra informatie van verschillende merken voedingen.

Als je voorlopig alleen maar de sets gebruikt die in jouw onderschrift staan is er geen probleem. Er zijn altijd voor en nadelen te noemen van verschillende oplossingen en opties. Als je ooit nog eens op HF wilt zenden met 100 Watt kun je altijd een andere voeding erbij kopen en dan is de "conventionele", "lineaire", "traditionele" voeding aan te raden. (Verschillende benamingen voor wat iedereen bedoeld met een NIET schakelende voeding). Het is best mogelijk dat er schakelende voedingen zijn die zo goed zijn gefilterd en afgeschermd, dat ze zelfs op de fundamentele frequentie niet te horen zijn, laat staan op de harmonischen daarvan.

Nog even een toelichting op wat je schreef. Uiteraard moet je een gestabiliseerde voeding gebruiken en de spanning kan 12 Volt zijn maar de specificaties van de radios geven vaak ook een bereik van x tot y volt.

Vooral bij sets die veel vermogen nodig hebben wordt het vaak aangeduid als 13,8V +/- 15% zoals bij de TS-2000. Deze spannings keuze van 13,8 Volt heeft te maken met de "boordspanning" van een auto met een "12 volt" accu wat een lood/loodoxide battery is. Wanneer de motor draait en de accu is opgeladen is de boordspanning ongeveer 13,8 Volt. Dat geldt voor een lood/loodoxide battery met 6 cellen. Het is dus geen toeval dat je vaak 13,8V ziet als de benodigde voedings spanning. 13,8Volt +/- 15% betekent van 11,73 Volt tot 15,87 Volt. Zo zie je maar dat het niet precies 13,8 Volt hoeft te zijn voor wat betreft de radio zelf.

Wanneer je er aan toe bent om een radio uit te proberen met meer vermogen moet je ook rekening houden met de mode. De TS-2000 kan bijvoorbeeld 100 Watt leveren van 160 meter tot en met de 2 meter band, en 50 Watt op 70 cm. Bij 100 Watt zenden is de stroom 20,5 Ampere of minder volgens de specificaties. De voeding moet dit tenminste kunnen leveren voordat de stroombegrenzing gaat werken en zelfs bij SSB ook al is het gemiddelde vermogen veel minder. 100 Watt continue is dus bij FM en ook bij digitale modes zolang je de PTT ingedrukt houd of zolang je aan het zenden bent met RTTY bijvoorbeeld. Ik heb dus voor een 25-30 Amp voeding gekozen.

Omdat dit ook vaak uitdraait op vergelijkend waren onderzoek, will ik nog wel even herhalen dat de Astron SS-30M die ik gebruik wel te horen is op de lage frequenties op HF, elke 39 kHz en dat ik dat getest heb door afwisselend een gewone lineaire voeding te gebruiken (die voeding kan alleen maar 7 Amp continue leveren). Ik heb niet getest vanaf welke frequentie de storing niet meer waarneembaar is. De FAN maakt niet veel geluid en draait alleen maar wanneer het nodig is.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Plaats reactie